سیاست‌های ارزی همسو با توسعه تجارت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 106596
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 29 مهر 1403 - 22:53 |
ضرورت افزایش سهم ایران از صادرات جهانی بررسی شد:

سیاست‌های ارزی همسو با توسعه تجارت

​​​​​​​آیین روز ملی صادرات ۲۹ مهر ۱۴۰۳ با حضور  رئیس جمهور در سالن اجلاس برگزار شد و در این مراسم از صادرکنندگان برتر تجلیل به عمل آمد. رئیس جمهور ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست و با اشاره به بیانی از امیرالمومنین علی (ع) گفت: مولا علی در خطبه‌ای در نهج البلاغه وقتی جامعه را طبقه‌بندی می‌کند، وظایف و شأن هر قشر را توضیح می‌دهد و سپس می‌گوید هیچ کدام از این ها نمی‌توانند پایدار باشند، مگر اینکه با تاجران و صاحبان صنعت به درستی رفتار شود.
سیاست‌های ارزی همسو با توسعه تجارت

​​​​​​​آیین روز ملی صادرات ۲۹ مهر ۱۴۰۳ با حضور  رئیس جمهور در سالن اجلاس برگزار شد و در این مراسم از صادرکنندگان برتر تجلیل به عمل آمد. رئیس جمهور نیز پیش از ظهر روز یک شنبه، با حضور در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست و با اشاره به بیانی از امیرالمومنین علی (ع) گفت: مولا علی در خطبه‌ای در نهج البلاغه وقتی جامعه را طبقه‌بندی می‌کند، وظایف و شأن هر قشر را توضیح می‌دهد و سپس می‌گوید هیچ کدام از این ها نمی‌توانند پایدار باشند، مگر اینکه با تاجران و صاحبان صنعت به درستی رفتار شود.ما باید همین نگاه را باور داشته باشیم که مملکت ما با تعامل صحیح با تاجران و صادرکنندگان قوام و پایداری می‌یابد و ما خود را موظف می‌دانیم که موانع را از پیش پای تجارت و تولید برداریم. 
ما به دنبال تعامل با شما هستیم و در سفرهای خارجی نیز از شما کمک می‌گیریم و به عنوان مثال در همین سفر پیش‌رو برای شرکت در اجلاس بریکس به دنبال آن هستیم تا خواسته‌ها و حرف‌های شما را دنبال کنیم.سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیزدر مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه ناهماهنگی‌های بین ‌سازمانی در میزان صادرات تاثیر مستقیم گذاشته است، تاکید کرد: باید نهادهای متولی تجارت خارجی یعنی بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات صادرات جلسه تشکیل بدهند و برای حل آنها راهکار در نظر بگیرند. وزیر صمت، صادرات را جزو مولفه‌های اصلی ارتقای اقتصاد کشور معرفی کرد و ادامه‌داد: فعالان اقتصادی و مدیران دولتی بر این باورند که از برنامه هفتم توسعه فاصله گرفته‌ایم و لازم است برای جبران این موضوع اقدامات جدی در دستور کار خود قرار بدهیم. وی با بیان اینکه بخشی از عقب‌ماندگی ما در تجارت خارجی ناشی از طرف سیاست‌گذار است،بر افزایش سهم نیم درصدی ایران از صادرات جهانی تاکید کرد و گفت: بسترسازی برای امضای پیمان‌های منطقه‌ای، امضای موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و رسیدن به تعرفه‌های کالایی، بدون تردید یک جانبه‌گرایی در تجارت را حل خواهد کرد.به گفته اتابک؛ در ۱۰ سال گذشته ۴۸ درصد از کل صادرات ایران به ۵ کشور صادر می‌شد؛ اما امروز این عدد به ۷۳ درصد رسیده است به بیان دیگر فقط ۲۷ درصد از کل صادرات ما به کشورهایی غیر از ۵مقصد اول صادراتی ما صادر می‌شود و این آمار نشان می‌دهد که صادرات ما محدود است. آگاهان این عرصه براین باورند که باید سیاست‌های ارزی  را همسو با توسعه تجارت بدانیم، اصلاح سیاست‌گذاری‌ها را موردتوجه قرار دهیم و بستر تسهیل‌گری برای صادرکنندگان را بیش از پیش سازیم تامشکلات موجود در این حوزه حل شود و در افزایش حجم صادرات و مقاصد صادراتی تاثیرات مثبت اعمال گردد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:
لزوم اصلاح سیاست‌های صادراتی و رفع موانع پیش‌روی صادرکنندگان

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اصلاح سیاست‌گذاری صادراتی برای حل مشکلات موجود در این حوزه  پر‌داخت و با تاکید بر افزایش سهم ایران از صادرات جهانی بیان کرد: به موجب آنکه در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، نیاز به افزایش مراودات در جهت تامین نیازهایمان داریم. بدیهی ا‌ست که رکن مهم تامین نیاز، مسئله ارز است و برای آنکه تامین ارز به درستی و به میزان موردنیاز انجام شود، باید صادرات انجام شود. 
وی با اشاره به اثرات فرهنگی رونق صادرات در کشور افزود: امر مهم صادرات صرف نظر از اثرات اقتصادی، ابعاد مختلف فرهنگی را داراست و می‌تواند نمادی از معرفی و دستاوردهای کشور در سطح بین المللی شود. بنابراین می‌بایست همواره به این حوزه توجه جدی بداریم و بکوشیم تا افزایش سهم ایران از صادرات جهانی رقم بخورد. 
پوردهقان با اشاره به رویکر‌د کشورهای مختلف دنیا برای توسعه تجارت خارجی تصریح کرد: به طورکل کشورهای مختلف دنیا سیاست‌شان به سمت تشویق صادرات است و می‌کوشند تا با بسترسازی رونق صادرات، واردات را به حداقل برسانند چراکه با افزایش واردات، تولیدکنندگان داخلی ضرر می‌بینند و در مفهوم کلی اقتصادی نیز خروج ارز برای کشور هزینه خواهد داشت. 
او با انتقاد از عدم تسهیل‌گری کافی در حوزه رونق صادرات ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته، در موضع ضعف مسائل صادراتی قرارگرفتیم. بدین معنا که برای واردکنندگان تسهیل‌گری و موضع‌ قدرت ترسیم شد و در مقابل موانع برای صادرکنندگان رقم خورد. متاسفانه صادرکنندگان ناچار به تعهدات ارزی و بازگشت ارز آن هم به قیمت دستوری می‌باشند اما شرایط وارکنندگان چنین نیست و گویی فرشی قرمز برای‌شان پهن است؛ به بیان دیگر ارزشان مشخص است و به میزان موردنیاز نیز تخصیص می‌یابد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های صادرکنندگان و لزوم رفع دغدغه‌هایشان در حوزه تجارت خارجی همچنین خاطرنشان کرد: باید شرایط را برای صادرکنندگان تسهیل کنیم و آن‌ها را در مسیرشان تشویق و ترغیب کنیم. اکنون بسیاری از صادرکنندگان گله‌مند هستند و گلایه‌هایشان نیز به حق می‌باشد. 
نماینده مردم اردکان در مجلس دوازدهم در پایان این گفت‌وگو با اشاره به لزوم بازنگری و اصلاح سیاست‌های موجود درعرصه صادراتی متذکر شد: باید موانع صادراتی را رفع کرد و اصلاح سیاست‌های این حوزه را دردستورکار قرار داد. سیاستی که امروز اجرا می‌گردد، تمام بازیگران بازار را دچار ناراحتی کرده است. بنابراین می‌بایست درصدد چاره جویی و حمایت کافی بود. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.