ناکارآمدی لیبرالیسم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19760
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۴۹ |
بررسی دوران پسا کرونا در دیار غرب؛

ناکارآمدی لیبرالیسم

ویروس کرونا تاکنون در بیش از 180 کشور دنیا ورود و عموم جامعه را درگیر فراگیری خودکرده است. با شیوع این ویروس برخی کشورهای مدعی تمدن دست به اقداماتی زدند که مبرهن کرد ادعای قدرت و تمدن این سال‌ها تنها خواب‌وخیال مقامات عالی خودشان بوده و بس !
ناکارآمدی لیبرالیسم

‌|گروه سیاسی‌| 
ویروس کرونا تاکنون در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا ورود و عموم جامعه را درگیر فراگیری خودکرده است. با شیوع این ویروس برخی کشورهای مدعی تمدن دست به اقداماتی زدند که مبرهن کرد ادعای قدرت و تمدن این سال‌ها تنها خواب‌وخیال مقامات عالی خودشان بوده و بس ! طبق رفتارهای زننده و آشفتگی کنونی ملت غرب به‌ویژه آمریکا ، یک استاد جامعه‌شناسی عنوان کرد همان‌طور که سیطره استعمار غرب پس از دو جنگ جهانی از بین رفت این بار نیز کرونا منجر به نابودی سیطره تمدن غرب خواهد شد.
دزدی‌های علنی کشورهای اروپایی و آمریکا از یکدیگر در بحث اقلام بهداشتی نیز گواه بر فروپاشی سرمایه اجتماعی آن‌هایی است که همواره از تهدیدهای خارجی مصون بودند و بر بلندای قدرت موهوم ایستادگی می‌کردند اما حالا کرونا بلندتر از تمام تفکرات خیالی آن‌ها ایستاده و با نجوای بلند بر آنان می‌خواند که همواره «فرهنگ» فراسوی قدرت و ثروت ایستادگی می‌کند. هرچند این واژه  برای دولت آمریکا چندان نام‌آشنا نیست مگر این‌که دور از‌ حوالی خود نامش را شنیده باشند. در بررسی احوال پساکرونای  ملت غرب به گفت‌وگو با علی بیگدلی، پژوهشگر عصر معاصر و کارشناس مسائل بین‌الملل پرداختیم که در ادامه متن خبر آن را می‌خوانید.
  غرب، ناچار به تغییر ساختار و بنیان سرمایه‌داری است
علی بیگدلی، پژوهشگر عصر معاصر و کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح آشفتگی کنونی آمریکا و دوران پسا کرونای  آنان به «رسالت» گفت: «نظام نئولیبرالیسم که اکنون بر جامعه غرب به‌ویژه آمریکا حاکمیت دارد تفکر نومحافظه کارانه‌ای است که مبلغ اصلی آن دونالد ترامپ است. این تفکر پس از دوران جنگ جهانی اول به دلیل عدم توانایی حل مشکلات پس از جنگ موردانتقاد فراوان قرار گرفت و به همین دلیل از دور تسلسل حاکمیت اقتصادی غرب خارج شد. شخصیت برجسته‌ای که این تفکر را ناتوان خواند «جیمز» بود که بارها به‌صراحت درباره عدم توانایی این تفکر سخن گفت و درنهایت اعلام کرد لیبرالیسم در شرایط بحرانی قادر به ادامه حیات نیست.»
وی افزود: «تفکر لیبرالیسم پس از جنگ جهانی دوم تحت عنوان نئولیبرالیسم پدیدار و تاکنون در کشور آمریکا‌ و سایر کشورهایی همچون هلند، انگلستان و استرالیا که از این تفکر پیروی می‌کنند برقرار مانده است. روند کنونی، کشورهای پیرو این تفکر را براین باور رسانده که تفکر نئولیبرالسیم توانایی حل مشکلات را ندارد بنابراین ملت غرب باید به فکر بازسازی تفکر کاپیتالیسم باشند شاید بتوانند خود را از شرایط بحرانی نجات دهند.»
 علم در رأس مثلث ثروت و قدرت 
کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: «در روزگار پسا کرونا به‌طور حتم شاهد تغییراتی اساسی در مثلث قدرت هستیم براین اساس اگر علم را در رأس این مثلث قرار دهیم، دو قاعده دیگر این مثلث، ثروت و قدرت دچار جابه‌جایی جغرافیایی می‌شوند.»بیگدلی همچنین خاطرنشان کرد: «اکنون آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تفکر لیبرالیسم باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد زیرا آنچه در این تفکر جای دارد قابل‌دوام نیست و توانایی حل مشکلات بحرانی را ندارد به همین خاطر عده‌ای همواره بر باور انحطاط و فروپاشی تمدن غرب هستند.»
 ثروت و قدرت به شرق آسیا انتقال می‌یابد 
پژوهشگر تاریخ معاصر تصریح کرد: «ملت غرب می‌بایست در ساختار سیاسی و اقتصادی خود به‌ویژه در حوزه ثروت و قدرت تجدیدنظر فراوانی کند در غیر این صورت این دو رأس مثلث، به شرق آسیا انتقال می‌یابد که البته این انحطاط و انتقال به‌سادگی‌ همین گفتار نیست.»
وی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: «نظام سرمایه‌داری طی ۵۰۰ ساله گذشته بحران‌های فراوانی را ازجمله جنگ جهانی به خود دیده است. اما به دلیل انعطاف‌پذیری هایی‌که برخلاف نظام کمونیسم در کاپیتالیسم وجود داشت ،به‌سرعت توانست آن را پشت سر بگذارد و خود را بازسازی کند.بنابراین تفکر مبنی بر شدت زوال تمدن غرب چندان مقبولیت ندارد. اما به طورحتم در دوران پسا کرونا تزلزلی عظیم در بنیان ثروت، قدرت و حتی علم رخ خواهد داد که غرب را ناچار به تغییراتی اساسی در ساختار و بنیان‌های سرمایه‌داری خود می‌کند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.