توسعه روابط ایران و عراق گامی در جهت وحدت مسلمین است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105135
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۵۹ |
فداحسین مالکی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

توسعه روابط ایران و عراق گامی در جهت وحدت مسلمین است

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت.
توسعه روابط ایران و عراق گامی در جهت وحدت مسلمین است

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت و دراین باره اظهارکرد: سفر مقامات دو کشور ایران و عراق همواره مورد توجه بوده و ارتقای سطح مناسبات داخلی و بین المللی را به همراه داشته است. طی سالیان مختلف روابط دو کشور ایران و عراق از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مورد توجه کشورهای خارج از منطقه همچون آمریکایی‌ها و غربی‌ها قرار گرفته است. براین اساس می‌توان عنوان داشت که سفر اخیر رئیس جمهور و نخستین سفر خارج از کشور وی، اوج روابط عمیق دو کشور ایران و عراق خواهد بود. وی افزود: رئیس جمهور دولت چهاردهم نخستین مقصد سفر خارجی و راهبرد دیپلماسی خود را با عراق تنظیم کرده است و این حائزاهمیت است. در طول سفر وی همواره مشاهده شد که استقبال بسیار خوبی از سوی مردم شکل گرفت و تحولات عمیقی در ارتباط با اجرایی کردن تعهدات و موضوعات اقتصادی و تجاری رقم خورد. 
مالکی تصریح کرد: حضور رئیس جمهور در کردستان عراق معنا و مفهوم منحصری داشت و مورد استقبال شدید مردم کردستان قرار گرفت. ‌بی‌شک پس از این سفر شاهد تحولات خوبی در اقلیم ایران و کردستان عراق خواهیم بود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌تر به همراه دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سفری به اربیل و سلیمانیه داشتیم و نهایت علاقه‌مندی مردم عزیز کردستان نسبت به تحولات و ارتقای سطح مسائل تجاری، سیاسی، اقتصادی و امنیتی را مشاهده کردیم. 
نماینده مردم زاهدان با اشاره به مشترکات فرهنگی و مذهبی میان مردم دو کشور متذکر شد: ایران و عراق اشتراکات فرهنگی و مذهبی بسیاری دارند و براین اساس می‌توان بیان داشت که ارتقای روابط، توسعه ابعاد فرهنگی و مذهبی را نیز در پی خواهد داشت. اگر حماسه اربعین حسینی را به خاطر بیاوریم، خواهیم دید که مشترکات میان دو ملت به میزان بالایی  بوده و این پیوند تا چه میزان قوی است. مردم عراق در میزبانی خود از مردم ایران و سایر شیعیان سنگ تمام می‌گذارند که بی‌شک وظیفه سنگینی است. دولت عراق همواره در مراسم‌های مذهبی بسترسازی صحیح و مدیریت بی‌نظیر دارد و در راهپیمایی اربعین حسینی نیز این مدیریت به خوبی رویت شد. از این رو توسعه هرچه تمام‌تر  روابط دو کشور اهمیت فراوانی دارد و بی‌شک با بسترسازی و برنامه‌ریزی صحیح، اشتراک فرهنگی و مذهبی به سطح بالا‌تری خواهد رسید و این خود گامی مهم در راستای وحدت هرچه تما‌م‌تر مسلمانان خواهد بود.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.