شاخص ،رضایت مردم است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104320
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰ |
مسعود پزشکیان، در مراسم بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم:

شاخص ،رضایت مردم است

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال سوگندی که یاد کردم فرصتی است که نسبت به شرایط خطیر زندگی مردم آگاه شویم، فرصت اصلاح رویکردها و حکمرانی، فرصت برخوردهای ناپسند با قدرت‌های جهانی با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات جهت همکاری ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است.
شاخص ،رضایت مردم است
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال سوگندی که یاد کردم فرصتی است که نسبت به شرایط خطیر زندگی مردم آگاه شویم، فرصت اصلاح رویکردها و حکمرانی، فرصت برخوردهای ناپسند با قدرت‌های جهانی با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات جهت همکاری ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است.
 دولت وفاق ملی خود را دولت همه ملت ایران می‌داند
وی‌افزود: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده است از دولت وفاق ملی است و همان‌گونه که در مراسم تحلیف گفتم دولت وفاق ملی، خود را دولت همه ملت ایران می‌داند.
پزشکیان تأکید کرد: دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه مردم ایران و ملتزم به تأمین حقوق منافع ملی است. التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه، محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود. آنچه‌که امروز در میان روند همکاری دولت و مجلس به‌صورت رسمی آغاز می‌شود آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است. پزشکیان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به‌صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است؛ لذا چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات کشور و کاستن از رنج‌های معیشت مردم و حفاظت از امید خلق‌شده در میان قشرهای مختلف مردم است.
رئیس قوه اجرایی کشور بیان داشت: چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است، لذا اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود، سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های چارچوب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در برگرفته است.
 تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل مسائل نیستند
پزشکیان گفت: مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی‌میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد. وی ادامه داد: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و باکیفیت برای همه مردم، صرف‌نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأمین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است. پزشکیان بیان کرد: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضائل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.
رئیس قوه اجرایی بابیان این‌که اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست، اظهار کرد: بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند، است.
 وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است
پزشکیان افزود: وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن‌طرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.
 مقصر ما هستیم و مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت رضایت مردم، بیان کرد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ لذا مقصر ما هستیم و مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این‌که ما باید مردم را راضی نگه‌داریم، به کسی ربطی ندارد؛ زیرا باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آن‌ها مهربان بود.
پزشکیان گفت: قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی و بعد بیان می‌کند خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا. نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خداوند، لذا این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آن‌ها هستیم بدون توجه به کسی، از حاکمیت و مسئولین پشتیبانی خواهند کرد.
وی افزود: باید با مردم در هرکجا و منطقه‌ای که هستند، بدون این‌که تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آن‌ها قائل شویم، بر اساس عدالت برخورد کنیم.
رئیس قوه اجرایی بیان داشت: اگر منصفانه با مردم برخورد کنیم، این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ولی ما این کار را نکردیم و این جز با وفاق و همدلی و همراهی امکان‌پذیر نیست.
 با روند فعلی وضعیت فعلی کشور درست نمی‌شود
پزشکیان گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم. اگر قرار بود درست شود، تاکنون درست می‌شد و روزبه‌روز وضعیت بدتر نمی‌شد، لذا باید دست از کارهایی که موفق نبوده است، برداریم. وی با مخاطب قرار دادن مسئولین، ادامه داد: هیچ‌وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می‌خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از این‌که برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر.
 شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است
وی افزود: نگو من رئیس و حاکم و امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند درحالی‌که من بارها گفته‌ام این ادبیاتی که ما دستور می‌دهیم و دیگران باید اطاعت کنند، سه تالی فاسد دارد؛ اول آن‌که قلب را سیاه کرده، دوم آن‌که دین را سست می‌کند و سوم آن‌که تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند، لذا شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.
پزشکیان با اشاره به‌ضرورت تعامل قوا اظهار کرد: مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه‌ها و قوا را با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی داشته باشیم.رئیس‌جمهور با اشاره به ارتقا نظام حکمرانی، گفت: ارتقای نظام حکمرانی کشور، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران‌های چندبعدی و پیچیده پیش رو از راه‌های مختلف که ازجمله حکمرانی شواهد محور، حکمرانی شبکه‌ای، شایسته‌سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی، داخلی است. همچنین پاسخگویی مبتنی بر برنامه‌ریزی و تقویت مؤلفه‌های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت سخت و نرم، انعکاس صدای بی‌صدایان و بی‌پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش‌شدگان، طردشدگان، حاشیه‌نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته‌های خود ندارند، را باید داشته باشیم و در نظر بگیریم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های مبتنی‌بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به‌جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات، باید در دستور کار باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به سخنی از حضرت علی علیه‌السلام، عنوان کرد: امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه اولین حرفی که از زبانشان جاری می‌شود، می‌گویند گردنم را در برابر حرف‌هایم گرو می‌گذارم. سپس می‌فرمایند، کسی که جریان و روندها و مسیرها را بررسی کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، راه خلاف را نرود و تصمیم درست بگیرد.
 تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست
وی ادامه داد: تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می‌گوید چه تصمیمی بگیریم.
پزشکیان متذکر شد: این شواهد اجتماعی و بین‌المللی و تجارب موفق است که باید تصمیم بگیریم چه باید بکنیم. رئیس قوه اجرایی با اشاره به اهمیت فساد ستیزی، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است. موضوعی که باقدرت آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های دولت ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهم‌ترین برنامه‌های ماست.
پزشکیان گفت: در اوایل انقلاب این گونه یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند و به‌غلط سرمایه‌دار را استعمارگر می‌دانستیم. وی بابیان بخشی دیگری از نامه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به مالک اشتر عنوان کرد: حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر وقتی به بخش تجار و اهل صنعت می‌رسند، می‌گویند که لشكر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. درنتیجه نگاه ما باید این‌گونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را به آسودگی انجام دهند و برای مملکت ثروت تولید و ایجاد کنند.
رئیس قوه اجرایی کشور خاطرنشان کرد: ما برای خدمت به این ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن؛ لذا حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد و اگرنه به‌اندازه آب بینی بزی بی‌ارزش و بی‌مقدار است.
پزشکیان با اشاره به تهدیدهای کشور، بیان کرد: باید توجه کنیم، ما چه تهدیدهایی برعلیه کشورمان داریم؟ البته آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می‌کند ولی اگر ما باهم و متحد و منسجم باشیم، شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم.
وی افزود: تنش، جنگ و خونریزی در منطقه را داریم؛ با همسایگانمان روابطمان ضعیف است؛ سرمایه اجتماعی‌مان کاهش یافته و کم شده، انسجام داخلی‌مان ضعیف شده و اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده است؛ متأسفانه این‌ها نقاط ضعفی است که داریم.
پزشکیان با اشاره به نقاط قوت کشور، گفت: مقام معظم رهبری با رویکرد عدالت‌خواهانه و فسادستیز که با سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبنای مشترک همگان را برای همه دولت‌ها فراهم آورده‌اند که همواره حامی دولت‌ها بودند.
رئیس‌جمهور افزود: هماهنگی ایجادشده بین قوا، نقطه قوت بالایی برای ماست و طبیعتا دولت چهاردهم در هماهنگی با مجلس، عمیق‌تر، دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر خواهد بود، لذا برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان مقام معظم رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتمابه دولت، در جهت تحقق اهداف و سند چشم‌انداز کمک کنند. پزشکیان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی کشورمان گفت: دارا بودن کشوری که ازنظر جغرافیای سیاسی در حیاتی‌ترین نقطه کره زمین قرار دارد، داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رویای خیلی از کشورهاست، داشتن نیروی جوان و متخصص، باسواد و باانگیزه برای کارها، رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا، رتبه پانزدهم در تولید علم دنیا و دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌هایی باارزش چون نفت، گاز و معادن را از دیگر نقاط قوت کشور دانست، به‌گونه‌ای که در ذخایر گاز ثابت شده مقام دوم جهان، در ذخایر نفت ثابت شده مقام سوم جهان و ۷ درصد منابع معدنی جهان را در اختیار داریم. رئیس‌جمهور گفت: در سال‌های پس از انقلاب، تحولات عظیمی در ایجاد شاخص‌های زیرساختی انجام شده است؛
 با همه این‌ها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده است و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست. رئیس قوه اجرایی کشور اظهار کرد: ما مشکل‌داریم؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازی‌های بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند. وی گفت: قرآن می‌فرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی قرار داشتن در لبه پرتگاه آتش؛ لذا ما باید کاری کنیم که وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌هاست، زیرا برای همه مشکلات علمی راه‌حل کارشناسی وجود دارد.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمدی، پرهزینه و غیر پاسخگو بودن و تورم‌زایی مواجه است و از تمرکز با کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و انبوه مقررات رنج می‌بریم.
