مکتب جعفری
|سیدمحمدمهدی میرجلیلى|
امام صادق(ع) در طلیعه حرکت و نهضت علمى اسلام، همزمان با انتقال خلافت، از سلسله بنیامیه به آل عباس، یکى از چهرههاى درخشان و موردتوجه و محل رجوع علماى اسلام بوده است. کاوش و بررسى ابعاد وجودى و علمى آن امام، بسیارى از حقایق پنهان، در کیفیت رشد و گسترش و شکلگیرى فرهنگ و علوم اسلامى را، روشن مىنماید. امام صادق(ع) در این حرکت عظیم در ابعاد مختلف علمی چون فقه، حدیث، کلام، تفسیر و علوم بشرى دیگر و… نقش داشته است. ایشان شاگردانی تربیتکرده که در دانشهاى گوناگون تبحر داشتهاند. از دیگر فعالیتهاى امام صادق(ع) مبارزات علمى ایشان با جریانها و فرقههاى مختلف که در جامعه اسلامى آن زمان در پى تساهل و تسامح بودهاند و از سوى حاکمیت وقت حمایت میشدهاند، بوده است.
بدیهى است هر نهضت علمى نیازمند به مجموعهاى از امکانات است. متأسفانه ائمه(ع) آن امکانات را در اختیار نداشتهاند، درعینحال در فرصتهاى مناسبى که پیش مىآمد هرکدام، از آنان در ترویج معارف اسلامى در ابعاد مختلف مىکوشیدند.
امام صادق(ع) در دورهاى مىزیست که شرایط اجتماعى و فرهنگى آن دوره در زمان هیچیک از امامان وجود نداشته است، زیرا آن دوره ازنظر سیاسى، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنیامیه و فزونى قدرت بنىعباس بود و این دو گروه، مدتى در کشمکش و مبارزه بودند. ازآنجاکه بنیامیه در این مدت گرفتار مشکلات سیاسى فراوان بود، لذا فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت به امام و شیعیان را نداشتند.
عباسیان نیز پیش از دستیابى به قدرت در پوشش شعارِ طرفدارى از خاندان پیامبر(ص) و انتقام خون آنان عمل مىکردند و فشارى از ناحیه آنان مطرح نبود. دوران آرامش و آزادى نسبى امام صادق(ع) و شیعیان فرصت بسیار خوبى براى فعالیت علمى و فرهنگى آنان به شمار مىرفت.
در زمان امام صادق(ع) شور و شوق علمى بىسابقهاى در جامعه به وجود آمده بود. ازاینجهت علوم مختلفى چون قرائت، تفسیر، حدیث، کلام، طب، فلسفه، نجوم، ریاضیات و… پدید آمده بود، بنابراین تشنگى علمى عجیبى در مسلمانان احساس مىشد و نیاز داشت که امام به بسیارى از پرسشها در زمینههاى مختلف پاسخ دهد.
امام در عصر خود بزرگترین دانشگاه اسلامى را در مدینه گشود و مسجد پیامبر(ص) را محل تدریس خویش قرارداد، بهگونهای که همه فنون در آن تدریس مىشد. مجموع شاگردان امام صادق(ع) در این زمان بالغبر چهار هزار تن بوده است.
ایشان باب علم را در کلام، ریاضیات، شیمى و… گشود. مفضل بن عمرو، مؤمنالطاق، هشام ابن حکم و هشام ابن سالم را در علم کلام تربیت نمود و زراره، محمد ابن مسلم، جمیل ابن دراج، حمران بن اعین، ابوبصیر و عبدالله بن سنان و… را در فقه و اصول و تفسیر و جابر ابن حیان را در ریاضیات و شیمى پرورش داد.
درباره جابر ابن حیان گفتهشده که وى در فنون غریبه تبحر داشته و داراى چندین تألیف بوده که از امام صادق(ع) اخذ نموده است، جرج زیدان مىگوید: تعجب است در مورد این شخص که اروپایىها توجه بیشترى نسبت به او از مسلمانها دارند و درباره او و کتابهایش تحقیقات فراوان نمودهاند. وى در ادامه مىگوید: «جابر ابن حیان حجت است از شرق در برابر غرب تا ابد».
*گستردگى دانش امام صادق(ع)
وسعت علومى که امام صادق(ع) از آنها برخوردار بود بر کسى پوشیده نیست. محققان شیعى و اهل سنت آن حضرت را پیشوا و پیشگام در بسیارى از علوم مىدانند. نقش آن حضرت در نشر علوم مختلف و ترویج حدیث، از گفتار و نوشتار و نیز تربیت شاگردانش پیداست.
بهطورکلی مطالعه سیره و تاریخ ائمه(ع) و توجه به آثار علمى که از آنان بهجامانده است، نشان مىدهد آن بزرگواران در تمام رشتههاى موردنیاز علوم بشرى تبحر داشتهاند، امام على(ع) در توصیف دانش آل محمد(ص) مىفرماید: «هُمْ مَوْضِعُ سِرِّهِ وَ لَجَأُ اَمْرِهِ وَ عَیبَه عِلْمِهِ وَ مَوْیلُ حُکْمِهِ وَ کُهُوفُ کُتُبِهِ وَ جِبَالُ دِینِهِ: آنان جایگاه سر خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مرجع حکم او و نگهبان کتابهاى آسمانى و کوههاى همیشه استوار دین خدایند.»
امام صادق(ع) نیز عترت رسول خدا(ص) را مرکز حکمت و رحمت الهى دانسته، مىفرماید: «نَحْنُ شَجَرَه النُبُوَّه وَ بَیتُ الرَّحْمَه وَ مَفَاتِیحُ الْحِکْمَه وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ: ما خاندان پیامبر(ص) درخت نبوت و خانه رحمت و کلیدهاى حکمت و سرچشمه دانش هستیم.»
