مرزهایی که مدیریت نمی‌شوند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23102
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۷ |
بررسی دلایل ورود غیرقانونی اتباع افغانستانی به ایران؛

مرزهایی که مدیریت نمی‌شوند

در روزهای اخیر بروز حادثه برای خودروی حامل مهاجران غیرقانونی افغانستانی باعث بروز  اختلاف‌نظرهایی میان دو کشور در فضای مجازی و حقیقی شده است. این اتفاق پس از غرق شدن چند تبعه غیرقانونی افغانستان در هریرود به وقوع پیوست. این دو موضوع در روزهای اخیر باعث ایجاد موج منفی در میان افکار عمومی افغانستان شده که به نظر می‌رسد با شیطنت کشورهای دیگر و پشتیبانی رسانه‌ای آن‌ها در حال رقم خوردن است. 
مرزهایی که مدیریت نمی‌شوند

| گروه سیاسی| 
در روزهای اخیر بروز حادثه برای خودروی حامل مهاجران غیرقانونی افغانستانی باعث بروز  اختلاف‌نظرهایی میان دو کشور در فضای مجازی و حقیقی شده است. این اتفاق پس از غرق شدن چند تبعه غیرقانونی افغانستان در هریرود به وقوع پیوست. این دو موضوع در روزهای اخیر باعث ایجاد موج منفی در میان افکار عمومی افغانستان شده که به نظر می‌رسد با شیطنت کشورهای دیگر و پشتیبانی رسانه‌ای آن‌ها در حال رقم خوردن است. 
بر اساس گزارش‌های رسیده خودرو حامل اتباع افغانستانی در یزد مشکوک به حمل مواد مخدر بوده و به هشدارها و ایست پلیس دقت نکرده و پلیس مجبور به تیراندازی به این خودرو شده است. واقعیت این است که وانت‌های حمل‌ اتباع افغانستانی در مقابل هشدارهای پلیس توقف نمی‌کنند، زیرا در صورت برخورد پلیس با مهاجران قاچاق دچار مشکل می‌شوند و بنابراین ترجیح می‌دهند که فرار کنند. این اتفاق برای ماشین حامل مهاجران غیرقانونی رخ داده و در اثر تیراندازی از مسیر منحرف می‌شود و آسیب می‌بیند. 
نکته حائز اهمیت در هر دو حادثه  غرق شدن اتباع افغانستان در هریرود و  ماشین اتباع غیرقانونی در یزد که منجر به ایجاد حساسیت‌هایی در دو کشور شده است به مسئله ورود غیرقانونی اتباع افغانستانی به داخل خاک ایران مرتبط می‌شود. نباید از نظر دور داشت که عبور غیرقانونی از مرزهای یک کشور در هر نقطه‌ای از دنیا جرم محسوب می‌شود، درحالی‌که این اتفاق به‌طور مستمر در مرزهای ایران و افغانستان رخ می‌دهد و مرزبانان افغانستان از عمل به وظایف خود در این حیطه سر باز زده‌اند و بیشترین میزان کنترل بر مرزهای دو کشور به عهده مرزبانان ایرانی است.   در چنین شرایطی دوری از هرگونه  جوسازی روانی از سوی کشور افغانستان بهترین اقدام محسوب می‌شود که سابقه دوستی دیرینه‌ای با کشورمان دارد و مشترکات زیادی در حوزه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد، چراکه رفتارهای نه‌چندان سازنده از سوی مسئولان افغانستانی می‌تواند به پیچیده‌تر شدن موضوع و تنش در میان روابط دو کشور بینجامد.  
پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت و گو با «رسالت»، با اشاره به حادثه تیراندازی نیروهای نظامی ایران به ماشین حامل اتباع غیرقانونی افغانستانی گفت:  در این مسئله که در پشت پرده افرادی هستند که از این حادثه برای رسیدن به اهداف خود موج‌سواری می‌کنند، هیچ تردیدی وجود ندارد. 
وی ادامه داد: در افغانستان افرادی به دنبال ایجاد اختلاف میان دو کشور هستند و رسانه‌هایی از طریق کمک‌های غیرمستقیم از غرب سعی در ایجاد جوسازی رسانه‌ای و تبلیغات  علیه روابط میان ایران و افغانستان دارند. این گروه‌ها و رسانه‌ها ایران ستیزی می‌کنند و به مشکلات دامن می‌زنند. 
ملازهی با تأکید بر اینکه ایران باید با تبلیغات گسترده سعی در آگاهی بخشی پیرامون مشکلات میان این دو کشور داشته باشد، گفت: ایران باید شفاف‌سازی درباره ادعای  به آب انداختن شماری از مهاجران غیرقانونی حین عبور از مرز مشترک افغانستان و ایران می‌کرد. در اتفاقی که برای ماشین حامل اتباع افغانستانی در یزد رخ داد، نیروی نظامی بر اساس گزارشی که به آن‌ها رسیده بود، عمل کرد. ما باید در این موضوع نگاه واقع‌بینانه همراه با اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم تا برای مردم افغانستان هم قابل قبول باشد. 