 مزیت‌هایی را که داریم به‌راحتی از دست می‌دهیم
وی ادامه داد: در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی روبه‌رو هستیم که اتمام آن‌ها نیازمند ده‌ها سال و شاید چندین برابر فعلی اعتبار است. از سویی کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آن‌ها وجود نداشت.
پزشکیان اظهار کرد: تأخیر طولانی در ایجاد کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی به معنای آن است که مزیت‌هایی را که داریم را به‌راحتی از دست می‌دهیم و این‌گونه از چرخه خارج می‌شویم. درعین‌حال مشکل تأخیر در نوسازی و بازسازی حمل‌ونقل عمومی داریم. در صنعت، ماشین‌ها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند که در نتیجه تولید ما غیررقابتی بوده و آن را با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام می‌دهیم.
وی افزود: جانمایی نادرست بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی از منظر علمی و اقتصادی، بهره‌وری و پراکندگی که دارند، ارائه خدمات به آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است. درعین‌حال کاهش سرمایه اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه از نقاط ضعف ماست.
رئیس قوه اجرایی کشور بیان کرد: در خلال انتخابات و پس‌ازآن برای عموم جامعه، حتی کسانی که رأی ندادند، فرصتی برای امید خلق شده است. نگاه‌داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.
رئیس‌جمهور افزود: نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها، نابرابری‌ها و محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته‌شده، توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.
رئیس قوه اجرایی کشور تأکید کرد: اکنون زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله؛ لذا مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد و باید گفت مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است. همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر کشور باید در کنار یکدیگر برای حل‌وفصل مسائل قرار گیرند. رئیس‌جمهور گفت: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته‌ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسئله برسیم یا در اجرا همدل و هم‌صدا نبوده‌ایم و دولت من دست تفاهم به‌سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است.
 این دولت می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند
پزشکیان اذعان کرد: این دولت می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند و انتظار دارم که مجلس به‌عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد. ضرورت بنیادی برای تغییر رویه‌های معیوب و ناکارآمد که می‌تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام‌مند و پیوسته به همه مسائل کشور است؛ لذا این تصور که می‌توان مسئله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی‌ها با دیگر موضوعات حل کرد، تصور نادرستی است.
پزشکیان متذکر شد: برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع‌سازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم و همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم، این نقطه شروع همگرایی است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروه‌های سیاسی و اقوام و گرایش‌ها باشد، توافق داریم. بر روی استفاده از روش‌های علمی و استفاده از کارشناسان توافق داریم، باید هدفمان تأمین منافع ملی، مردم و برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد، درنتیجه نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه‌مدت خود کنیم. رئیس قوه اجرایی با اشاره به تیم اقتصادی خود، اذعان داشت: تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به‌صورت پیوسته با عموم مردم، نمایندگان آن‌ها و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و در سایه سیاست‌های کلی نظام صحبت کنند و باید بتوانیم در کنار وفاق به‌عنوان پیش‌شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت و نظام اجرایی بپردازیم. همچنین از پیش‌شرط‌های اصلی می‌توان به برنامه‌ریزی بر مبنای عملکرد، مدیریت بر مبنای مشارکت مراقبت و محاسبه و اصلاح ساختار، رواج پاسخگویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف، نگرش نظام‌مند به همه مسائل، شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد از مختصات رویکرد ما به‌نظام اجرایی کشور است، نام برد.
 نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد گفت: ضرورت بسیار مهم دیگر کشور ما در مقابله مؤثر با فساد است و در این راه نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ لذا ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌ها و سپس پیوند دادن این داده‌ها ایجاد می‌شود، مناسب‌ترین راه و روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است.
وی‌افزود: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجی‌های مردم هم نشان می‌دهد اولویت نخست مردم حل مسائل معیشتی و اقتصادی است، لذا به این اعتبار محور برنامه‌های من نیز بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.
 از سویی اصلی‌ترین شاخص نشان‌دهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی یک جامعه در بعد اقتصادی توان تولید کشور است که تعیین‌کننده اصلی قدرت ملی است. پزشکیان افزود: تمرکز دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت‌پذیر در قامت یک دولت است؛ بهبود معیشت مردم و توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به‌جای مهاجرت نخبگان و همزمانی تلاش برای گشایش‌های بین‌المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، میثاق جدید دولت، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه کشور، است. همچنین توسعه‌ای که فقط شامل عده‌ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است؛ چپاول عده کثیری توسط عده‌ای قلیل.
