حاشیه امن نژادپرستان آمریکایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22484
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۳ |
سرکوب تظاهرات سیاه‌پوستان در ایالت مینه سوتا؛

حاشیه امن نژادپرستان آمریکایی

 سرکوب تظاهرات اخیر سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا ، بار دیگر پرده از چهره واقعی کاخ سفید، دولتمردان و سیاستمداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در این کشور  برداشت.
حاشیه امن نژادپرستان آمریکایی

‌| گروه بین‌الملل‌|   
 سرکوب تظاهرات اخیر سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا ، بار دیگر پرده از چهره واقعی کاخ سفید، دولتمردان و سیاستمداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در این کشور  برداشت. سیاستمدارانی که مروج نوعی نژادپرستی سیستماتیک و وقیحانه در کشور خود هستند. 
در ایالت «مینه سوتا» چه گذشت؟
تظاهرات گسترده‌ای که در اعتراض به قتل یک فرد سیاه‌پوست توسط افسر شهر «مینیاپولیس»  در ایالت «مینه سوتا»شکل گرفته‌ بود، به خشونت کشیده شد.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» پس از آن‌که هزاران فرد معترض در مقابل اداره پلیس مینیاپولیس تجمع نمودند ، مأموران تلاش کردند با استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله پلاستیکی و نارنجک صوتی آن‌ها را متفرق کنند.ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که معترضان نیز متقابلا به خودروهای پلیس و ساختمان این اداره آسیب وارد کرده و تظاهرات رفته‌رفته به خشونت کشیده شد. «جیکوب فری» شهردار مینیاپولیس گفته است چهار افسر دخیل در بازداشت خشونت‌آمیز شهروند سیاه‌پوست که به قتل وی منجر شد اخراج شده‌اند. این در حالی است که خانواده فرد قربانی محاکمه این مأموران با اتهام قتل را خواستار شده بودند.
این مرد سیاه‌پوست که حدودا  ۴۰ سال داشت غروب دوشنبه به وقت آمریکا با رفتار خشن پلیس رو‌به‌رو شد و  به دستان او دستبند زدند و او را با صورت روی زمین خواباندند.  پلیس مدعی شده که این فرد، مظنون به جعل اسناد بوده است.بنابر ادعای پلیس، این مرد که مشکلات پزشکی داشت بعد از انتقال به بیمارستان «هنپین کانتی» توسط خودروی امدادی، جان خود را از دست داد. این در حالی است که در فیلم‌های منتشر شده از سوی عابران در این صحنه که در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس گسترده داشت این مرد سیاه‌پوست با فشار زانوی یک افسر پلیس مینیاپولیس مواجه شده و مرتب فریاد می‌زده که  «نمی‌توانم نفس بکشم.»
توجیه مضحکانه پلیس آمریکا 
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در سرمقاله‌ای با عنوان «یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح دیگر به دست پلیس کشته شد. این کشتار   کی پایان می‌یابد؟» نوشت: یک روز دیگر در ایالات‌متحده، یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح دیگر در پی خشونت بیجا، غیرقابل دفاع و وحشیانه پلیس آمریکا جان خود را از دست داد.این روزنامه در تشریح واقعه می‌نویسد :«در شهر   مینیاپولیس، یک افسر پلیس سفیدپوست روی گردن یک مرد سیاه‌پوست دستبند به دست که به صورت روی زمین دراز کشیده بود، با زانو نشست. مرد سیاه‌پوست که راه نفسش بسته شده بود، به سختی می‌گفت که نمی‌تواند نفس بکشد و از افسر پلیس می‌خواست او را نکشد. این مرد کمی بعد جان باخت.»
