شاخص‌های جهش تولید در شیلات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105192
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۱۴ |
مؤلفه‌های لازم برای تقویت تولید و صادرات محصولات شیلاتی بررسی شد؛

شاخص‌های جهش تولید در شیلات

وجود منابع آبی در شمال و جنوب کشور و نیز ظرفیت‌های بزرگ تولید ماهیان و فرآورده‌های آن‌ها در کشور، باعث شده که این حوزه برای ارتقای امنیت غذایی بیش‌ازپیش موردتوجه فعالان و کارشناسان مربوطه قرار گیرد.
شاخص‌های جهش تولید در شیلات

وجود منابع آبی در شمال و جنوب کشور و نیز ظرفیت‌های بزرگ تولید ماهیان و فرآورده‌های آن‌ها در کشور، باعث شده که این حوزه برای ارتقای امنیت غذایی بیش‌ازپیش موردتوجه فعالان و کارشناسان مربوطه قرار گیرد. متأسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های گسترده سواحل شمالی و جنوبی کشور تاکنون بهره‌برداری به میزان مطلوب رقم نخورده و کشور همچنان با اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های توسعه فاصله چشم‌گیری دارد. همچنین شایان‌ذکر است تا بگوییم که علی‌رغم ظرفیت‌های موجود ،سرانه مصرف ماهی‌ها در کشور نیز با استانداردهای جهانی فاصله معناداری دارد که به باور فعالان این حوزه، غیرقابل‌توجیه است و می‌‌بایست از مسیر بازارهای صادراتی جدید، بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران، ورود بخش خصوصی، ارائه مشوق‌های حمایتی و آسیب‌شناسی اصلاح گردد تا رونق تولید و توجه به ظرفیت‌های موجود عملیاتی شود و افزایش تولید محصولات شیلاتی در سفره مردم نمایان بشود. به‌زعم فعالان این حوزه ضرورت دارد تا دولت با کمک وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه بسترسازی صحیح بدارد و مشوق‌های حمایتی در قالب ارائه تسهیلات و معافیت‌ها را عملیاتی سازد چراکه اقتصاد دریا و توجه به شیلات یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری است و در برنامه هفتم توسعه نیز میزان تولید ۱/۸ میلیون تن و میزان صادرات محصولات شیلاتی یک میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است که خود اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیش‌ازپیش مبرهن می‌سازد. دراین‌باره به‌تازگی رئیس سازمان شیلات با تأکید بر حکمرانی غذایی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، جایگاه شیلات را در این حوزه بااهمیت دانسته و گفت: افزایش تولید در واحد سطح و حضور آبزیان در سفره مردم یکی از اهداف سازمان شیلات است. حسینی همچنین از در  دستور کار قرار گرفتن مواردی چون شناسنامه‌دار کردن مزارع شیلاتی و شناسه‌دار کردن محصولات شیلاتی خبر داده و عنوان کرده است که سامانه سجاک نیز قابلیت رصد محصولات شیلاتی پیش از تولید، زمان تولید و پس‌ازآن را داراست. فعالان این حوزه می‌گویند شناسنامه‌دار کردن مزارع شیلاتی و شناسه‌دار کردن محصولات شیلاتی می‌تواند تحقق صادرات ۳۰۰‌هزار تنی انواع آبزیان به ارزش حدود ۷۰۰‌میلیون دلار تا پایان سال را قابل پیش‌بینی سازد و بستر رونق تولید در این حوزه را فراهم سازد. در بررسی بیش‌تراین موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی پر‌داختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:
برای توسعه محصولات شیلاتی سرمایه‌گذاری  مبتنی بر اقلیم و جغرافیا را جدی بگیریم