 تقلیل اقتصاد به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است
پزشکیان خاطرنشان کرد: اقتصادمحور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است، لذا امروز اصلاحات همزمان در روابط بین‌الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است و این مهم میسر نمی‌شود مگر با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور؛ که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه‌گانه تحت رهبری مقام معظم رهبری است.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: پرسش اصلی این است، چرا چند دهه بعد از انقلاب هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات اقتصادی را حل کنیم تا جایی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به‌صراحت بیان فرمودند. عملکردهای ضعیف اقتصادی کشور را از درون و بیرون دچار چالش ساخته است. همچنین چالش بیرونی کشور تحریم و وسوسه‌های دشمن است که  در صورت اصلاح مشکل درونی کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد.
 چالش درونی کشور عبارت است از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی
وی ادامه داد: چالش درونی کشور عبارت است از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی؛ لذا در سال‌های اخیر به‌طور متوالی ایشان حل مشکلات اقتصادی را به‌عنوان شعار اصلی سال تعیین کرده‌اند.
پزشکیان تأکید کرد: برای تدوین برنامه دولت چهاردهم برنامه‌های اقتصادی ارائه‌شده توسط سه دولت اخیر، هنگام معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده‌ام. مسئله این نیست که در مشکلات اقتصادی راه‌حل‌ها را نمی‌شناسیم، بلکه ممکن است اختلاف‌نظرهایی درباره ریشه‌های مشکلات مانند تورم و فقر و رشد اقتصادی پایین بین کارشناسان وجود داشته باشد، اما با صراحت می‌گویم که ریشه اصلی مشکلات اقتصادی، نبود سازوکارهای لازم برای اجماع‌سازی روی سیاست‌هاست.
 بدون اجماع‌سازی نباید دست به اصلاحات اقتصادی زد
رئیس قوه اجرایی افزود: در حوزه‌های سیاست خارجی و داخلی و اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نباید بدون اجماع‌سازی در مورد آن‌ها دست به عمل زد. بااین‌همه اختلاف‌نظر، سیاست میان و گفت‌وگو نکردن برای حل اختلافات، اجرای موفق برنامه اصلاحات اقتصادی ناممکن است و نبودن اجماع ملی، مانع هرگونه اصلاحات ساختاری و اقتصادی و اجتماعی است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی، بخشی از مشکل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و پرنوسان بودن آن ریشه در تنش‌های موجود در روابط خارجی و خصوصاتحریم‌های اقتصادی و ظالمانه دارد.
 حتی امکان داشتن یک حساب بین‌المللی نداریم
پزشکیان گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که طبق آمارهای رسمی در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته‌است، اما بااین‌حال به خاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب بین‌المللی نداریم. رئیس‌جمهور گفت: مصرف‌کننده، صادرکننده و تولیدکننده گران خریده و ارزان می‌فروشند و چون به‌صورت رسمی نمی‌توانند تجارت کنند، شاهدیم جوان ۲۲ ساله امروز ما، با داشتن تحصیلات عالی یا حتی بدون آن معترض است. او بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثار آن را لمس کرده است، به‌گونه‌ای که طبق آمارهای رسمی هرسال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده‌اش است. پزشکیان ادامه داد: این مسیر را قطعا باید تغییر داد. اختلافات درونی و فشارهای بیرونی فضای سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است و هر دو را باید به کمک هم حل کنیم.
 وزیران را بر اساس شعار وفاق انتخاب کرده‌ام
وی با اشاره به انتخاب کابینه خود گفت: وزیران را بر اساس شعار وفاق انتخاب کرده‌ام، میثاق همه ما چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و اجرای قانون اساسی است و تأکید می‌کنم اقتصادمحور اصلی مسائل کشور است؛ اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است.
رئیس‌جمهور افزود: اصلاحات همزمان در روابط بین‌المللی و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است. این مهم میسر نمی‌شود جز با نگاه یکپارچه به مسائل سیاسی داخلی و خارجی؛ نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل امروز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه‌گانه تحت رهبریت مقام معظم رهبری است.
وی بیان کرد: گروه‌هایی که تعیین کردیم، بیش از ۱۰ هزار پرونده را در حدود ۱۰ هزار ساعت بررسی کرده‌اند. هیچ‌یک از این افراد را بر مبنای دید سیاسی انتخاب نکرده‌ایم، انتخاب این افراد بر اساس شعار وفاق و وحدت بوده است، لذا تیمی که به مجلس معرفی کردیم، تیمی است که در تصور ما و بر اساس کار کارشناسی که در بضاعت ما بود، نمادی از وفاق و همبستگی است.
