سکته لابی‌های صهیونیستی در آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104573
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۱۴ |
خیزش دوباره دانشجویان در حمایت از فلسطین

سکته لابی‌های صهیونیستی در آمریکا

پس گرفتن حمایت زنان مسلمان آمریکایی از کامالا هریس، تنها یکی از تبعات اتفاقات اخیر در مجمع عمومی حزب دموکرات ایالات‌متحده محسوب می‌شود. وقاحت سران حزب دموکرات در جلوگیری از سخنرانی نمایندگان حامی فلسطین، منجر به خشم مسلمانان و مخالفان جنگ غزه از کامالا هریس، بایدن و همراهان آن‌ها شده است.
سکته لابی‌های صهیونیستی در آمریکا

پس گرفتن حمایت زنان مسلمان آمریکایی از کامالا هریس، تنها یکی از تبعات اتفاقات اخیر در مجمع عمومی حزب دموکرات ایالات‌متحده محسوب می‌شود. وقاحت سران حزب دموکرات در جلوگیری از سخنرانی نمایندگان حامی فلسطین، منجر به خشم مسلمانان و مخالفان جنگ غزه از کامالا هریس، بایدن و همراهان آن‌ها شده است. نمایندگان غیرمتعهدی که در مجمع عمومی حزب دموکرات حضور پیدا کرده بودند، برخلاف آنچه برنامه‌ریزی‌شده بود، اجازه سخنرانی در خصوص جنگ غزه پیدا نکردند! به عبارت بهتر، قدرت لابی‌های صهیونیستی بر مناسبات  قدرت در حزب دموکرات چربید! همین مسئله نشان می‌دهد که هر دوحزب سنتی آمریکا ، متغیرهایی وابسته به لابی صهیونیسم در آمریکا هستند.در این معادله، تفاوتی میان هریس -ترامپ وجود ندارد.
 نمایندگان غیر متعهد دموکرات چه کسانی هستند؟
نمایندگان غیرمتعهد حزب دموکرات،  از نزدیک به ۲۵۰ نماینده که از آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند، امضا جمع‌آوری کرده‌اند.
نمایندگان غیرمتعهد دموکرات‌ها در جریان انتخابات مقدماتی که در اوایل سال جاری برگزار شد، انتخاب شدند. انتخاب این نمایندگان بخشی از اعتراضات داخلی در حزب دموکرات علیه سیاست‌های آمریکا در حمایت از رژیم اشغالگر قدس می‌باشد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سهم قابل‌توجهی از رأی‌دهندگان مقدماتی را به دست آورد، اما فعالان حامی فلسطینیان مردم را ترغیب کردند که برای نشان دادن اعتراضشان در تعدادی از ایالت‌ها به گزینه‌های نامزدهای «غیرمتعهد» و یا گزینه‌های مشابه رأی دهند.همین مسئله سبب شد تا مخالفان جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، به بازیگرانی تعیین‌کننده در حزب دموکرات تبدیل شوند. حمایت مردم از این نمایندگان دموکرات «غیرمتعهد» باعث شد تا ۳۰ نماینده از مجموع بیش از ۲۴۰۰ نماینده به مجمع دموکرات‌ها در شیکاگو بروند و عباس علویه یکی از همین نمایندگان است.
 مجمعی از جنس اعتراض
برگزاری مجمع عمومی حزب دموکرات، به آوردگاهی تبدیل شد تا بسیاری از مخالفان جنگ غزه نسبت به سیاست‌های این حزب ، خصوصا دولت بایدن نسبت به جنگ غزه ابراز انزجار کنند. جنگ غزه و حمایت کاخ سفید از نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس در فلسطین،  کانون اصلی مجموعه‌ای از اعتراضات در خارج از مجمع حزب دموکرات در هفته جاری بوده است.هزاران معترض در بیرون ساختمان محل برگزاری این کنوانسیون دست به اعتراض زدند.تظاهرات کوچک‌تری هم در مقابل کنسولگری رژیم اشغالگر قدس  در شیکاگو برگزار شد به درگیری بین معترضان و پلیس و دستگیری ۵۶ نفر منجر شد.منطقه کوک، جایی که شیکاگو در آن واقع است، بزرگ‌ترین جامعه فلسطینی آمریکا را در خود جای داده است.نمایندگان «غیرمتعهد» امیدوار بودند که چهارشنبه هفته گذشته، یک سیاستمدار فلسطینی-آمریکایی اجازه سخنرانی انتقادی درباره جنگ اسرائیل در غزه پیدا کند، اما چنین نشد.گروهی از دموکرات‌های طرفدار فلسطینیان اعلام کردند که رد درخواست آن‌ها برای سخنرانی در مجمع ملی حزب دموکرات در این هفته از طرف رهبران حزب صورت گرفته است.رسانه‌های غربی  برای اظهارنظر با کمپین کامالا هریس تماس گرفته اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.
