اسپانسرهای فرمایشی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21225
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ورزشی تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۳۱ |
بررسی نقش حامیان مالی در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال؛

اسپانسرهای فرمایشی

مانند بسیاری از موضوعات دیگر، حضور حامیان مالی و اسپانسرها در فوتبال کشورمان فقط عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد. اسپانسرها یا حامیان مالی در بسیاری از عرصه‌ها راه‌گشا و حلال مشکلات محسوب می‌شوند چراکه حمایت مالی، معامله دوسویه‌ای است  که در آن هر دو طرف منتفع می‌شوند.
اسپانسرهای فرمایشی

‌|نفیسه امامی‌|
مانند بسیاری از موضوعات دیگر، حضور حامیان مالی و اسپانسرها در فوتبال کشورمان فقط عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد. اسپانسرها یا حامیان مالی در بسیاری از عرصه‌ها راه‌گشا و حلال مشکلات محسوب می‌شوند چراکه حمایت مالی، معامله دوسویه‌ای است  که در آن هر دو طرف منتفع می‌شوند.
 حضور حامیان مالی در باشگاه‌های فوتبال از جمله استقلال و پرسپولیس مصداق همین مسئله است، به‌طوری که اسپانسر از حضور در باشگاه برای معرفی و جذب مشتری برای کالای خود استفاده می‌کند و از سوی دیگر هزینه‌های باشگاه را پرداخت می‌کند، این در حالی است که حامیان مالی باشگاه‌های فوتبال در کشور علی‌الخصوص سرخابی‌های پایتخت به دلیل وجود سوء مدیریت یا حضور فرمایشی، مقطعی بوده‌اند. 
در موارد متعددی اسپانسر بعد از پایان مدت قرارداد و همکاری، به طلبکار مالی برای باشگاه تبدیل شده است و نه‌تنها بخشی از مشکلات فوتبال را رفع نکرده بلکه خود به معضلی برای باشگاه تبدیل شده است.
حضور حامیان مالی در باشگاه‌های فوتبال در کشور به‌خصوص پرسپولیس و استقلال، مسیر درستی را طی نمی‌کند زیرا به دلیل وجود محدودیت‌ها، نمی‌تواند درآمدزایی کند در نتیجه در موارد مختلف متضرر هم می‌گردد. این در حالی است که اسپانسرهای باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در اروپا به دلیل وجود بستر برای درآمدزایی همواره به دنبال حضور در باشگاه‌های فوتبال هستند.
کاظم اولیایی مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در گفت‌وگو با« رسالت»، درآمدزایی را یکی از مؤلفه‌های باشگاه حرف‌های فوتبال عنوان کرد و گفت: فوتبال حرفه‌ای در دنیا شغل به‌حساب می‌آید که می‌تواند ضمن اداره باشگاه، سودآوری برای مالکان نیز داشته باشد. باشگاه‌هایی که در دیگر کشورها در بورس حضور دارند جزو سهام‌های ممتاز در سودآوری هستند. 
وی تصریح کرد: چند عامل درآمدزا در فوتبال وجود دارند که یکی از آن‌ها اسپانسرها هستند. در دنیای صنعتی کالاهای تولیدشده نیاز به تبلیغات دارند و تبلیغات در فوتبال بسیار قابل‌توجه است. 
اولیایی نیاز اسپانسرها و فوتبال به یکدیگر را رابطه دوسویه‌ای دانست و افزود: حامیان مالی برای فروش کالاهای‌شان نیاز به فوتبال دارند و فوتبال هم برای دیده شدن به اسپانسرها نیاز دارد. 
وی درباره حضور اسپانسرها در رفع مشکلات باشگاه‌ها گفت: بسیاری از موارد در فوتبال کشور تصنعی است  مانند این‌که بلیت‌فروشی هیچ سودی برای باشگاه‌ها به همراه ندارد و حق پخش تلویزیونی هم داده نمی‌شود. بنابراین نقش اسپانسرها هم واقعی نیست.