پزشکیان ادامه داد: سعی کردیم از دولت‌های شهید رئیسی، روحانی، احمدی‌نژاد و از مجموعه افرادی که برای این مملکت و انقلاب زحمت می‌کشیدند، در کنار هم قرار دهیم. درعین‌حال میثاق مشترک ما چشم‌انداز و قانون برنامه و سیاست‌های کلی بود، لذا همه این افراد مصمم به اجرای این موارد هستند، شما به ما کمک کنید اجرای این وفاق را در آینده در تمام ساختارهای اداری ادامه دهیم، کاری کنید که صدای واحدی از ما در داخل و خارج از کشور شنیده شود.
رئیس قوه اجرایی کشور گفت: بنده به‌هیچ‌وجه مسائلی را که مشکل‌زا است یا این‌که در ذهن بیگانگان تصوری از ضعف در جامعه ایجاد کند به زبان نیاورده‌ام و از وحدت و انسجام داخلی گفتم. هیچ‌کدام از عیب‌هایی را که داشتیم بزرگ نکرده‌ام، وزرا را بر اساس این نگاه معرفی کردم، لذا کاری کنید دنیا بداند ما یک‌صدا باهم پشت سر مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به چشم‌اندازها حرکت می‌کنیم.
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در بخش دوم سخنان خود در دفاع از وزرای پیشنهادی اظهار کرد: لازم است مباحث مطرح‌شده را مرور کنم. هر کس به طریقی دل ما می‌شکند / بیگانه جدا، دوست جدا می‌شکند / بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست / از دوست بپرسید چرا می‌شکند.
 هیچ‌وقت تلاش نکردم بهانه دست بیگانگان بدهم
وی تصریح کرد: آنچه ما الان به آن گرفتار هستیم این است که من در تمام دوره‌ای که امکان و فرصت بود هیچ‌وقت تلاش نکردم عیب‌ها را بزرگ و مطرح کنم و بهانه دست بیگانگان بدهم و بخواهم از وضعیتی که داریم و باهم بحث می‌کنیم سوء استفاده کنند.
رئیس کابینه دولت چهاردهم افزود: من به مردم قول دادم و به شما هم قول می‌دهم و در زندگی‌ام این‌گونه بودم، امکان ندارد دروغ گفته باشم و به حرفی که زدم پایبند نباشم. معتقد بودم و اعتقاددارم اتفاقی نیفتاده من در طی دوران نمایندگی و زندگی همیشه به بی‌عدالتی در هر حالتی حمله کرده و از حق مردم، مذاهب و قومیت‌ها دفاع کردم و شواهد آن تمام صحبت‌هایی است که تاکنون داشته‌ام، هرکسی باور ندارد آن‌ها را پیدا کند.
پزشکیان خاطرنشان کرد: زمانی که کسی جرئت نداشت این حرف را بزند من حرف زدم، برای این‌که باور داشتم به‌حق و عدالت در جامعه اعتقاد دارم، من را برای این گفت‌وگوهای انتخاباتی صدا کردند، من به این برادران گفتم بنده اول یک اصولی دارم و آن اصولی که به آن معتقدم حق و عدالت است که برای آن‌ها می‌خواهم اصلاحات کنم و برای این حق و عدالت به‌شدت به اصلاحات معتقدم.
وی افزود: امام حسین (ع) زمانی که به کربلا می‌رفت اول فرمود، مگر نمی‌بینید به‌حق عمل نمی‌کنند وقتی جامعه‌ای داشته باشید که حق در آن نادیده گرفته شود بر هر مسلمانی وظیفه است؛ بر هرکسی که حسینی است وظیفه است که قیام کند.
رئیس قوه مجریه یادآور شد: امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر برای این است که از حق پا بیرون نگذاریم، عدالت را زیر پا نگذاریم، بنده در تمام صحبت‌هایم و باورهایم گفته‌ام که ما موظف هستیم حق و عدالت را در جامعه پیاده کنیم و از پشت این تریبون بارها این حرف‌ها را زده‌ام. حالا که مملکت مشکل دارد همه شما بهتر از من می‌دانید بنده اعتقاد دارم استراتژی و روش بیرون‌رفت از چنین وضعیتی بسیجی است که اوایل انقلاب در همه خاکمان ایجاد شد اما آن بسیجی که همه بودند نه آن بسیجی که یک گروه و دسته بودند، ما به بسیج نیاز داریم یعنی همه در مقابل دشمن و وضعیت موجود باید دست‌به‌دست هم دهید، باهم اختلاف داریم، سلایقمان به هم نمی‌خورد، این مملکت برای ما است و رهبر چشم‌انداز و سیاست را مشخص کرده است و ما موظف هستیم در این مسیر حرکت کنیم وقتی این را قبول داریم این‌که من یا تو چگونه فکر می‌کنیم معنا و مفهوم ندارد، برادری که می‌گوید این‌ها سلایق مختلف هستند، هر سلیقه‌ای باشد، وقتی قرار است به قانون عمل کند سلایق معنی ندارد. ما پایبند به چشم‌انداز قانونیم، پایبند به آنچه رهبری اراده و اعلام فرمودند و امضا کردند.
