وداع با نجف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21285
  پرینتخانه » مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
دریابندری مترجم پیشکسوت کشورمان درگذشت

وداع با نجف

نجف دریابندری نویسنده و مترجم پیشکسوت کشورمان روز گذشته در سن نودویک‌سالگی و پس از عمری تلاش درراه اعتلای فرهنگ درگذشت.
وداع با نجف

نجف دریابندری نویسنده و مترجم پیشکسوت کشورمان روز گذشته در سن نودویک‌سالگی و پس از عمری تلاش درراه اعتلای فرهنگ درگذشت.  وی در سال ۱۳۰۷ در محله حمام جرمنی آبادان به دنیا آمده؛هرچند، سال تولد در شناسنامه‌اش ۱۳۰۸ ثبت شده است و به همین خاطر در دانش‌نامه‌های اینترنتی نیز او متولد ۱۳۰۸ معرفی‌شده است. تلاش و کوشش دریابندری باعث آشنایی مخاطبان فارسی‌زبان با آثار ادبی برجسته جهان شد. مترجمی دقیق که این دقت هم در انتخاب آثار ترجمه‌ای او مشهود است و هم در امانت‌داری وی در برگردان متون به فارسی دیده می‌شود.
ترجمه برخی از آثار ارنست همینگوی، نظیر کتاب «وداع با اسلحه» ازجمله شاهکارهای او است. نجف دریابندری به مناسبت ترجمه آثار ادبی آمریکایی جایزه «تورنتون وایلدر» را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. از دیگر   آثار نجف دریابندری می‌توان به ترجمه‌ «پیامبر و دیوانه» جبران خلیل جبران، «رگتایم» و «بیلی باتگیت» ادگار لورنس دکتروف، «یک گل سرخ برای امیلی» و «گور به گور» ویلیام فاکنر و «تاریخ فلسفه‌ غرب» برتراند راسل   اشاره کرد.
مجموعه فعالیت‌های نجف دریابندری چنان وسیع است که از ادبیات، فلسفه تا کتاب مستطاب آشپزی را در برمی‌گیرد و گهگاه گوشه چشمی نیز به طنز نشان می‌دهد. سازمان میراث فرهنگی ایران، در سال ۱۳۹۶، دریابندری را به‌عنوان گنجینه زنده بشری ثبت کرد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.