وی با اشاره به مهاجرت غیرقانونی افغانستانی‌ها به ایران طی سال‌های گذشته افزود: اتباع افغانستانی به‌طور غیرقانونی و در تعداد بالا به ایران مهاجرت می‌کنند. از سال ۱۳۵۶ که اتحاد جماهیر شوروی وارد افغانستان شد، سه میلیون افغانستانی وارد ایران شده‌اند و کشور ما هم برخورد انسانی با آن‌ها داشت تا در نقاط مختلف کار و زندگی کنند.  
تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد: متأسفانه افغانستان طی ۴۰ سال گذشته در جنگ و اشغال به سر برده است و مردم در فقر  زندگی می‌کنند. این کشور سال‌ها  توسط آمریکایی‌ها به اشغال درآمده و در شرایط دشواری است. اگر در این کشور بمانند با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و درصورتی‌که بخواهند مهاجرت کنند، از راه غیرقانونی اقدام می‌نمایند، زیرا کنسولگری نمی‌تواند به تعداد بالا به آن‌ها برای ورود به ایران ویزا بدهد. ملازهی با بیان اینکه مهاجران غیرقانونی افغانستان به شکل گروهی وارد ایران می‌شوند، افزود: تبعه غیرقانونی  با اتوبوس به ایران نمی‌آیند، زیرا باید مدارک ارائه دهند و مأموران مرزی هم به افرادی که فاقد ویزا هستند، اجازه ورود نمی‌دهند، در نتیجه این افراد با وانت و از راه‌های فرعی وارد شهرها می‌شوند. وی اضافه کرد:بعضی از نیروهای کار افغانستانی ارزان‌تر  از نیروهای ایرانی هستند به همین علت بعضی از کارفرمایان ایرانی ترجیح به استفاده از آن‌ها دارند. از این زاویه بازار کار ایران برای افغانستانی ‌ها گسترده است و برای آن‌ها جذابیت دارد. 
ملازهی با بیان اینکه دولت افغانستان کنترلی در خروج اتباع خود ندارد، تصریح کرد: هزار کیلومتر مرز ایران با افغانستان باعث می‌شود راه‌های ورود غیرقانونی به کشور زیاد باشد. سه استان خراسان رضوی، خراسانی جنوبی و سیستان و بلوچستان در ایران و استان‌های هرات، فراه و نیمروز در افغانستان مرز ایران را شامل می‌شوند. وقتی افغانستان امکانات و اراده برای کنترل مرزها  ندارد و حتی این موضوع برای آن‌ها در اولویت قرار ندارد، طبیعتا کنترل مرز به این گستردگی مشکل بوده و ایران باید به‌تنهایی آن را تحت کنترل خود داشته باشد.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: هر روز از مرز سیستان و بلوچستان و با استفاده از وانت اتباع غیرقانونی افغانستان وارد ایران می‌شوند. باید کنسولگری افغانستان شرایطی را فراهم بیاورد تا ظرفیت مهاجرینی که قصد ورود قانونی به ایران را دارند، افزایش پیدا کند، زیرا در این صورت حق و حقوق آن‌ها هم رعایت می‌شود و مشکلاتی مانند حادثه یزد هم ایجاد نمی‌شود. 
ملازهی بیان کرد: کشوری که چهل سال درگیر جنگ است نیاز به بازسازی دارد به‌طوری‌که بیشتر از ۶۰ درصد از مردم این کشور محتاج کمک‌های سازمان ملل هستند. کشورهای آمریکا و انگلیس هیچ اقدامی به نفع کشور افغانستان انجام نمی‌دهند. این کشور با وجود جنگ و فقر، صادرکننده اقلام مختلف کشاورزی است و می‌تواند راه‌سازی کند، بنابراین نباید منتظر کشورهای دیگر بماند.   
ملازهی درباره حضور آمریکا در افغانستان و مشکلاتی که به‌واسطه آن‌ها برای این کشور به وجود آمده است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم کشوری که کشور دیگری را به اشغال درآورده، بتواند برای آن راه‌حل پیدا کند. آمریکا به دنبال رفع مسائل افغانستان نیست بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری در جهت تقویت نیروهای نظامی و فعالیت شرکت‌هایش است.  آمریکا
 ۱۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال در افغانستان هزینه کرده است، اما نه برای اینکه اولویت مردم افغانستان باشد بلکه برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود هزینه کرده‌است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.