 اعتراضات بی‌سابقه دانشجویی در مخالفت با جنگ غزه
جنگ اسرائیل و حماس در غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل به یکی از موضوعات عمده در بحث‌های سیاسی آمریکا تبدیل شده است و موضع کاندیداهای دو حزب اصلی در قبال آن به یکی از مسائل موردتوجه در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده در آمریکا است.دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در ماه‌های گذشته اعتراضاتی بی‌سابقه در مخالفت با ادامه جنگ در غزه برگزار کردند که در مواردی به درگیری میان معترضان و پلیس منجر شد و شماری از دانشجوها هم بازداشت شدند.
هرچند کاخ سفید در مواضع ظاهری و روبنایی خود،  بارها از شمار بالای قربانیان غیرنظامی در غزه ابراز نگرانی کرده است، اما دولت جو بایدن از همان ابتدای حملات حماس در هفتم اکتبر سال گذشته از اسرائیل حمایت کامل کرده است.به عبارت بهتر، واشنگتن نه‌تنها حامی جنگ غزه، بلکه شریک جرم میدانی، عملیاتی و حقوقی رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی به شمار می‌آید. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری هم در واکنش به اعتراضات دانشجویی این اعتراضات را هرج‌ومرج خوانده بود و خواستار توقف فوری این اعتراضات شده بود، او همچنین دولت بایدن را به ناکارآمدی در کمک به توقف جنگ متهم کرده بود!
جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر دو نسبت به یک قاعده واقف هستند:اینکه اعتراضات دانشجویی در نقاط مخالف آمریکا، از یک تحول عمیق و بنیادین در معادلات اجتماعی و سیاسی در این کشور پرده برمی‌دارد. خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا علیه رژیم اشغالگر قدس و جنایات آن در نوار غزه را باید به نقطه آشکارساز در روند‌نگاری تحرکات عمومی و اعتراضی در غرب تلقی کرد. این خیزش محصول آگاهی دانشجویان و نسل جوان آمریکا- اروپا نسبت به ماهیت نظام حکمرانی در کشورهایشان و تسلط لابی صهیونیسم بر معادلات علمی و امنیتی کشورهایشان است. فراموش نکنیم تا قبل از وقوع جنگ غزه نیز این گزاره (سلطه همه‌جانبه صهیونیسم بر غرب) مطرح شده بود اما رسانه‌ها و سیاستمداران غربی آن را مصداق توهم و فرضیه‌سازی خواندند و خود را بازیگرانی مستقل و جریان‌ساز در نظام بین‌الملل جلوه دادند. امروز شهروندان آمریکایی ، خصوصا دانشجویان متوجه عمق نفوذ رژیم کودک کش صهیونیستی و لابی‌های وابسته به آن در معادلات اجتماعی کشور خود هستند. امروز بر همگان مسجل‌شده نه‌تنها تدوین استراتژی‌های امنیتی و اجتماعی در غرب، بلکه اجازه ورود پلیس به فضای دانشگاه در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز از سوی لابی‌های صهیونیستی مستقر در این کشورها صادر می‌شود. نقش لابی صهیونیستی آیپک در سرکوب‌های صورت‌گرفته در دانشگاه کلمبیا و تگزاس مؤید همین مسئله است. ماجرا در اینجا فراتر از نفوذ صهیونیست‌هاست، زیرا ما با سلطه مستقیم آن‌ها بر ساختار علمی و امنیتی غرب مواجه هستیم.
ریشه ترس و وحشت لابی‌های صهیونیستی در غرب از اعتراضات دانشجویی، جنس و ماهیت متفاوت این اعتراضات نسبت به گذشته است. خشم و فریادی که امروز بر سر رژیم کودک کش صهیونیستی و درحمایت از مردم غزه در فضاهای دانشگاهی آمریکا و اروپا به‌گوش می‌رسد، منبعث از نوعی اعتراض ساختاری و تمایل به‌ گذار از قواعد و بایسته‌های مضحکانه و وقیحانه این ساختار است.
به‌عبارتی گویاتر، جنس اعتراضات صورت‌گرفته در دانشگاه‌های غرب، زیربنایی و معطوف به ساختار قدرت در آمریکا و اروپاست. ساختاری که مبانی آن نه براساس نیازهای واقعی شهروندان اروپایی و استقلال واقعی آن‌ها در عرصه‌های علمی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی، بلکه براساس تأمین منافع رژیم اشغالگر قدس بنا نهاده  شده است.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.