چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت را برای تولیدکنندگان رقم بزنیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 103818
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۶:۱۰ |
مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس:

چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت را برای تولیدکنندگان رقم بزنیم

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به بررسی اثرات حمایت عملی از تولیدکنندگان و بهبود متغیرهای اقتصادی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: تورم تولیدکننده در مفهوم اختصاصی اقتصاد با عنوان شاخص PPI نام‌برده می‌شود.
چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت را برای تولیدکنندگان رقم بزنیم

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به بررسی اثرات حمایت عملی از تولیدکنندگان و بهبود متغیرهای اقتصادی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: تورم تولیدکننده در مفهوم اختصاصی اقتصاد با عنوان شاخص PPI نام‌برده می‌شود. همچنین در علم اقتصاد مفهوم مکمل دیگری تحت عنوان CPI یا تورم شاخص مصرف‌کننده وجود دارد. این دو مؤلفه در ارتباط با یکدیگرند و برای آنکه روند تورم مصرف‌کننده پیش‌بینی شود و مبرهن گردد که تورم موجود و حاکم بر جامعه کاهشی یا افزایشی است، شاخص تورم تولیدکننده را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. به‌بیان‌دیگر به‌موجب بررسی و ارزیابی شاخص تورم تولیدکننده مبرهن می‌گردد که وضعیت تورم مصرف‌کننده طی روزها و ماه‌های آتی چگونه خواهد بود. وی افزود: بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های پولی در حوزه سیاست‌های انقباضی و نظم حدودی ترازنامه‌های بانکی توانست مسیر موفقی را پیش ببرد. به‌موجب این سیاست‌ها رکود چندانی بر کشور حاکم نشد و نقدینگی به ثبات رسید. به‌بیان‌دیگر اتخاذ سیاست‌های پولی بانک مرکزی موجب شد تا نقدینگی تثبیت شود و در مسیر کاهش قرار گیرد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدیهی است که سیاست‌های پولی اثرگذاری بالایی دارد اما در علم اقتصاد، تمامی ابزارهای کنترلی در حوزه اقتصادی خلاصه نمی‌شود و مؤلفه‌های بسیاری اعم از اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار می‌باشد. به‌عنوان‌مثال با شهادت، مجاهد بزرگ و عزیزمان، شهید اسماعیل هنیه افزایش نرخ ارز بر اقتصاد سایه انداخت. چنین مسائلی از دایره علمی کنترل اقتصاد خارج است و موجب انتظارات تورمی می‌گردد. بنابراین هرچند که مسیر پیش رو صحیح است اما ممکن است گاه دچار فراز و نشیب‌های موقت شود. همچنین شایان‌ذکر است تا بگوییم که سیاست پولی انقباضی نمی‌تواند یک سیاست بلندمدت باشد چراکه در بلندمدت موجب شکل‌گیری رکود خواهد شد. نماینده مردم اردکان همچنین خاطرنشان کرد: به‌منظور استمرار کاهش تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده می‌بایست پس از گذشت ۶ ماه، از سیاست‌های انقباضی دور شویم و سیاست‌های انبساطی را مبنا قرار دهیم چراکه تولید نیازمند تأمین و تزریق مالی می‌باشد. 
او متذکر شد: کاهش تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده درگرو چندین موضوع است و به یک حوزه ختم نمی‌شود. در این فرآیند سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی اهمیت بسیاری دارد. این دو سیاست همچون دو بال می‌بایست کنار یکدیگر قرارگیرند و همواره هماهنگ و هم‌مسیر باشند. 

وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: از دیگر مؤلفه‌های اثرگذار در کاهش تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده، جلوگیری از تصمیمات آنی و اظهارات تنش‌زا در سایر حوزه‌ها می‌باشد. به‌عنوان‌مثال در حوز‌ه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌بایست کوشید تا تنش‌زدایی شکل گیرد وثبات و آرامش در بازار رقم بخورد. باید چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت را برای تولیدکنندگان رقم بزنیم؛ تولیدکنندگان باید اطمینان کسب کنند که سیاست‌های دولت در آینده منجر به کاهش تورم خواهد شد. بی‌شک با حاکم شدن نگاه‌های امیدوارکننده برای فعالان اقتصادی، تورم کاهشی خواهد شد و مراجعه به بازارهای غیررسمی روند نزولی پیدا خواهد کرد. گفتنی است که چنین رویکردی موجب تثبیت هرچه‌تمام‌تر فضای اقتصادی و کاهش قیمت‌ها در بازار نیز خواهد شد. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.