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال ادامه داد: در حال حاضر شرکت ایرانسل اسپانسر  باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شده است که نشان از فرمایشی بودن آن است در حالی‌که دو شرکت رقیب می‌توانستند حامی مالی دو باشگاه سرخابی باشند. این مسئله نشان می‌دهد مسیر درستی برای اسپانسری را تعیین نکرده‌ایم و آن را با سوء مدیریت تخریب کرده‌ایم. 
اولیایی با اشاره به این‌که آینده‌پژوهی در ورزش فوتبال کشور وجود ندارد گفت: ورزش حرفه‌ای از بیست سال گذشته در کشور وارد شده است اما از آن زمان قوانین به‌روزرسانی نشدند و آنچه که وجود دارد هم به‌طور اساسی و کامل اجرا نمی‌شود. 
اولیایی ادامه داد: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مهم‌ترین باشگاه‌های ما هستند اما برای اداره آن‌ها پول قرض می‌کنیم تا فقط هزینه‌های جاری تأمین شود. مدیران مختلف برای مدت کوتاهی در باشگاه حاضر می‌شوند و بعد از مدتی تغییر می‌کنند. این روش غلط در باشگاه‌های ما به‌طور دائم تکرار می‌گردد. 
وی با بیان این‌که اسپانسرها در فوتبال حرفه‌ای اروپا در حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از هزینه‌ها را تأمین می‌کنند گفت: شرکت‌های معتبر خودرویی و بیمه که نیاز به تبلیغات گسترده دارند به‌عنوان اسپانسر در باشگاه‌های اروپایی حضور دارند. آن‌ها به دنبال درآمدزایی از باشگاه‌ها هستند و نقش پررنگی ایفا می‌کنند به‌طوری که در ساخت استادیوم برای باشگاه‌های بزرگ سهیم می‌شوند، زیرا از این طریق صاحب درآمد هم می‌گردند درحالی‌که در کشور ما حضور اسپانسرها حساب‌شده نیست. 
اولیایی اداره فوتبال حرفه‌ای کشور را بر مبنای سلیقه مدیران دانست و افزود: مدیران باشگاه‌ها بر مبنای سلیقه مجمع انتخاب می‌شوند و هیچ قاعده حرفه‌ای در انتخاب آن‌ها وجود ندارد در نتیجه مدیران تلاش می‌کنند به‌طور روزمره امور را پیش ببرند و از اسپانسرهای روزمره استفاده می‌کنند. این روند به فرهنگ اسپانسرینگ ضربه وارد کرده است. 
مدیرعامل اسبق استقلال با بیان این‌که میزان هزینه و درآمدزایی اسپانسرها در بیلان باشگاه‌ها مشخص می‌شود گفت: زمانی باشگاه می‌تواند بیلان ارائه دهد که دارای برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت باشد تا وضعیت باشگاه در مقایسه با برنامه‌های در نظر گرفته‌شده بررسی گردد، اما وقتی باشگاه‌ها در تاریک‌خانه عمل می‌کنند و فعالیت آن‌ها شفاف نیست، امکان ارائه بیلان وجود ندارد. 
اولیایی در پایان سخنانش تصریح کرد: قراردادهای  اسپانسرها با دستور مقام‌های بالاتر بسته می‌شود و معمولا بیشتر و جلوتر از مبالغ قیدشده در قرارداد هزینه می‌کنند که این با فرهنگ اسپانسری تناسب ندارد.
*سرخابی‌ها نیاز به اسپانسرهای مقطعی ندارند
عباس انصاریفرد مدیرعامل سه دوره باشگاه پرسپولیس، حضور هوادار میلیونی را امتیاز بسیار مهم برای درآمدزایی باشگاه‌ها عنوان کرد و به «رسالت» گفت: سرخابی‌های پایتخت با توجه به حجم بالای هوادار نیازی به حضور اسپانسر ندارند و چنانچه ساماندهی درستی از هواداران صورت بگیرد و به آن‌ها سرویس داده شود، می‌تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد.