مقتول که در دهه چهل زندگی خود به سر می‌برد، متهم به جعل اسناد شده بود. پلیس در توجیه رفتار خشن خود مدعی شده این فرد به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی در حالت طبیعی نبود و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرد؛ گرچه در اثبات چنین ادعاهایی هیچ مدرکی ارائه نکرده است.بنابراین گزارش، در ویدئویی از حادثه که توسط یکی از شاهدان در چند متری این دو مرد گرفته شده، افسر پلیس، بی‌توجه به تلاش مرد سیاه‌پوست برای نفس کشیدن به نظر می‌رسد. افسر قاتل در مقابل درخواست شاهدان برای رها کردن گردن این فرد، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در فیلم منتشر شده، مردم به وی می‌گویند که بینی مرد سیاه‌پوست در حال خونریزی است و نمی‌تواند نفس بکشد و مقاومت کند. حتی وقتی‌که آمبولانس از راه می‌رسد و نبض گردن مرد را چک می‌کند، باز هم هیچ ترحمی در رفتار این افسر مشاهده نمی‌شود. سرانجام وقتی از روی گردن این فرد بلند می‌شود که به نظر می‌رسد از هوش رفته و او را بلند می‌کنند و روی برانکارد می‌گذارند.
هر ساله صدها سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا کشته می‌شوند 
حالا FBI در حال بررسی حادثه است. خشم و اعتراض به این خشونت در فضای مجازی فوران کرده است؛ سلسله وقایعی که به نوشته واشنگتن‌پست صحنه‌ای آشناست.نتایج تحقیق مؤسسه «نقشه خشونت‌های پلیس» نشان می‌دهد سال گذشته پلیس آمریکا هزار و ۹۹ نفر را در این کشور به قتل رسانده است. سیاه‌پوستان آمریکا ۲۴ درصد افراد کشته شده را تشکیل می‌دهند که تقریبا دو برابر نسبت تعداد آن‌ها به جمعیت آمریکاست. «جیکوب فری» شهردار مینیاپولیس بی‌پرده گفت: «سیاه‌پوست بودن در آمریکا نباید دلیل صدور حکم اعدام باشد. دیدیم که به مدت پنج دقیقه افسر سفیدپوست زانوی خود را به گردن یک سیاه‌پوست فشار می‌داد.»
وی افزود: این افسر، پایه‌ای‌ترین اصول انسانی را زیر پا گذاشت و این مرد نباید کشته می‌شد. در بیانیه پلیس اشاره شده که این مرد پریشان‌حال بوده اما گفته نشده که این حالت وقتی بر او غلبه کرد که وزن افسر پلیس روی گردنش سنگینی می‌کرد.واشنگتن‌پست عنوان بیانیه پلیس «مرگ یک مرد بر اثر حادثه پزشکی حین تعامل با پلیس» را خنده‌دار توصیف کرده است. به نوشته این روزنامه، حتی اگر این مرد به ادعای پلیس آمریکا در حالت طبیعی نبوده و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرده که به زودی مشخص خواهد شد زیرا افسران در محل حادثه دوربین‌هایی که به آن‌ها وصل است را روشن کرده بودند، هیچ‌یک از این ادعاها اتفاقی که بعدا رخ داده را توجیه نمی‌کند. هیچ نوع پروتکل پلیسی توصیه نمی‌کند که روی گردن یک فرد آن‌قدر زانو بزنید تا جان بدهد. این پروتکل قتل است و نه اجرای قانون.
خشونتی که همواره تکرار می‌شود 
۶ سال پیش «اریک گارنر» جوان سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر فشردگی گردن و قفسه سینه درحالی‌که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» در «استَتِن آیلند» به دست پلیس آمریکا به قتل رسید. در سال‌های گذشته، «مایکل براون»، «والتر اسکات»، «تامیر رایس» و صدها سیاه‌پوست دیگر بر اثر خشونت پلیس آمریکا جان باخته‌اند.
خشونت سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان و حاشیه امنی که برای نژادپرستان در آمریکا ایجاد شده است، به خوبی نشان می‌دهد که بحران نژادپرستی در ایالات‌متحده تا چه اندازه‌ای جدی است.این بحران محصول تکیه بر تبعیض نژادی در الگوی نظام سرمایه‌داری می‌باشد. نظامی فاسد که محصول و خروجی آن، چیزی جز کشتار انسان‌های بی‌گناه و استضعاف  آن‌ها نیست. بدون شک روزی آمریکا از این بحران و فاجعه نجات پیدا خواهد کرد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.