۸ ترفند ناب برای برنامه ریزی اصولی با مستر بلو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54960
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ |

۸ ترفند ناب برای برنامه ریزی اصولی با مستر بلو

برنامه ریزی از مهم ترین مولفه ها برای درس خواندن است. کمبود وقت، استرس و خیلی از مشکلات دیگر می تواند به ما ثابت کند که برنامه ریزی اصولی نداریم.
۸ ترفند ناب برای برنامه ریزی اصولی با مستر بلو

برنامه ریزی از مهم ترین مولفه ها برای درس خواندن است. کمبود وقت، استرس و خیلی از مشکلات دیگر می تواند به ما ثابت کند که برنامه ریزی اصولی نداریم. ما به کمک سایت مستر بلو سعی داریم که به شما یاد بدیم که چگونه یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید آن هم به زبان ساده!

برنامه ریزی را آسان یاد بگیریم

درس خوندن هدف دار یک پروسه طولانی مدته که برای به نتیجه رسیدن تلاش هامون باید اصول خاصی رو رعایت کنیم. از جمله مهمترین این اصول برنامه ریزی هست. شما همیشه کلمه برنامه ریزی رو میشنیدین و به گوشتون آشناست. بزرگترا یا افرادی که در یک پروسه ای موفق شدن، به شما توصیه میکنن که با برنامه ریزی درس بخونین. حالا بسته به اینکه شما چارچوب و قوانین برنامه ریزی کردن رو بلد هستید یا نه، از شنیدن این کلمه حس خوب یا بدی بهتون دست میده. با توجه به اهمیتی که برنامه ریزی کردن داره، ما اینجا سعی کردیم  اصولی که در  برنامه ریزی باید رعایت بشه رو براتون توضیح بدیم، تا به راحتی بتونین برای خودتون برنامه بریزید و با یک نظم مشخص درس بخونید.

۸ قانون موثر در برنامه ریزی هدفمند

  • به ترتیب اولویت ها برنامه ریزی کنید:

همیشه به اولویت ها دقت کنید. اولویت ها در شرایط مختلف، متفاوتن. مثلا ممکنه شما سه روز دیگه امتحان ریاضی داشته باشین. بنابراین اولویتتون توی این سه روز با ریاضی باید باشه و ریاضی رو بیشتر از درسای دیگه تو برنامه قرار بدین.

 بعضی اوقات اولویت با درسیه که شما تسلط کمتری دارید. مثلا شما سه روز تعطیل هستین و فرصت خوبی برای درس خوندن پیش اومده، تو این موقعیت الویت شما باید درسایی باشن که شما توی اونا ضعف دارین و میخواین عقب افتادگی هاتونو جبران کنین.

  • تنوع رو زیاد کنین:

خیلیا فکر میکنن مثلا یه روز رو اختصاص بدن به یه درس و هر عقب ماندگی در مورد اون درس براشون پیش اومده رو جبران کنن. اما این یه فکر اشتباهه! خواندن طولانی مدت با تنوع کم، خسته کننده ست و انرژی رو برای ادامه خوندن پایین میاره. ضعف ها رو جبران کنی اما به تنوع هم دقت داشته باشین و برای یک روز فقط یه درس رو اختصاص ندین.

از مهم ترین نکات توی برنامه ریزی، اینه که شما تنوع رو رعایت کنین. به شما پیشنهاد میکنم که درس های اختصاصی یعنی، علوم، ریاضی و فارسی رو هر روز توی برنامه تون بگذارید و درس های عمومی رو هم با توجه به برنامه هفتگی مدرسه تو برنامه بنویسید.

  • با توجه به برنامه هفتگی مدرسه برنامه ریزی کنین:

این نکته خیلی مهمه که برنامه شما با برنامه مدرستون منطبق باشه. بهترین نمونه برنامه جوریه که شما درس هر روز رو همون روز می خونید. همیشه توصیه شده که درس هر روز رو همون روز بخونید، دلیلش همو اینه که شما اگر درس هر روز رو همون روز بخونید، چونکه گفته های معلم تو ذهنتون هست، درس رو خیلی بهتر و سریع تر یاد می گیرید.

تو اصل قبلی گفتم که درس های اختصاصی رو هر روز بخونید. خب، شما درمورد درسای اختصاصی که می تونید درس هر روز رو همون روز بخونید، میمونه درسای عمومی. سعی کنین درسای عمومی رو جوری تو برنامه بچینین که درس اون روز رو بخونین، درس روز بعد رو هم بخونین.

شاید این مدل برنامه در نگاه اول سخت به نظر برسه اما این فقط ظاهر قضیه ست! در باطن خیلی هم آسونه! می پرسید چطور؟ خب شما اگه درس هر روز رو همون روز بخونین، دیگه دفعه بعد که اون درس دوباره تو برنامه هفتگی میاد و به عنوان درس فرداتون دوباره می خواهید اون رو بخونید، شما اونو بلدین و فقط باید مرور کنید. پس هم انرژی کمتری نیاز داره و هم وقت کمتری میبره. اونچه که به انرژی نیاز داره، خوندن درس همون روزه. که اونم چون تدریس معلم کاملا تو ذهنتون هست، خیلی راحته براتون.

  • زمان رو مشخص کنید:

عامل مهمی که باعث میشه برنامه ریزی شما نظم داشته باشه، مشخص کردن زمانه. برای روزهایی که میرید مدرسه، شروع برنامه رو حدود دو الی سه ساعت بعد از خونه اومدن بذارید و پایان اون هم تا وقتی که کشش و توان خوندن دارید بذارید. ترجیحا ساعت ۱۵ تا ۲۱ رو پیشنهاد میکنم.

