مناقشه‌ای که آمریکا خلق کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 70723
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۵۸ |

مناقشه‌ای که آمریکا خلق کرد

 سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و واکنش تند چین به آن باعث شده است تا مناقشه بر سر این جزیره بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گیرد. 
مناقشه‌ای که آمریکا خلق کرد
گروه بین الملل 
 سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و واکنش تند چین به آن باعث شده است تا مناقشه بر سر این جزیره بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گیرد. 
به گزارش یورنیوز،تاریخچه این مناقشه به سال ۱۹۴۹ میلادی همزمان با پایه‌گذاری جمهوری خلق چین از سوی مائو تسه‌تونگ، رهبر حزب کمونیست چین بر می‌گردد. ملی‌گرایان کومینتانگ به رهبری چیانگ کای‌شک، رهبر دولت سرنگون‌شده به جزیره تایوان گریختند و در آنجا دولت «جمهوری چین» را تشکیل دادند. آنها هرگونه ارتباط بین چین کمونیست و جزیره تایوان را ممنوع اعلام کردند.  
ارتش جمهوری خلق چین در دسامبر سال ۱۹۴۹ برای اولین بار تلاش کرد تا جزایر ماتسو و کینمن در تنگه تایوان را تصرف کند. تایوان در سال ۱۹۵۰ به متحد آمریکا در جنگ علیه چین در شبه‌جزیره کره تبدیل شد. واشنگتن هشت سال پس از آن روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد تا جمهوری خلق چین را به رسمیت بشناسد. با این حال کنگره آمریکا از تحویل سلاح به تایوان برای دفاع از خود در برابر چین حمایت کرد. 
جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ گفت که کشورش برای دفاع نظامی از تایوان در صورت حمله چین آمادگی دارد. سخنانی که با «ابهام راهبردی» یعنی سیاست قدیمی واشنگتن در قبال تایوان همخوانی نداشت. با این حال کاخ‌سفید پس از این اظهارات جو بایدن تاکید کرد که سیاست واشنگتن درباره تایوان تغییری نکرده است.چین چند روز بعد با پیشنهاد آمریکا در راستای «مشارکت قابل توجه» تایوان در سازمان ملل متحد مخالفت کرد. رئیس‌جمهوری تایوان نیز برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ از حضور نظامیان آمریکایی در خاک این جزیره سخن گفت.
رئیس‌جمهوری ایالات متحده بهار سال جاری همزمان با عملیات نظامی روسیه به اوکراین گفت که واشنگتن برای دفاع نظامی از تایوان آمادگی دارد. او در ادامه اظهار داشت که چین در مناقشه بر سر تایوان در حال بازی با «خطر» است.پکن ماه گذشته درباره بازدید احتمالی نانسی پلوسی از تایوان به آمریکا هشدار داد که چنین سفری «پیامدهایی» به دنبال خواهد داشت. دولت چین در ادامه تهدیدهای لفظی خود تاکید کرد که «مسئولیت» سفر نانسی پلوسی به تایوان با آمریکا خواهد بود و واشنگتن «بهای آن را خواهد پرداخت».
 اقدام خطرناک آمریکا
مقامات آمریکایی در ابتدا  برنامه بازدید نانسی پلوسی از تایوان را تایید نکردند اما در نهایت این سفر صورت گرفت. هم اکنون به دنبال این سفر شاهد تشدید مناقشه های پایدار میان واشنگتن و پکن هستیم. بدون شک واشنگتن مسئولیت ایجاد این مناقشه خطرناک را بر عهد دارد.
کاخ سفید هم اکنون به کانون اصلی تولید و استمرار بحران در جهان تبدیل شده و روز به روز بر شدت بحران سازی خود می افزاید. در چنین شرایطی قطعا عواقب این بازی نیز بر عهده آمریکاست. نباید فراموش کرد که بسیاری از استراتژیست ها و نظامیان آمریکایی تاکید دارند که ورود واشنگتن به هر گونه مناقشه ای در شرق آسیا، آن هم در شرایطی که اوضاع جاری در اوکراین پیچیده تر شده است حکم نوعی خودزنی را برای دولت بایدن دارد.در هر حال، هر شرایطی که در آینده رخ دهد،یعنی چه عقب نشینی آمریکا از منازعه ای که خود ایجاد کرده و چه ایجاد یک درگیری جدید، به ضرر دموکرات ها و جمهوری خواهان در ایالات متحده تمام خواهد شد. نکته ای که بایدن به عنوان رئیس جمهور ناتوان هنوز قدرت درک حداقلی آن را پیدا نکرده است! 
یورونیوز
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.