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح مؤلفه‌های تقویت تولید و رونق صادرات محصولات شیلاتی پرداخت و بیان داشت: توسعه سواحل مکران یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان همواره بر اقتصاد دریامحور تأکید داشته‌اند و بی‌شک یکی از محورهای تحقق اقتصاد دریامحور، رونق محصولات شیلاتی است. علی‌رغم آنکه دولت‌های مختلف کوشیده‌اند تا اقتصاد دریا محور رونق یابد اما تاکنون نتوانستیم به میزان شایسته این مهم را عملیاتی کنیم و از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه سواحل شمالی و جنوبی کشور بهره‌برداری کنیم. وی افزود: امروزه هر فرد دارای اطلاعات اولیه حوزه شیلات، آبزیان و اقتصاد دریا پایه آگاه است و اذعان دارد که از ظرفیت‌های موجود این بخش بهره‌برداری نشده و بازارهایی که ظرفیت صادراتی دارند، موردغفلت قرارگرفته است.
حجت‌الاسلام آزادی‌خواه تصریح کرد: بازار شیلات کشور یک بازار آماده صادرات به‌ویژه در بخش تولید و پرورش میگو به کشوری همچون چین است. 
نماینده مردم ملایر در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: بستر بسیار مستعدی برای رونق تولید و صادرات محصولات شیلاتی فراهم است که هیچ عمقی نیز برایش تعریف‌نشده است. براین اساس به هرمیزانی که بتوانیم تولید میگو داشته باشیم، به همان میزان بازار آماده صادراتی خواهیم داشت و تمامی تولید خود را عرضه خواهیم کرد و ارزآوری برای کشور رقم خواهیم زد. 
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه تاکنون از ظرفیت‌های موجود شیلات به خوب بهره نبرده‌ایم، متذکر شد: در نقاط مختلف دنیا پرورش ماهی در قفس از استانداردهای مشخصی برخوردار است و کشورهایی که در حوزه پرورش ماهی فعال می‌باشند به‌موجب این استانداردها اقدامات خوبی را به ثمر رسانده‌‌اند و نیاز به گوشت سفید خود را تأمین کرده‌اند. علی‌رغم توجه دنیا به این مهم کماکان معدل کشور در حوزه پایین است و قابل دفاع نیست.
وی با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری یادآور شد: به‌منظور رونق و توسعه پرورش محصولات شیلاتی می‌بایست سرمایه‌گذاری مبتنی بر اقلیم و جغرافیا را جدی بگیریم. امر مهمی که طی سالیان گذشته همواره به فراموشی سپرده‌شده است. 
حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با اشاره به‌ضرورت حضور بخش خصوصی بیان داشت: باید برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش ماهی و میگو به‌ویژه پرورش ماهی در قفس و مزرعه میگو هستند، بسترسازی کنیم، سواحل خلیج‌فارس و خزر را در اختیارشان قرار دهیم و با نظارت دقیق کارها را برون‌سپاری کنیم. همچنین نیاز است تا امکان حضور بخش خصوصی به این مهم را فراهم‌سازیم. 
او بابیان اینکه دررابطه با استان‌های ساحلی باید سازوکار جدی اتخاذ کنیم، همچنین ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی باید در ساختار وزارتخانه برای استان‌های ساحلی تدبیر جدید اتخاذ کند تا اولویت نخست هراستان ساحلی موضوع آبزیان شود و بانک‌ها نیز همکاری لازم در حوزه پرداخت تسهیلات را به عمل‌آورند. همچنین ضرورت دارد تا برای صادرات آبزیان و دیگر محصولات شیلاتی تلاش ویژه صورت گیرد؛ کشور چین و سایر کشورهای هدف می‌توانند مقاصد صادراتی و بازاریابی بین‌المللی کشور شوند. در فرآیند تحقق این مهم می‌توانیم محصولات را به‌صورت خام یا فرآوری شده عرضه بداریم.

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی:
مشوق‌های حمایتی دولتدر قالب سرمایه در گردش و ارائه تسهیلات باشد

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح مؤلفه‌های لازم برای تقویت تولید و صادرات محصولات شیلاتی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: به‌منظور تقویت تولید و صادرات محصولات شیلات ضرورت دارد تا مهم مشوق‌های حمایتی در استان‌های شمالی و جنوبی کشور موردتوجه قرار گیرد. 
وی با اشاره به نقش دولت در رونق تولید و صادرات محصولات شیلاتی افزود: دولت می‌بایست مشوق‌های لازم برای حمایت از محصولات شیلاتی را اعمال سازد و بسترهای موردنیاز رونق تولید اعم از ماشین‌آلات، تراکتور، تور و پره‌های صیادی را فراهم سازد. 
پیشه‌ور تصریح کرد: به‌موجب حمایت‌های دولتی و ساماندهی مؤلفه‌های موردنیاز، فضای مطلوب برای تولیدکنندگان و صیادان رقم خواهد خورد. عدم‌حمایت‌های لازم و عدم توجه به نرخ کارگری، معافیت‌ها و نبود پره‌های صیادی می‌تواند تولید محصولات شیلاتی را بازیان مواجه کند و آسیب‌زا شود.  
رئیس اتاق اصناف کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: مطلوب این است که مدت‌زمان مشوق‌های معافیت از ۶ماه به یک سال افزایش یابد چراکه در شغل صیادان، تنها صیادی اهمیت ندارد بلکه فرآیند آماده‌سازی نیز گامی مهم و حائزاهمیت می‌باشد. 
او با اشاره به لزوم حمایت از صیادان متذکر شد: باید بپذیریم که صیادان شغل دیگری ندارند و می‌بایست همواره درصدد حمایت از آن‌ها به‌منظور رونق تولید و صادرات محصولات شیلاتی بود. وی یادآور شد: دولت باید در پی حمایت از شیلات کشور باشد. چنانچه قوانین موجود در این حوزه اجرا و مشوق‌های موردنیاز دراین‌باره به کار گرفته شود، شاهد رونق تولید خواهیم بود در مقابل اگر هیچ‌گونه حمایتی صورت نگیرد، به‌تدریج تولیدکنندگان و صیادان شغل خود را رها خواهند کرد و این امر موجب آسیب جدی به محصولات شیلاتی کشور خواهد شد.  
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به سرمایه در گردش بیان کرد: مشوق‌های حمایتی دولت می‌تواند در قالب سرمایه در گردش و ارائه تسهیلات باشد. گفتنی است که تسهیلات می‌بایست با  سود
 ۴ درصد و بازپرداخت بلندمدت همچون بازپرداخت ۱۰ ساله باشد تا حاصل رونق محصولات شیلاتی در سفره مردم نیز مشاهده شود.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.