چند نکته در خصوص بيانات نوروزي رهبر معظم انقلاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1701
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹ |

چند نکته در خصوص بيانات نوروزي رهبر معظم انقلاب

محمد عبدالهي بيانات مقام معظم رهبري در حرم رضوي به مناسبت سال جديد حاوي نکات مهم و عميقي است که در چند سرفصل به برخي از آنها اشاره مي شود: ۱. اولين نکته اينکه مخاطب اصلي در اين پيام همچون بيانيه گام دوم، مردم و به خصوص جوانان هستند. به نظر مي‌رسد رهبر معظم انقلاب، […]

چند نکته در خصوص بيانات نوروزي رهبر معظم انقلاب

محمد عبدالهي
بيانات مقام معظم رهبري در حرم رضوي به مناسبت سال جديد حاوي نکات مهم و عميقي است که در چند سرفصل به برخي از آنها اشاره مي شود:
۱. اولين نکته اينکه مخاطب اصلي در اين پيام همچون بيانيه گام دوم، مردم و به خصوص جوانان هستند. به نظر مي‌رسد رهبر معظم انقلاب، از عملکرد مسئولان و دستگاه‌هاي اجرايي در مسائل مختلف از جمله مشکلات جامعه و تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي رضايت چنداني ندارند. چه اينکه حفظ اعتماد مردم و تحقق آرمان‌هاي انقلاب، نيازمند مديريت انقلابي و باورمند به آرمان‌هاي انقلاب است. متاسفانه آنچه در چند سال اخير مشاهده کرديم عملکرد منفعلانه مديريت واداده غربگرا است که مشکلات عديده اي را براي مردم و کشور به وجود آورده است. از اين رو اگرچه دولت و دستگاه هاي اجرايي نقش تعيين کننده اي در تحقق شعار سال دارند، اما رهبر حکيم انقلاب مخاطب اصلي پيام خود را مردم قرار داده اند.
۲. درحالي که مردم مخاطب اصلي پيام‌هاي اخير رهبرانقلاب هستند، مي‌توان انتظار داشت که آنها به حدي از بلوغ رسيده‌ باشند که پس از پنج سال دلايل و ريشه اصلي مشکلات را تشخيص داده و کم‌کاري و انفعال مسئولان و توجيه و فرافکني هاي آنان را با شعارهاي خلاف واقع نپذيرند؛ بديهي است اين يک هشدار جدي براي دولت و دستگاه هاي اجرايي به شمار مي آيد.
۳. نام گذاري سال ۱۳۹۸ از سوي مقام معظم رهبري به سال «رونق توليد» در حقيقت تأکيد بر جهت دادن سياست‌هاي اقتصادي به سوي اقتصاد مقاومتي، حمايت از توليد ملي و در کل تقويت اقتصاد درون زا است.بديهي است مردم، مسئولان و توليدکنندگان مولفه هاي اصلي تحقق شعار امسال هستند. بررسي علل نارسايي توليد و نظارت قاطع و جدي با عوامل بازدارنده همچون فساد مالي و برخورد با متخلفان و اقداماتي همچون غير سودزا كردن فعاليت‌هاي واسطه گري از جمله روش‌هايي هستند كه مي توانند اقتصاد كشور را به سمت رونق سوق دهند. همچنين براي ايجاد رونق در توليد لازم است تا تقاضا براي توليد داخل افزايش يابد، لذا مردم نقشي حياتي در تحقق شعار امسال دارند.
۴. تاکيد بر ايجاد روابط با کشورهاي مختلف بدون اعتماد و دنباله روي از آنها فراز ديگري از سخنان رهبر معظم انقلاب بود. اين در حالي است که ليبرال‌هاي وطني همواره گرايش شديدي به تجويز نظامات و استانداردهاي غربي براي کشور داشته و دارند. اصرار دولتي ها براي تصويب قانون استعماري FATF يکي از اين موارد است . در حالي که يکي از ريشه‌هاي بحران‌هاي اقتصادي را بايد در همين رويکرد منفعلانه جست و جو کرد چرا که گرفتار شدن در شاخص‌هاي بين‌المللي، نتيجه اي جز گير کردن در دور باطل عقب‌ماندگي در پي نخواهد داشت. بديهي است براي خروج از اين وضعيت که حاصل رويکرد نئوليبرالي جريان غربگرادر کشور است بايستي شاخص‌هايي متناسب با کشورمان ملاک عمل و ارزيابي قرار گيرد.
۵. نکته ديگر؛ هشدار رهبري در خصوص تقي زاده هاي جديد است که به دنبال بزک کردن غرب و ترويج سبک زندگي غربي در کشور هستند. ايشان فرمودند: «آنهايي که پشت سر سند ۲۰۳۰ يعني برگرداندن سبک زندگي اسلامي به زندگي غربي مي‌ايستند، همان تقي‌زاده‌هاي امروز هستند» حال اين سوال به ميان مي آيد که آيا رئيس جمهور و برخي مقامات دولتي که پيش از اين بر اجراي اين سند تاکيد کرده و گفته بودند از ۲۰۳۰ دست بر نمي‌داريم و اجراي آن را تا آخر دولت دوازدهم پيگيري مي کنيم؛ از مواضع خود برگشته اند؟ اگر اين سخنان را در کنار اخبار گوشه و کنار کشور از اجراي مخفيانه اين سند بگذاريم در مي‌يابيم که جريان غرب گرا همچنان بر مواضع گذشته خود باقي مانده است.
سخن آخر
امروز جمهوري اسلامي ايران براي عبور از موانع و مشکلات پيش رو و تحقق شعار سال؛ بيش‌از هر زمان ديگري به مديريت کارآمد، جهادي و انقلابي نياز دارد؛ مديراني در تراز انقلاب اسلامي که دستورکار خود را فقرزدايي ،خدمت‌رساني، بهبود اقتصاد و مبارزه با فساد بدانند و در اين راه تنها به شعار اکتفا نکنند. رسيدن به اين هدف مهم مستلزم زدودن افکار ليبرالي از انديشه‌ها و پاک سازي نگرش‌هاي انفعالي و ضدتوليد بدنه مديريتي کشور و پرورش مديران انقلابي است که معتقد به توانايي‌ها و استعدادهاي داخلي باشند. حال بايد نشست و نظاره‌گر بود که آيا مسئولان نظام و در رأس آن‌ها دولت و مجلس مي‌توانند در برآوردن انتظارات رهبر معظم انقلاب حد‌اقل گام اول را بردارند يا خير.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.