مديريت بحران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1800
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ |

مديريت بحران

سازمان مديريت بحران كشور متكفل امر آگاهي، پيشگيري، امدادرساني بازسازي و نوسازي مناطق آسيب‌ديده از حوادث غيرمترقبه از جمله سيل، زلزله سرمازدگي، توفان، آتش‌سوزي گردوغبار نيروي آب دريا و …. است. قانون اين سازمان راهبردي به تصويب مجلس و تأييد شوراي نگهبان رسيده است. رياست شوراي عالي سازمان مديريت بحران كشور به عهده رئيس‌جمهور و […]

مديريت بحران

سازمان مديريت بحران كشور متكفل امر آگاهي، پيشگيري، امدادرساني بازسازي و نوسازي مناطق آسيب‌ديده از حوادث غيرمترقبه از جمله سيل، زلزله سرمازدگي، توفان، آتش‌سوزي گردوغبار نيروي آب دريا و …. است. قانون اين سازمان راهبردي به تصويب مجلس و تأييد شوراي نگهبان رسيده است. رياست شوراي عالي سازمان مديريت بحران كشور به عهده رئيس‌جمهور و در غياب او وزير كشور است.
ماده۱۲ اين قانون مي‌گويد: در صورت حوادث طبيعي و سوانح پيش‌بيني شده معادل ۲/۱ درصد از بودجه عمومي هر سال از محل افزايش تنخواه‌گران خزانه تأمين و با پيشنهاد شوراي عالي و تأييد رئيس‌جمهور هزينه ‌مي‌شود.
اين مبلغ در ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت يك درصد بودجه عمومي هر سال تعيين شده است.
در خوش‌بينانه‌ترين برآوردي كه دولت در بودجه سال ۹۸ براي سيل پيش‌بيني كرده ۵ هزار ميليارد تومان است. حال آنكه هنوز روردين ماه پايان نيافته است. طبق برآورد برخي نهادها، خسارات سيل تاكنون بيش از ۶ هزار ميليارد تومان بوده است. ۵ استان كشور از اولين روزهاي سال مستقيم در معرض تهديد سيل قرار گرفتند و بقيه استان‌ها هم از اين تهديد بي‌نصيب نبودند.
در روزهاي نخستين سال مردم آق‌قلا و گميشان تا كمر، آب‌وگل را در خانه‌ها و خيابان‌هاي خود حس كردند. به فاصله چند روز شماري از شهرها و روستاهاي لرستان و خوزستان به زير آب رفتند و خسارات عظيمي به زيرساخت‌هاي آن استان‌ها و نيز از آن بالاتر به مردم منطقه وارد شده است.
۱۱ مارس ۲۰۱۱ در ژاپن يك سونامي عظيم در شهر سنداي ژاپن در استان مياگي رخ داد. اين زمين لرزه باعث تخريب جاده‌ها و راه‌آهن و آتش‌سوزي شد و ۴/۴ ميليون خانوار در شمال شرق ژاپن بدون برق و آب مدتي آواره شدند، ميلياردها دلار خسارت به مردم و دولت ژاپن وارد شد. نخست‌وزير ژاپن سه دقيقه بعد از سونامي در تلويزيون با لباس كار ظاهر شد و با يك پيام‌
آرامش بخش برنامه كاري خود را براي عادي‌سازي اوضاع، جبران خسارت‌ها و ساماندهي بحران مطرح كرد و تا آخر ماجرا او و دولت ژاپن در كنار مردم براي رفع بحران باقي ماندند.
در سيل اخير در سه چهار روز اول اصلاً خبري از رئيس‌جمهور و واكنش وي در مورد سيل ديده نشد و مردم، نهادها، مديران مياني دولتي و نيروهاي مسلح پاي كار آمدند و واكنش مردم شروع شد.
چه خوب بود رئيس‌جمهور به عنوان رئيس شوراي عالي سازمان مديريت بحران كشور از اولين دقايق و ساعات اين سيل ويرانگر وارد ماجرا مي‌شد و شخصاً عمليات مقابله با بحران سيل را مديريت مي‌كرد. تيم‌رسانه‌اي وي كارآمدي او را در ايام فتح فقط مي‌توانند مديريت كنند، در ايام سخت و بحران حرفي براي گفتن ندارند.
دولت در سيل اخير كه هنوز هم ادامه دارد غافلگير شد و پيش‌بيني لازم را نداشت. در «پيشگيري» دولت و مردم و نيروهاي مسلح به‌ويژه سپاه مسئولانه عمل كردند و اين سخن امام كه اگر سپاه نبود كشور هم نبود هميشه در ذهن مردم تداعي مي‌شد.
اكنون كه «غافلگير» شديم و نتوانستيم «پيش‌بيني» كنيم و خوب«پيشگيري»كنيم. وقت درس‌‌آموزي و تجربه‌اندوزي است.
لذا با آينده‌نگري و بهره‌گيري از تجربيات كنوني به فكر آينده‌سازي بايد باشيم. سوال اين است آيا دولت و به‌ويژه رئيس‌جمهور به فكر آينده است.
هنوز دير نشده است. رئيس‌جمهور بايد با لباس كار در جلسات شوراي عالي سازمان مديريت بحران كشور شركت كند. او بايد با شجاعت و ابتكار عمل توام با تدبير و حزم وارد عمل شود و خسارت سيل را با اختيارات وسيع قانوني كه دارد، به‌ويژه در ماده۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و ماده۱۲ قانون سازمان مديريت براي كشور جبران كند. فرصت‌هاي پيش آمده در استان‌هاي ديگر را تبديل به جهشي براي رونق توليد كشاورزي، دامپروري و باغداري كشور كند.
بودجه و امكانات و اعتبارات مربوط به سيل در اختيار رئيس‌جمهور است اوست كه بايد در مورد تخصيص‌ها تصميم بگيرد. براساس قوانين موجود رئيس‌جمهور با صرفه‌جويي از بودجه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌‌ها تنها مي‌تواند ۶ هزار و ۲۴۰ ميليارد تومان را براي خسارت سيل امسال هزينه كند.
با توجه به حجم عظيم خسارت‌ها بايد هرچه زودتر متممي به مجلس ببرد و براي تأمين هزينه خسارت‌ها در بودجه ۹۸ چاره‌جويي كند. بايد خدا را شكر كرد كه تلفات انساني سيل به‌ دليل سرعت كار دستگاه‌ها و بسيج مردم در سراسر كشور به حداقل كاهش يافت، اما دولت بايد به سرعت به فكر ترميم زيرساخت‌ها و تدابير لازم براي جلوگيري از سيل در روزها و ماه‌هاي آينده باشد. اگر در اين كار تعللي صورت گيرد آسيب جدي به كارآمدي اعتبار و سرمايه اجتماعي دولت در نزد افكار عمومي وارد مي‌شود و اين ادامه كار را براي مقابله با آسيب‌ها و بلاياي طبيعي احتمالي در سال ۹۸ سخت‌تر مي‌كند.
براي مديريت بحران در كشور در خصوص حوادثي چون زلزله و سيل و … اول بايد به بحران مديريت در دولت خاتمه داد. رئيس‌جمهور بايد به اين مقوله بيش از پيش فكر كند.

نویسنده : محمدكاظم انبارلويي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.