توسعه تعاونی‌‌ها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104892
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۴۶ |
پیرامون افزایش سهم تعاونی‌ها از اقتصاد و کاهش مداخله دولت در این حوزه مطرح شد:

توسعه تعاونی‌‌ها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی

تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی اقتصاد نقش بسزایی دارد. بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و همدلی در جامعه حاکم و امر مهم مردمی سازی اقتصاد نیز عملیاتی می‌گردد.
توسعه تعاونی‌‌ها راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی

تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی اقتصاد نقش بسزایی دارد. بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و همدلی در جامعه حاکم و امر مهم مردمی سازی اقتصاد نیز عملیاتی می‌گردد. به موجب اهمیت بسیار بالای فرهنگ تعاون و بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌های موجود در کشور، ۱۳ شهریور در ایران روز تعاون نامگذاری شده است و از روز ۱۳ شهریورماه تا ۱۹ شهریورماه هفته تعاون خواهد بود. شایان ذکر است تا بگوییم که تعاونی‌ها واحدهای کوچک اقتصادی ویژه ای هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، با افراد جامعه مشارکت می کنند.

در حقیقت تعاونی ها، سازمان‌هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین المللی تعاون اداره می شوند و از این رو سهم به سزایی در مردمی سازی اقتصاد دارند. در سال جار‌ی نیز به موجب آنکه مقام معظم رهبری بر اصل مهم جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشته‌اند، اهتمام به تعاونی‌ها بیش از پیش مطرح و در دستورکار قرار گرفته است. به گونه ای که به تازگی میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پشت سر گذاشتن ۱۳ شهریور، روز ملی تعاون، به جایگاه تعاونی ها در اقتصاد اشاره کرده و دراین باره بیان داشته است: تعاونی در دنیای امروز و در تاریخ ایران وجود داشته و دارد و هدف از آن تجمیع قدرت های کوچک اقتصادی برای ایجاد تحولات بزرگ بوده است. وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی اضافه‌کرد: آیت الله بهشتی در کتاب اقتصاد تعاونی به خوبی نشان داد مسیر توسعه ایران از طریق تعاونی ها می گذرد.

همچنین از طریق تعاونی ها هم شبکه روابط اجتماعی گسترش می یابد و هم مسئله بزرگ اقتصادی حل می شود. با توجه به قانون اساسی و فرامین متعددی که رهبر معظم انقلاب در امر تعاونی ها ذکر کردند، فاصله زیادی با آنچه باید باشد داریم. وی با بیان اینکه مداخلات نادرست دولت، تعاونی‌ها را تضعیف کرد، اظهار داشت: چرا در کشوری که مردم آن پیشگامان توسعه تعاونی در تاریخ بشر بودند، امروز و بر خلاف مصوبات به جای اینکه تعاونی ها ۲۵ درصد سهم از اقتصاد ایران داشته باشد، کمتر از پنج درصد سهم دارد؟ وی همچنین تاکید کرد : تعاونی می تواند استثمار را کاهش دهد، حاکمیت سرمایه را به حداقل برساند، روابط عادلانه بین انسان‌ها برقرار کند و پیوند های اجتماعی بین انسان ها به وجود آورد، اما نتوانستیم تعاونی ها را گسترش دهیم. وزیر تعاون اضافه‌کرد: ما پیشگام تعاونی بودیم و لازمه آن این است که راه ناهموار را در دولت تسهیل کنیم و موانع را برداریم.عضو کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب ۱۱ امر مشخص را در سیاست های کلی تعاون بر ما تکلیف کردند که آنها را محقق کنیم، ایشان امر فرمودند که برای سه دهک پایین درآمدی باید تعاونی های فراگیر ایجاد شود و سهم تعاونی ها به ۲۵ درصد برسد.

وی تاکید کرد: قانون اساسی در اصل سوم خود، دولت را موظف کرده که باید روح برادری اسلامی و تعاون را بین همه مردم گسترس دهد و زمینه‌ساز آن باشد. میدری با بیان اینکه یکی از ارکان اقتصاد ما که خلا دولت و بخش خصوصی را پر می کند تعاونی است، گفت: به خاطر قصوری که در دولت انجام دادیم، اینجا ایستاده ایم و اینکه در تحولات نتوانستیم محله و روابط اجتماعی خود را حفظ کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در جهت تعاون به عنوان مهمترین رکن زندگی جمعی که ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد حرکت کنیم و شاهد تحول بزرگی در دولت وفاق ملی باشیم. در بررسی بیش‌تر این موضوع و اهمیت توسعه تعاونی‌ها و فرهنگ تعاون در کشور به گفت‌وگو با مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ا‌دامه می‌خوانید. 

مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس:
حمایت از تعاونی‌ها رشد اقتصادی و رفاهی جامعه را عملیاتی خواهد کرد

مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به تشریح ضرورت افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد پرداخت و دراین باره به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: در ابتدای امر باید بگوییم که که مفهوم تعاون و ارزش‌های این حوزه آنطور که شایسته بوده، تبیین و شناسایی نشده است. حوزه تعاون بسیار با اهمیت و موثر در رشد اقتصاد کشور است و بسترساز رونق اشتغال نیز خواهد بود. 
وی افزود: تعاونی‌ها می‌توانند رشد تولید در کشور را عملیاتی سازند و در مفهوم کلی یکی از راهکارهای اساسی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی می‌باشند. 
محمودی تصریح کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌ها می‌توان در حوزه مسکن و صنایع و همچنین سایر بخش‌های کشور، مشکلات بسیاری ر‌ا مرتفع کرد. متاسفانه طی سال‌های ظرفیت‌ تعاونی‌ها به میزان مطلوب مورد توجه قرارنگرفته است. این درحالی‌ست که تعاونی‌ها بسیار دارای اهمیت می‌باشند و از دیرباز به عنوان راهکار کاهش مشکلات مطرح هستند. در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به امر مهم تعاون اشاره بسیار شده است و بزرگان دین نیز بسیار بر مسئله تعاون تاکید داشته‌اند. امروزه در مسائل مدیریتی نیز بر امر مهم تعاون تاکید می‌گردد و دراین راستا ضرورت دارد تا بیش از پیش به این حوزه بپردازیم. محمودی تصریح کرد: براساس مبنای اعتقادی‌مان می‌بایست به امر مهم تعاون توجه بداریم تا گام‌های بلند برداشته شود و مشکلات کشور مرتفع گردد. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کشور از ظرفیت بسیار بالای تعاونی‌ها و تشکل‌‌های بخش‌های مختلف برخوردار است اما این ظرفیت‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و مهم حمایت از تعاونی‌ها عملیاتی نمی‌گردد. 
او با بیان اینکه تعاونی‌ها نیازمند سازوکارهای صحیح قانونی می‌باشند،متذکر شد: باید قوانین موجود در حوزه تعاونی‌ها را به خوبی اجرایی کرد و نسبت به بهبود این حوزه اهتمام ویژه داشت. او متذکر شد: ظرفیت تعاونی‌ها طی سال های اخیر به میزان مطلوب مورد توجه قرارنگرفته است. به عنوان مثال در حوزه تعاونی‌های مسکن مشکلات بسیاری وجود دارد و معدود تعاونی را می‌توان پیدا کرد که از زمان تشکیل و شکل‌گیری هدف خانه دار شدن افراد، قادر به پیش‌برد صحیح هدف خود شده باشد. متاسفانه به موجب معضل، وجود موانع وچالش‌های جدی تعاونی‌ها نتوانستند مسیر خود را به شکل مطلوب پیش ببرند.
محمودی همچنین بیان کرد: اگر به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنیم خواهیم دید که مشکلات بسیاری در حوزه تعاونی‌های مسکن وجود دارد که افزون بر آسیب به تعاونی‌ها و به هدف نرسیدن سرمایه‌گذاری‌ها و امر مهم تعاون، معضلاتی را برای جامعه رقم زده که زمینه ساز افزایش گلایه‌مندی‌ها و دغدغه مندی‌ مردم شده است. 
او اظهارکرد: علی‌رغم آنکه ظرفیت تعاونی‌ها بسیار بالاست و بخش‌های مختلفی از جمله حوزه صنعت را نیز در می‌گیرند اما در مرحله اجرا رها شدند و بی نصیب از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جدی مانده‌اند. 
وی همچنین خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت موجود تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف همچون تولید و صنعت استفاده بهینه کنیم و نسبت به تولیدات نهایی صنایع از جمله محصولات پتروشیمی اهتمام جدی بداریم چراکه این حوزه می‌تواند نیازهای بسیاری را پوشش دهد و بسترساز رونق اشتغال، رشد درآمد، سرانه معیشتی مردم و …باشد. نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم گفت: به کرات به دوستان و همکاران در جلسات مختلف تاکید داشته‌ام که باید به امر مهم تعاون و همکاری اهتمام داشت. متاسفانه مسئولان همواره در نشست‌ها و گردهمایی‌ها شعار همکاری، همیاری و همدلی سر می‌دهند اما در عمل اقدامی صورت نمی‌گیرد و مادامی که نیاز است به تعاونی‌ها توجه شود، کوتاهی شکل می‌گیرد. 
او در پایان این گفت‌وگو همچنین بیان کرد: چنانچه توجه به تعاونی‌ها از شعار خارج گردد و به صحنه عمل برسد، بسیاری از مشکلات به ویژه در حوزه اشتغال، رشد رفاهی و اقتصادی جامعه مرتفع خواهد شد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.