بعد از اینکه ساعت آغاز و پایان رو مشخص کردین، باید به سراغ تقسیم این مدت به واحدهای زمانی کوچک‌تر بریم. من پیشنهاد میکنم ۴۵ دقیقه رو درس بخونین و ۱۵ دقیقه استراحت کنین. پس شما شروع میکنید ۴۵ دقیقه، ۴۵ دقیقه ساعت ها رو جدا میکنین. مثلا اگه شما میخواین برنامتون رو از ساعت ۱۵ شروع کنین، زمان رو این شکلی تقسیم بندی کنین: ۱۵تا ۴۵/۱۵ بعد، ۱۶ تا ۴۵/۱۶بعد، ۱۷تا ۴۵/۱۷، … و به همین ترتیب تا ساعت پایانی برنامتون پیش برین.

  • به اندازه استراحت کنید:

زمان های استراحت رو به این صورت بذارید که بعد از هر ۴۵ دقیقه درس خواندن، ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشین. اگر استراحتتون کمتر باشه، درس بعدی رو با انرژی کم و خستگی باید شروع کنید و اگر هم استراحت زیاد باشه شما از جو درس خوندن فاصله می گیرید و اینکه شروع کنید به خوندن درس بعدی، براتون سخت خواهد بود.

  • ترتیب چینش درس ها رو رعایت کنید:

ترتیب قرار دادن درس ها توی برنامه باید به ای شکل باشه که شما اول یه درس اختصاصی میذارید و بعد یه درس عمومی. درس های اختصاصی رو پشت سر هم نزارید چون انرژی زیادی میبره، درس های عمومی رو هم پشت سر هم نزارید چون ذهن کمتر درگیر میشه و فعالیتش کم میشه. پس به صورت یکی در میون، یه درس اختصاصی و یه درس عمومی قرار بدین. مثلا شما به این ترتیب برنامتونو باید بنویسین که: ریاضی، هدیه های آسمان، علوم، قرآن، فارسی، مطالعات

  • حجم رو مشخص کنید:

بعد از مشخص کردن زمان و ترتیب، نوبت به مشخص کردن حجمی از اون درس که باید تو زمان مشخص شده بخونید، میرسه. فرضا شما برای ساعت ۴۵/۱۵ تا ۱۵ ریاضی رو تو برنامه قرار دادید. حالا بیاید مشخص کنید که تو این ساعت چه مبحثی رو باید بخونید. یا مثلا اگر برای ساعت ۴۵/۱۶ تا  ۱۶ درس هدیه آسمان رو گذاشتین، حالا بنویسین که چه درسی از هدیه های آسمان رو باید بخونید.

توجه کنین که حجم رو بر اساس توانایی تون مشخص کنین. نه، بیشتر از توانایی تون حجم بذارین که نتونین تمومش کنین و اعتماد به نفستون بیاد پایین و نه، کمتر از توانایی تون برنامه ریزی کنین که وقت اضافه بیارین.

  • بهترین شخص برای برنامه ریزی خودتان هستید:

همه ما آدما با هم فرق داریم و هیچ دو تا آدمی کاملا شبیه هم نیستن. حتی دوقلوهایی هم که در ظاهر شبیه همن، در باطن و خلق و خو با همدیگر تفاوت هایی دارند. هر کدوم از ما آدما منحصر به فردیم و دیگه شبیه ما وجود نداره. این فقط خودمون هستیم که توانایی ها و علاقمون رو میدونیم. پس بهترین کسی هم که میتونه با توجه به توانایی ها و ویژگی های اخلاقی ما، برامون برنامه بریزه خودمون هستیم. دیگران اگه بخوان برای ما برنامه بریزن بیشتر بر اساس توانایی های خودشون برنامه ریزی میکنن اما اگه خودمون برا خودمون برنامه بریزیم، اجرا کردنش برامون خیلی راحت تر میشه.

وقت رو هدر نده و زود برو برنامه ی قدرتمندتو پیاده سازی کن

مستر بلو ارائه دهنده ی مقالات آموزشی درباره ی مطالعه و روش های مطالعه

مستر بلو، فرادرس، متمم از سایت های پرقدرت در زمینه ی ارائه ی آموزش می باشند. از ویژگی های خوب سایت مستر بلو ارائه دادن مطالب به زبان ساده و گویا است. موضوع و مطالب مختلفی در سایت مستر بلو وجود دارد که همگی راجب مطالعه و روش صحیح مطالعه هستند.

سایت مستر بلو از این جهت یک سایت برتر است که انواع مختلف لوازم تحریر را با قیمت کاملا مناسب دارا می باشد. از طرفی در صورت عدم کیفیت لوازم تحریر فرد می بایست در فواصل زمانی کوتاه اقدام به تعویض لوازم تحریر کند. در این صورت نیز هزینه های ناشی از تهیه وسایل مورد نیاز دردسر ساز می شود. این سایت لوازم تحریر با کیفیت تر و با دوام بیشتری را در اختیار افراد قرار می دهد.

از دیگر ویژگی های سایت مستر بلو ارائه ی مقالات آموزشی مثل آموزش تند خوانی برای کنکور و هر آنچه که شما درباره ی مطالعه می خواهید است. این ویژگی سبب شده که علاوه بر لوازم تحریر، شما مقالات آموزشی مستر بلو را بصورت رایگان بخوانید.

خیلی ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.