!۷۲=۵۵+۴۵ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16562
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۹ |
«رسالت» تجمیع یارانه‌های مردمی و کمک‌های معیشتی در سال آینده را تحلیل کرد؛

!۷۲=۵۵+۴۵

طي چند روز گذشته، رئيس کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 99 اعلام کرد با افزايش نرخ بنزين ،درآمدي بيش از 30 هزار ميليارد تومان براي دولت حاصل مي‌شود و گويا قرار بود اين درآمد طبق همان قراري باشد که از ابتدا مقررشده بود به همه يارانه بگيران تعلق گيرد، اما با اين تفاوت که اين بار به مدد جويان بهزيستي و کميته امداد امام خميني 20 درصدبيشتر از مبلغ هميشگي پرداخت شود.
!۷۲=۵۵+۴۵

‌|فاطمه فلاح زاده‌|
طي چند روز گذشته، رئيس کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۹۹ اعلام کرد با افزايش نرخ بنزين ،درآمدي بيش از ۳۰ هزار ميليارد تومان براي دولت حاصل مي‌شود و گويا قرار بود اين درآمد طبق همان قراري باشد که از ابتدا مقررشده بود به همه يارانه بگيران تعلق گيرد، اما با اين تفاوت که اين بار به مدد جويان بهزيستي و کميته امداد امام خميني ۲۰ درصدبيشتر از مبلغ هميشگي پرداخت شود.چندي بعد در جريان بررسي بيشتر لايحه بودجه ۹۹ در کميسيون تلفيق مجلس، طرحي به تصويب رسيد که مطابق آن يارانه نقدي از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان در سال آينده افزايش پيدا مي‌کند. اين امر به معناي حذف پرداخت جداگانه يارانه معيشتي و تجميع آن با يارانه‌هاي مردمي است. پيش‌بيني مي‌شود در صورت قانوني شدن و اجرايي شدن اين مصوبه حدود ۷۸ ميليون نفر يارانه نقدي ۷۲ هزارتوماني دريافت خواهند کرد.
نکته قابل توجه در این تغییر این است که اگر درنظر بگیریم یارانه ۴۵هزارتوماني با مبلغ کمک معیشتي ۵۵ هزار توماني دولت سرجمع ۱۰۰هزار تومان باشد، اما در استدلال کمیسیون تلفیق این عدد به ۷۲هزارتومان تقلیل یافته و مشخص نیست این حساب و کتاب بر چه اساسي بوده و این کاهش چه مبنایي دارد.
در تحليل اين موضوع به گفت‌وگو با پرويز جاويد، عضو انجمن اقتصاددانان پرداختيم که در ادامه مطلب مي‌خوانيد.
*با اين طرح ماهيت تفاوتي نمي‌کند و تنها تأثير رواني دارد
پرويز جاويد، عضو انجمن اقتصاددانان در بررسي تجميع يارانه‌ها و کمک‌هاي معيشتي در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «دولتمردان فکر مي‌کنند تجميع يارانه با کمک‌هاي معيشتي و پرداخت آن به‌صورت يکجا به سود مردم است و شايد به وضعيت اقتصادي آنان کمک بيشتري کند اما ماهيت اين امر تفاوتي نمي‌کند و تنها تأثير آن، رواني است که موجب پديد آمدن تفکري چون دريافت به‌صورت يکجا و در زمان مشترک به‌منظور تأثير بهتر مي‌شود.»او همچنين ادامه داد: «يارانه ۴۵ هزارتوماني با نرخ تورم فعلي به ارزش ۸ هزار تومان است، اگر اين ميزان تورم در کشور ما وجود نداشت، اين يارانه‌ها هرچند به ميزان اندک مي‌توانست کمک‌حال مردم باشد اما اکنون با توجه به روند افزايش نرخ تورم و کاهش ارزش ريال هيچ تأثيري در زندگي مردم نخواهد نداشت.» او تصريح کرد که سياست فعلي دولت و بودجه پيش‌بيني‌شده ۹۹ ازآنجايي‌که درآمدي براي سال آينده به‌ويژه از منابع نفتي ندارد ، يک بودجه خيالي است بنابراين نمي‌توان گفت اين طرح درست است يا خير اما بي‌شک اگر در جايگاه نمايندگان بودم با چنين طرحي موافقت نمي‌کردم.
*پيش‌بيني مي‌شود باوجود کسري‌هاي پيش‌بيني‌شده اين طرح ماندگار نباشد
عضو انجمن اقتصاددانان درباره تجميع يارانه‌هاي مردمي و کمک‌هاي معيشتي اظهار کرد: «يکي شدن يارانه و کمک‌هاي معيشتي در سال آينده به دليل همان بودجه‌ خيالي ۹۹ و کسري‌هاي پيش‌بيني‌شده است زيرا دولت ما دولتي بدون انضباط مالي و هزينه‌هايشان نيز بسيار بالا است. از طرفي ديگر، درآمد نفتي وجود ندارد که بخواهند به آن دل‌خوش باشند. البته لازم است که بگوييم آن هنگام که درآمد نفتي ما با فراواني روبه‌رو بود بازهم شاهد انضباط مالي دولت نبوديم.» جاويد در پايان اين گفت‌وگو ضمن تأکيد بر اينکه پرداخت يارانه‌هاي معيشتي بايد بموقع و مداوم باشد، خاطرنشان کرد: «اين کمک‌ها با پيش‌بيني‌هاي اقتصادي ماندگار نيست زيرا درآمد دولت باوجود افزايش تورم و کاهش ارزش ريال نيز کمتر از گذشته خود خواهد بود و تنها هزينه آن، يارانه‌ها و کمک معيشتي نيست. با اين شرايط اگر بخواهند به روند اين يارانه‌ها ادامه دهند و اين ميزان را کاهش ندهند جاي شکرش باقي است.»

نویسنده : فاطمه فلاح زاده‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.