گفتاردرمانی اقتصادی در آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104100
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۰۸ |

گفتاردرمانی اقتصادی در آمریکا

دولت بایدن تلاش می کند به هر نحوممکن،مانع از تثبیت گزاره رکود اقتصادی آمریکا در میان افکار عمومی این کشور و جهان شوند. به عبارت بهتر، بسیاری از رسانه های آمریکایی در حال تصویرسازی وارونه از اقتصاد این کشور و القای مقطعی و موقت بودن رکود اقتصادی در این کشور هستند.
گفتاردرمانی اقتصادی در آمریکا

دولت بایدن تلاش می کند به هر نحوممکن،مانع از تثبیت گزاره رکود اقتصادی آمریکا در میان افکار عمومی این کشور و جهان شوند. به عبارت بهتر، بسیاری از رسانه های آمریکایی در حال تصویرسازی وارونه از اقتصاد این کشور و القای مقطعی و موقت بودن رکود اقتصادی در این کشور هستند. با این حال برخی اقتصاددانان غربی معتقدند وال استریت با معضلاتی بنیادین مواجه شده که حل و فصل آنها از دست کاخ سفید خارج است. صفحات نمایش خرید و فروش سهام در سراسر آمریکا، آسیا، و به میزانی کمتر در اروپا، پر از اعداد قرمز چشمک‌زن است که رو به کاهش دارند.دلیل این تغییر ناگهانی افزایش نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد آمریکا- بزرگ‌ترین اقتصاد جهان- است.
کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی این نگرانی، آمار اشتغال آمریکا در ماه ژوئیه است که بسیار بدتر از حد انتظار بود.با این حال، بعضی طرفداران دولت بایدن  بر این باورند که صحبت از کند شدن اقتصاد، و احتمال رکود اقتصادی، کمی زودهنگام به نظر می‌رسد.اما آمار و ارقام رسمی چه چیزی را به ما چه نشان می‌دهد؟ در این خصوص گزاره هایی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. 
بر اساس گزارش بی بی سی، کارفرمایان آمریکایی در ماه ژوئیه ۱۱۴ هزار شغل ایجاد کردند که بسیار کمتر از ۱۷۵ هزار شغلی بود که پیش‌بینی می‌شد.همچنین نرخ بیکاری به ۴/۳ درصد افزایش یافت، که بالاترین میزان در حدود سه سال گذشته بود و پدیده‌ای به نام «قانون سام» را فعال کرد.این قانون که به اسم کلودیا سام، اقتصاددان آمریکایی نام‌گذاری شده، می‌گوید اگر میانگین سه‌ماهه نرخ بیکاری، نیم درصد بیشتر از پایین‌ترین سطح آن در طول ۱۲ ماه گذشته باشد، کشور در نقطه آغاز رکود اقتصادی قرار گرفته است.
در این مورد، نرخ بیکاری آمریکا در ماه ژوئیه افزایش یافت، و میانگین سه ماهه آن به ۴/۱ درصد رسید،‌ در حالی که پایین‌ترین سطح آن در ۱۲ ماه گذشته، ۳/۵ درصد بود.تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره و کاهش ندادن آن هم به نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی اضافه کرد.دیگر بانک‌های مرکزی در اقتصادهای توسعه‌یافته، از جمله بانک مرکزی بریتانیا و بانک مرکزی اروپا، به تازگی نرخ بهره را کاهش داده‌اند.بانک مرکزی آمریکا هزینه‌های وام‌ گرفتن را ثابت نگه داشت، اما جروم پاول، رئیس آن، اشاره کرد که کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر، در دستور کار قرار دارد.
با وجود این، انتقادها و گمانه‌زنی‌هایی درباره این موضوع مطرح شد که با توجه به وضعیت اقتصادی،‌ بانک مرکزی آمریکا خیلی دیر وارد عمل می‌شود.کاهش نرخ بهره به این معناست که وام گرفتن ارزان‌تر می‌شود، و قاعدتا باید به عنوان یک عامل تقویت‌کننده برای اقتصاد عمل کند.اگر آمار اشتغال نشان دهد که اقتصاد در حال حاضر رو به پایین در حرکت است، نگرانی از اقدام خیلی دیر بانک مرکزی آمریکا افزایش می‌یابد.علاوه بر همه این‌ها، موضوع شرکت‌های فناوری و قیمت سهام آن‌ها نیز مطرح است. سهام این شرکت‌ها در مدتی طولانی‌ شاهد رشد بود که تا حدی با خوش‌بینی در مورد آینده هوش مصنوعی تقویت می‌شد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.