وی افزود: روز قیامت اجازه نمی‌دهند حرف بزنم، می‌گویند چه کردید، دست‌وپایمان باید جواب دهند، آیا انجام دادید یا ندادید، ۲۰ سال است قرار بود در چشم‌انداز اول شویم، فقط باهم دعوا کردیم و همدیگر را نقد کردیم. باید دست‌به‌دست هم دهیم به‌خصوص در وضعیتی که ازنظر اقتصادی و اجتماعی وضعیتی نیست که دعوا کنیم. باید باهم در قبال این تهاجمات بایستیم و چراغ راه و پیمانمان و پیمانی که باید به آن پایبند باشیم مسیری است که رهبری مشخص کرده است.
رئیس کابینه دولت چهاردهم افزود: من هر چه گفته‌ام در عمل در این مسیر امتحانم کنید. پیمان گرفته خدا از آدم و نوح و پیامبر و موسی و عیسی بن مریم، این پیمان چیست؟ پیمان غنی است. از صداقت ما سؤال خواهند کرد ما دروغ نخواهیم گفت و منافقانه با هیچ‌کس برخورد نخواهیم کرد، این باور ماست و این را معامله نمی‌کنیم و اگر به اصلاحات معتقدیم باید اصلاحات کنیم برای این‌که حق و عدالت در جامعه به آن شکلی که باید باشد نیست. لازم نیست کسی از پشت تریبون اعلام کند که ما دروغ گفتیم، بنده هیچ‌وقت دروغ نخواهم گفت تا جایی که از دستم بربیاید و زنده هستم تا بتوانم این حق و عدالت را پیگیری و اجرا کنم.
  بدون مشورت به اینجا نیامدیم
رئیس‌جمهور در خصوص انتخاب وزرای کابینه خود تشریح کرد: 
در همه مراحل مشورت‌های ویژه و سطح بالا را برای انتخاب وزرا انجام داده‌ایم و بدون مشورت به اینجا نیامدیم.
پزشکیان با توصیه‌ای اخلاقی متذکر شد: اگر کسی به شما بدی کرد بدی را با خوبی جواب دهید، لذا خواهید دید آن‌کس که فکر می‌کردی با تو دشمن است با تو دوست و برادر صمیمی شده است.
رئیس قوه اجرایی کشور با تأکید بر اهمیت جلب رضایت مردم اظهار کرد: آنچه‌كه به آن معتقدیم رضایت مردم است و با تمام وجود تلاش خواهیم کرد تا مردم راضی شوند و برای ما فرقی نمی‌کند که مردم از چه دسته و نژاد و گروه و قبیله‌ای هستند.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: کسانی رو که معرفی کردم به‌عنوان دوست و برادر بپذیرید، البته قبول دارم که اشتباهاتی دارند و داریم چون ما معصوم نیستیم.رئیس‌جمهور بابیان سخنی از حضرت علی علیه‌السلام تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند، با من محافظه‌کارانه برخورد نکنید و مبادا مرا به‌حق و عدالت مشورت ندهید. از سویی وقتی حضرت علی علیه‌السلام بگوید که ممکن است او هم خطا کند، پس ما که از او بالاتر نیستیم و ممکن است ما هم خطا کنیم زیرا از او بالاتر نیستیم.
پزشکیان عنوان کرد: ما نمی‌خواهیم حق کسی را در این مملکتی که زندگی می‌کند، نادیده بگیریم، لذا کمک کنیم وزرایی که معرفی شدند، رأی بیاورند زیرا اگر مشکلی برای کشور پیش بیاید این عزیزان، در خط مقدم خواهند بود و در دفاع از مملکت و رهبری و انقلاب کوتاه نخواهند آمد، تا این مملکتمان را به آن استقلال و عظمتی برسانیم که لیاقت ماست چون این وضعیت لیاقت ما نیست.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.