ایجاد اعتماد عنصر اول در بهبود بازار سرمایه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104327
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۱۵ |
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه:

ایجاد اعتماد عنصر اول در بهبود بازار سرمایه است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تصمیم حمایتی بانک مرکزی مبنی بر امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی پر‌داخت و دراین‌باره بیان کرد: باید در یک فضای اقتصادی متکی بر عرضه و تقاضا حرکت سکنیم و همسو باسیاست‌های اقتصاد غیردستوری باشیم.
ایجاد اعتماد عنصر اول در بهبود بازار سرمایه است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تصمیم حمایتی بانک مرکزی مبنی بر امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی پر‌داخت و دراین‌باره بیان کرد: باید در یک فضای اقتصادی متکی بر عرضه و تقاضا حرکت سکنیم و همسو باسیاست‌های اقتصاد غیردستوری باشیم. بنابراین حرکت در راستای سیاست‌های آزاد اقتصاد حائزاهمیت است و هرگونه تصمیمی از این قبیل که سبب گشایش، شفاف‌سازی یا کشف قیمت صحیح در بازار ارز شود و منتهی به کمتر شدن فاصله ارز دولتی و ارز آزاد شود، نوید بسیار خوبی است. 
وی همچنین ادامه داد: حرکت با محوریت همسان‌سازی اقتصاد دستوری به‌سوی اقتصاد غیردستوری گامی حائزاهمیت است و نتایج خوبی را رقم خواهد زد. دراین راستا می‌توان عنوان داشت که امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی اگرچه که محدود به یک صنعت است اما اقدامی مثبت تلقی می‌گردد. 
وی درخصوص حمایت از بازار بورس با اشاره به چالش‌های موجود بازار افزود: حمایت از بازارهای مالی امری متداول است اما در این فرآیند متولی امر حمایت می‌بایست مشخص باشد؛ بدین معنا که باید د‌ر مقام یک شخص مستقل تصمیم‌گیری شود. اگر قرار است سازمان بورس به انجام چنین مهمی بپردازد، باید تعاریف قانونی سازمان بورس اجرایی و عملیاتی شود. آقابزرگی با اشاره به اجرای قوانین موجود و پرهیز از تصمیمات آنی همچنین خاطرنشان کرد: وظایف سازمان درخصوص حمایت از سهامداران و تصمیماتی که منتهی به ایجاد ضرر و زیان برای سهامداران می‌شود، تعریف‌شده است و می‌بایست از آن بهره برد. ازآنجایی‌که از بیش‌تر چالش‌های به وجود آمده برای سهامداران خرد به‌موجب تصمیمات ذی‌نفعانه دولت بوده است، می‌بایست در فرآیند حمایت از بورس از تصمیمات آنی دوری کرد. تصمیمات ذی‌نفعانه دولت سبب می‌شود سود شرکت‌ها کاهش پیداکند و قیمت‌گذاری دستوری نیز اجرایی شود. 
آقابزرگی بابیان اینکه برای تحقق حمایت از بورس باید از تصمیمات ذی‌نفعانه دوری کرد، بیان داشت: به طورکل ورود یک بازیگر به بورس و عدم عکس‌العمل ناظر نادرست است و موجب افزایش سطح بی‌اعتمادی می‌گردد. بنابراین پرداختن به موضوع حمایت از بازار از دریچه کاربردی و عملیاتی ارکان بورس تداوم در اتخاذ تصمیمات ذی‌نفعانه دولت است و نادرست می‌باشد. وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه همواره باید از تصمیمات ذی‌نفعانه دوری کرد و پیش از وقوع چنین تصمیماتی، می‌بایست سازمان بورس ورود پیدا کند، بیان داشت: سازمان بورس می‌بایست از تصمیمات ذی‌نفعانه در فرآیند حمایت از بورس جلوگیری کند و مانع از اتخاذ چنین موضوعاتی شود. بیشترین بهره‌بردار از بازار بورس از سال ۹۹ در بازار بورس دولت بوده است بنابراین تخصیص اعتبار یا منابع بر عهده سایر صندوق‌ها و سایر سهام‌داران جایز نیست و مشکلی را از مشکلات کلان بازار بورس حل نخواهد کرد اما امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی اقدامی مثبت و نویدبخش است. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.