 وی اظهار کرد: من بارها اعلام کردم دو تیم پرسپولیس و استقلال که هوادار ۳۰ میلیونی دارند، مانند دو کشور هستند که می‌توانند درآمد بالایی کسب کنند. ما در این زمینه طرح‌هایی را به سازمان بازنشستگی و تأمین اجتماعی ارائه دادیم که با آن‌ها موافقت هم گردید، اما به دلیل سوء مدیریت اجرا نشدند.
انصاریفرد  ادامه داد: باوجود این تعداد هوادار دو باشگاه در کمال تعجب همواره بدهکار هستند و این اصلا قابل‌قبول نیست. نیمی از  طرفداران تیم‌های رئال مادرید و منچستریونایتد در شهرهای خودشان هستند، اما سرخابی‌ها در کل کشور هوادار دارند. بنابراین این دو تیم نیاز به اسپانسرهای موقتی ندارند.
مدیرعامل اسبق پرسپولیس، هواداران میلیونی را عاملی برای ارتقای اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: هوادار ۳۰ میلیونی علاوه بر درآمد زایی می‌تواند به مراکز دیگر هم کمک کند. من در زمان حضورم در باشگاه، شرکتی را به‌عنوان اسپانسر معرفی کردم که قصد سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در باشگاه را داشت، اما اجازه فعالیت به آن شرکت داده نشد. مدیران به‌طور مقطعی به باشگاه‌ها وارد می‌شوند و بعد از مدتی باوجود بدهی زیاد تغییر می‌کنند. 
انصاریفرد با بیان این‌که حضور اسپانسرها در باشگاه همیشه همراه با سود برای آن‌ها نیست، افزود: در بسیاری از موارد حامیان مالی متضرر می‌شوند. آن‌ها در ابتدا با نگاه سرمایه‌گذاری به باشگاه وارد می‌شوند، اما در عمل تأیید وزارت ورزش و جوانان را کسب نمی‌کنند و در نهایت به طلبکار باشگاه تبدیل می‌شوند. 
 وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع اسپانسرها از حضورشان در باشگاه‌های فوتبال پشیمان می‌شوند و بعد از مدتی تبدیل به یکی از طلبکاران بزرگ باشگاه می‌گردند که به‌جای رفع معضل به مشکلی بزرگ‌تر تبدیل می‌گردند.
انصاریفرد اضافه کرد: حامیان مالی تعداد بالای طرفداران را می‌بینند و تصور می‌کنند می‌توانند با حضور آن‌ها درآمدزایی داشته باشند، اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. باید اطمینان دوسویه میان هوادار و اسپانسر ایجاد شود تا بدانند کمک آن‌ها دقیقا خرج باشگاه می‌شود و به شخص نمی‌رسد. 
وی مدیریت دولتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را معضلی برای عدم درآمدزایی آن‌ها دانست و گفت: تیم‌های دولتی سلیقه‌ای اداره می‌شوند و با تغییر هر وزیر مطابق اراده و میل آن فرد مدیریت می‌گردد در صورتی که اگر باشگاه شخصی باشد دلسوزی بیشتری برای مدیریت آن صورت می‌گیرد. در فوتبال حرفه‌ای دنیا تشکیلات اقتصادی قوی در تیم‌ها حضور دارند که آن‌ها را اداره می‌کنند. 
وی با بیان این‌که میزان هزینه‌ها و درآمدزایی اسپانسرها باید در بیلان باشگاه‌ها بیان شود گفت: هیچ نظارتی بر نحوه گزارش دهی حامیان مالی از سوی باشگاه‌ها وجود ندارد، زیرا شرکت‌ها اجازه ورود و بررسی به آن‌ها نمی‌دهند بنابراین هیچ نظارتی بر روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.