جلوگیری از خام فروشی با هدف تقویت ارزش افزوده داخلی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105065
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۳۸ |
ضرورت تقویت صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی بررسی شد؛

جلوگیری از خام فروشی با هدف تقویت ارزش افزوده داخلی

به تازگی محمدمهدی برادران در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به اشتغالزایی بالای صنعت پتروشیمی، عنوان کرد: صنعت پتروشیمی صنعت اشتغالزایی بوده اما این اشتغالزایی در پایین دست بیشتر است.
جلوگیری از خام فروشی با هدف تقویت ارزش افزوده داخلی
به تازگی محمدمهدی برادران در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به اشتغالزایی بالای صنعت پتروشیمی، عنوان کرد: صنعت پتروشیمی صنعت اشتغالزایی بوده اما این اشتغالزایی در پایین دست بیشتر است. معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه اگر به جای خام فروشی در تولید گریدها تنوع داشته باشیم حداقل نسبت به قیمت پایه گمرکی دو برابر ارزش افزوده خلق خواهیم کرد، گفت: متوسط ارزش محصولات پتروشیمی ۷۰۰ دلار در هر تن است، در حالی که همین محصولات با نرخ تنی ۱۳۰۰ دلار وارد می شود. وی افزود: اگر به جای صادرات روی کاهش واردات محصولات برنامه ریزی کنیم، ۲ برابر ارزش افزوده خلق می شود. برادران با بیان اینکه یکی از چالش های پایین دست سرمایه در گردش است، گفت: سال گذشته ۷۸ هزار میلیارد دلار و در ۴ ماه امسال ۳۳ هزار میلیارد دلار تسهیلات به صنایع پایین دست داده شد. به گفته وی محصولات عرضه و معامله شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ معادل ۵/۵ میلیون تن، سال ۱۴۰۱ معادل ۶/۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ معادل ۷ میلیون تن بوده که این به معنای پرهیز از خام فروشی و حمایت از پایین دست است. در این راستا همچنین سید محمد اتابک در حاشیه اولین روز از سفر سه روزه به سیستان و بلوچستان از معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز بیان داشت: معادن سیستان و بلوچستان با وجود فعالیت و اشتغال، به ارزش افزوده اقتصادی مطلوبی نرسیدند، بنابراین امیدوارم که ارزش افزوده معادن را افزایش دهیم. وی همچنین بیان کرد:در حوزه صنعت، برخی امور مانده؛ پروژه‌ها در یک بازه زمانی آغاز شده، اما به نتیجه نرسیدند به پروژه‌های با درصد پیشرفت فیزیکی بالا منابع تزریق می کنیم تا به نتیجه برسند.ما باید از خام‌فروشی جلوگیری کنیم، این پروژه با ساخت کارخانه کنسانتره و لیچینگ نسبت به این امر اهتمام ورزیده و ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد. کارشناسان و فعالان حوزه صنعت و معدن نیز براین با‌ورند که عرضه اعتباری بیشتر برای صنایع پایین دستی به منظور افزایش تولید یک ضرورت است و می‌بایست بیش از پیش مورد توجه دولت‌مردان و در صورت نیاز به قانون‌گذاری، مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. به زعم آگاهان این عرصه باید کوشید تا تنوع بیشتر محصولات با جلوگیری از خام فروشی نهایی شود تا ارزش افزوده نهایی در کشور رقم بخورد و سهم تورم از اقتصاد کشور کاهشی گردد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با حسنعلی محمدی، نماینده مردم فسا و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پر‌داختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حسنعلی محمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
جلوگیری از خام فروشی در گرو بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا است

حسنعلی محمدی، نماینده مردم فسا و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم عرضه اعتباری بیشتر برای صنایع پایین دستی به منظور افزایش تولید و تنوع بیشتر محصولات پرداخت و با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی و ضرورت تنوع  در تولید گرید بیان کرد: یکی از معضلاتی که موجب شد تا خام فروشی در دستور گسترش یابد، نبود تکنولوژی روز دنیا بود. به سبب عدم دسترسی و نبود تکنولوژی روزدنیا خام فروشی افزایش یافت و نتوانستیم در حوزه تولید و تقویت صنایع پایین دستی به میزان شایسته حضور داشته باشیم. 
وی افزود: متاسفانه گاه می‌بینیم که استحصال معادن به دلیل نبود ماشین آلات کافی انجام می‌‌شود و بسیاری از منابع کشور از دست می‌رود. بی‌شک چنین روندی نامناسب است چراکه برداشت غیراصولی و از دست رفتن منابع کشور را عملیاتی می‌سازد.  نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بهره‌گیری از تکنولوژی روزدنیا تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی در گرو بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا است. در گام نخست ضرورت دارد تا به استقرار تکنولوژی روز دنیا بپردازیم و تحقق تنوع در تولید محصولات گرید و مطابق با استانداردها بپردازیم.   
نماینده مردم فسا در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: اگر مواد خام را در داخل کشور فرآوری کنیم و سپس به محصول نهایی تبدیل سازیم، ارزش افزوده برای کشور ایجاد خواهد شد و این روند سرآغازی برای تحقق مهم تقویت تولید و کاهش نرخ تورم تولید خواهد بود. 
او متذکر شد: گاه برخی از کشورها مواد خام را از کشورهای هم‌جوار و خاورمیانه خریداری می‌کنند و سپس خود مواد خام را روی دریا به محصول نهایی تبدیل می‌کنند و به مقصد نهایی می‌رسانند. چنین روندی موجب می‌گردد تا مواد خام خارج شود و ارزش افزوده نهایی در کشور دیگری رقم بخورد.  وی یادآور شد: دولت مردان مصمم باشند تا جلوگیری از خام فروشی و عرضه اعتباری بیشتر برای صنایع پایین دستی به منظور افزایش تولید و تنوع بیش‌تر عملیاتی گردد. بی‌شک در فرآیند تحقق این مهم مجلس شورای اسلامی تعامل و همراهی لازم را خواهد داشت.
محمدی با اشاره به لزوم تنوع بخشی به محصولات بیان کرد: ضرورت دارد تا تولید یک یا دو محصول که قابلیت تولید آن با توجه به آمایش سرزمینی برای کشور مقدور است، در جهان برند شویم و افزایش سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه را به عمل آوریم. تمرکز بر تولید یک یا دو محصول منحصر در حوزه صنعت و معدن می‌تواند به بازاریابی بین المللی منجر شود و تورم کشور را در مسیر کاهشی قرار دهد. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: باید صنایع کشور به ویژه صنایع دانش بنیان که ارزش افزوده قابل توجه دارند را شناسایی کنیم و با جلوگیری از خام فروشی بکوشیم تا در بخش تولیدی این محصولات حضور موثر در بازارهای جهانی به عمل آوریم.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.