مکتب امام صادق(ع)
مکتبی که توسط امام باقر و امام صادق(ع) در مدینه ایجاد شد بىشک در نهضت علمى و تمدن شگرف و بزرگى که بعدا در جهان اسلام پا گرفت، نقش اساسى و محورى داشته است. این دانشگاه بزرگ در تربیت نیروى انسانى از نظر کیفى و کمى قابل توجه بوده است، شاگردان که در محضر امام صادق(ع) تربیتیافتهاند، چهار هزار نفر گفتهاند. شیخ مفید مىگوید: «اِنَّ اَصْحابَ الْحَدیثِ قَدْ جَمَعُوا الرُّواه عَنِ الصّادِقِ(ع) مِنَ الثِّقاتِ عَلى اِخْتِلافِهِمْ فِى الآْراءِ وَالْمَقالاتِ فَکانُوا اَرْبَعَه آلافٍ: اهل حدیث کسانى را که از امام صادق(ع) روایت نقل کردهاند جمعآورى نمودهاند و تعداد افراد ثقه و مورد اطمینان آنها علىرغم اختلافشان در نظریات و گفتار، به چهار هزار نفر مىرسند». شهید اوّل نیز تصریح کرده است که شاگردان معروف آن حضرت از اهل حجاز و شام و عراق به چهار هزار نفر مىرسیدند و همه آنها داراى کتاب بوده و یادگارى از خود به جا گذاشتند. «وشّاء» مىگوید: «تنها در مسجد کوفه، نهصد شیخ حدیثگو را دیدم که «حدّثنى جعفر بن محمد» مىگفتند.» نامدارترین شاگردان آن حضرت در حوزه شیعى عبارتاند از؛ جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسى، حماد بن عثمان، ابان بن عثمان، هشام بن الحکم، مفضل و… که این شاگردان کتب بسیارى را از خود آن حضرت نقل نمودهاند و یا خود تألیف کردهاند. ازجمله شاگردان امام صادق(ع) ابوخالد حبیب بن المعلى سجستانى است که از شاگردان برجسته مکتب علمى آن حضرت بوده و یکى از بزرگترین دانشمندان علم نجوم در دوره اسلامى به شمار مىرود. او در نجوم بسیار چیرهدست و ماهر بوده است. او ازجمله منجمانى بوده است که در مقابل نظریه زمین مرکزى، تلاشهاى علمى زیادى به انجام رسانید و نظریه گردش زمین به دور خورشید را مطرح کرد. شاگردان امام صادق(ع) به حوزه شیعه محدود نمىگردد بلکه از بزرگان و پیشوایان اهل سنت نیز افراد شاخص و سرشناس هستند که از محضر علمى ایشان استفاده بردهاند و به بزرگى و تفوق و برترى او اتفاقنظر داشتهاند.
تنوع شاگردان امام صادق(ع)
غالب کسانی که در مقام تعلیم علمى برآمدهاند، در یکرشته خاص و یا حداکثر در دو سه رشته توانستهاند قدرت علمى خویش را نشان دهند. هرچه مقدار رشتهها و شاخههاى علمى بیشتر شود، قدرت علمى افراد نیز کمتر و کمرنگتر مىشود؛ اما عظمت علمى امام صادق(ع) هم در فقه در اوج قرار دارد و شاگردان بىشمارى را تربیت نموده و هم در تفسیر، هم در کلام و هم در فلسفه، نهایىترین نظریات را ارائه مىدهد و هم در سلوک و عرفان کوتاهترین راه پیمودنى را پیش روى عارفان قرار مىدهد و در علم جبر و شیمى و علوم غریبه نیز نظریات شگرفى را بیان نموده است.اینقدرت علمى از دیدگاه تشیع که امامان خویش را معصوم و منبع علم آنها را الهامات الهى و ارث پیامبرى مىدانند، جاى هیچ شگفتى ندارد؛ اما ازنظر کسانی که چنین اعتقادى ندارند، مسئله فوقالعاده عجیب و شگرف خواهد بود.آرى امام صادق(ع) در فقه بهترین نظریات را ارائه نموده که هماکنون روایات فقهى او در کتب اربعه (تهذیب و استبصار شیخ طوسى، کافى کلینى و من لا یحضره الفقیه صدوق) و وسائل الشیعه حر عاملى و… گردآورى شده است و شاگردانى چون جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، حماد بن عثمان و… در فقه تحویل جامعه اسلامى داده است و هم در کلام محکمترین آراء را بیان نموده و شاگردانى چون هشام بن الحکم و مفضّل بن عمر را تربیت نموده است و در تفسیر نیز ژرفاى قرآن را بیان نموده و شاگردانى چون ابوحمزه ثمالى پرورش داده است.
نتیجه گیرى
امام صادق(ع) از فرصت انتقال قدرت از بنیامیه به بنیعباس در جهت تقویت مبانى اسلام و شکوفایى علوم اسلامى نقش اساسى و محورى داشته و در این راستا با تربیت شاگردان مبرز در علوم و دانشهاى گوناگون حرکت علمى مسلمانان را شتاب بخشید و تمدن بزرگ اسلامى را پایهگذارى نمود، بهجرئت مىتوان گفت که تمدن پرزرقوبرق امروزى غرب وامدار دانشگاه امام صادق(ع) در مدینه منوره است.
امام جعفر صادق(ع) , سیدمحمدمهدی میرجلیلى
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.