لزوم استمرار نوسازی بافت‌های روستایی و به کارگیری سیاست‌های تشویقی مهاجرت معکوس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105063
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۲۵ |
فرشید ایلاتی کارشناس مسکن مطرح کرد:

لزوم استمرار نوسازی بافت‌های روستایی و به کارگیری سیاست‌های تشویقی مهاجرت معکوس

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت استمرار نوسازی بافت‌های روستایی پرداخت و در این باره بیان کرد: روستاهای کشور از اهمیت راهبردی برخوردار می‌باشند و به همین خاطر در کنار مسئله سکونت، از منظر تامین امنیت غذایی کشور نیز اهمیت بسیاری دارند.
لزوم استمرار نوسازی بافت‌های روستایی و به کارگیری سیاست‌های تشویقی مهاجرت معکوس

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت استمرار نوسازی بافت‌های روستایی پرداخت و در این باره بیان کرد: روستاهای کشور از اهمیت راهبردی برخوردار می‌باشند و به همین خاطر در کنار مسئله سکونت، از منظر تامین امنیت غذایی کشور نیز اهمیت بسیاری دارند. در حقیقت تامین و تحقق مطلوب امنیت غذایی در گرو مقاوم‌سازی و پایداری روستاهاست تا در مقابل بلایا و حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله آسیبی شکل نگیرد و خطری برای روستاها ایجاد نشود. 
وی افزود: به‌سازی و پایداری روستاها سبب می‌گردد تا مهم تامین امنیت غذایی و توسعه کشاورزی عملیاتی گردد. براین اساس می‌توان عنوان داشت که بازسازی مسکن روستایی در مقایسه با بازسای بافت‌های فرسوده شهری، از اهمیت د‌وچندان برخوردار است. 
ایلاتی تصریح کرد: به هرمیزانی که روستاهای کشور نوسازی و به‌سازی شوند، به همان میزان کیفیت زندگی روستایی افزایش پیدا خواهدکرد. 
کارشناس مسکن همچنین خاطرنشان کرد: در فرآیند نوسازی مسکن روستایی باید به معماری روستاها و موضوع اقلیم توجه جدی داشت چراکه طی فرآیند نوسازی صورت گرفته، معماری منحصر روستایی از بین رفته یا فضای روستاها شبیه یک‌دیگر شده و اقلیم آن منطقه درنظر گرفته نشده است. به طورحتم باید در فرآیند نوسازی به نما‌ها، اقلیم، معماری و هویت تاریخی روستا توجه بداریم.  او متذکر شد: مطابق آمارهای موجود حدود ۶ الی ۷ میلیون مسکن روستایی وجود دارد که قریب به ۵۰ درصد از این میزان نوسازی شده‌اند و حدود ۵۰ درصد در مسیر انتظار برای نوسازی می‌باشند.  وی یادآور شد: طی دو دهه گذشته حدود ۲ الی ۳ میلیون واحد مسکونی روستایی نوسازی شده‌اند و می‌بایست همواره کوشید تا این مسیر استمرار یابد و نوسازی واحدهای باقی مانده در دستورکار قرار گیرد. متولی تحقق این امر بنیاد ملی مسکن است که باید با همکاری بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی این مهم را در دهه پیش رو عملیاتی سازد. 
وی در پایان این گفت‌‌وگو بیان کرد: توامان با موضوع نوسازی و به ‌سازی، واگذاری زمین در محدوده‌های روستایی برای متقاضیانی که قصد بازگشت به روستاها را دارند، اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست این مهم  به عنوان یک سیاست تشویقی مهاجرت معکوس دنبال شود. بی‌شک با تحقق مهاجرت معکوس بخشی از نیاز به مسکن در روستاها پاسخ داده خواهد شد که خوشبختانه این موضوع از سوی بنیاد ملی مسکن در حال پیگیری و بررسی است. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.