۷ دلیل استفاده از کفش ایمنی+ مزایا و استانداردهای بین المللی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101641
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ |

۷ دلیل استفاده از کفش ایمنی+ مزایا و استانداردهای بین المللی

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا باید از کفش ایمنی استفاده کنید؟ اصلا عملکرد این کفش‌ها در برابر سوانح ناگهانی یا ضربه های شدید چگونه است؟ کفش ایمنی تا چه حد می‌تواند از پاهای شما مراقبت کند؟ راستش همه چیز بستگی به کیفیت کفش دارد، هر چه کفش مقاوم تر باشد، طبیعتا امنیت بیشتری هم برایتان فراهم خواهد آورد.
۷ دلیل استفاده از کفش ایمنی+ مزایا و استانداردهای بین المللی

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا باید از کفش ایمنی استفاده کنید؟ اصلا عملکرد این کفش‌ها در برابر سوانح ناگهانی یا ضربه های شدید چگونه است؟ کفش ایمنی تا چه حد می‌تواند از پاهای شما مراقبت کند؟ راستش همه چیز بستگی به کیفیت کفش دارد، هر چه کفش مقاوم تر باشد، طبیعتا امنیت بیشتری هم برایتان فراهم خواهد آورد. البته این موضوع به انتخاب صحیح شما هم بستگی دارد، باید از هر کفش ایمنی در جایگاه خودش استفاده کنید. به عنوان مثال کفش‌های مخصوص آتش نشانی با ساختمانی، کوه نوردی یا معدن فرق دارد.

بررسی دلیل استفاده از کفش ایمنی در صنایع مختلف

مهم ترین علت استفاده از این کفش‌ها به طور حتم محافظت از پاها در برابر آسیب‌های فیزیکی است. با انتخاب کفش ایمنی میتوانید انتظار داشته باشید که پاها در مقابل سوانحی که در زیر آورده ایم، ایمن باشند.

۱. جلوگیری از ضربه ‌های مستقیم

این کفش‌ها از پاها در برابر ضربه‌های مستقیم محافظت می‌کنند. با این حساب میتوان گفت که کفش های ایمنی در محیط های کاری مانند کارگاه های صنعتی و ساخت و ساز بسیار سودمند هستند. در این محیط ها احتمال اینکه جسم های سنگین روی پاها، سقوط کنند، زیاد است. حالا این کفش ها به علت اینکه از سرپوش های فلزی یا همان کامپوزیتی تشکیل شده اند، از انتقال ضربه با انگشت های پا جلوگیری می کنند.

۲. محافظت از پاها در برابر اشیاء تیز

مکانیزم ساخت کفش های ایمنی به گونه ای است که از لایه های بسیار مقاوم تشکیل شده اند و به همین دلیل به خوبی میتوانند از پاهایتان در مقابل اشیای تیزی مثل فلزات، شیشه و میخ ها محافظت نمایند. حالا اگر محیط کار شما به گونه ای است که دائما با ابزارهای تیز و برنده سر و کار دارید، میتوانید از کفش ایمنی استفاده کنید.

۳. محافظت در برابر مواد شیمیایی

از مهترین دلایل استفاده از کفش ایمنی، محافظت در برابر مواد شیمیایی است. در کارخانه‌های تولید نفت و گاز، کارگران ناگزیر هستند تا با مواد شیمیایی خطرناک کار کنند. حالا کفش‌های ایمنی مانند سربازانی همیشه حاضر در صحنه هستند تا از تماس مستقیم مواد شیمیایی از پاها جلوگیری کنند و مانند سپری محکم در برابر سوختگی ها و سایر آسیب های بدنی باشند.

۴. مقاومت در برابر حرارت و سرما

در صنایعی مانند فلزی و شیشه‌سازی کارگران در محیطی با دمای بسیار بالا فعالیت می‌کنند. کفش های ایمنی به علت برخوردار بودن از مقاومت بالا در برابر حرارت، به خوبی میتوانند از پاهای آنها در مقابل سوختگی و آسیب های ناشی از آن مراقبت کنند. البته این کفش ها برای کارکردن در دماهای پایین مانند سردخانه هم مناسب می‌باشند و میتوانند مانند یک عایق از بروز یخ زدگی پاهایتان و مشکلات مرتبط با سرما جلوگیری نمایند.

۵. مقاومت در برابر لغزش و افتادن

کفش‌های ایمنی دارای کف ضد لغزش می‌باشند که به کمک این ویژگی از پاهای کارگران در برابر لغزش و افتادن حمایت می‌کنند. این کفش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میتوانند تا حد زیادی از افتادن و لیز خوردن در انواع کارگاه ها پیشگیری نمایند.

۶. راحتی و کاهش خستگی

کفش ایمنی به سیستم‌های پشتیبانی مجهز است، برای همین به خوبی میتواند فشار به وجود آمده بر پاهایتان را تا حد زیادی کاهش دهد. این موضوع میتواند به راحتی و آسایش کارگران در زمان کار کمک زیادی کند. استفاده از کفش‌های ایمنی به خصوص برای زمانی که کارگران ناگزیر به ایستادن طولانی مدت هستند، بسیار مهم است و به افزایش بازده کاری آنها کمک زیادی می‌کند.

۷. حفظ سلامت عمومی پا

در نهایت دلیل استفاده از کفش ایمنی میتواند حفاظت از سلامت عمومی پاها باشد. به این شکل که از به وجود آمدن دردهای عضلانی و مشکلات مفصلی جلوگیری میکند، در نهایت سلامت عمومی کارگران از این طریق تضمین می‌شود. این موضوع تا حد زیادی در کاهش درمان های پزشکی موثر است.

مزایای استفاده از کفش ایمنی

با مطالب گفته شده در بخش قبلی به طور حتم مزایای استفاده از کفش ایمنی را حدس زده اید، اما اگر بخواهیم در قالب یک لیست جمع و جور به مزایای این نوع کفش ها برای کارگران و مهندسان در صنایع مختلف اشاره کنیم، موارد زیر به ذهن می‌رسد:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به حوادث و جراحات
  • افزایش بهره‌وری، کارایی و احساس امنیت بیشتر
  • کاهش غیبت کارکنان و افزایش نظم در محیط کار
  • ایجاد محیطی سالم و پر از آرامش برای کار

استانداردهای بین المللی کفش ایمنی

فراموش نکنید که کفش ایمنی یکی از مهم‌ترین لوازم ایمنی در محیط کار است، برای همین طبیعی است که یک سری استانداردها برای آن تدوین شود. این استانداردها جهت تضمین سلامت کارگران در محیط کار طراحی شده اند. موضوع مهم استاندادهای بین المللی کفش ایمنی، مشخصات فنی و عملکرد کفش های ایمنی است. در زیر مهم ترین استانداردهای مرتبط با این کفش ها را آورده‌ایم

EN ISO 20345

یکی از معروف‌ترین استانداردهای کفش‌های ایمنی، استاندارد EN ISO 20345 است که در اروپا بسیار رایج است. این استاندارد به طور خاص به ویژگی‌ها و آزمون‌های مختلفی که کفش‌های ایمنی باید گذرانده باشند، می‌پردازد. مهم‌ترین ویژگی‌های این استاندارد عبارتند از: محافظت از انگشتان پا، مقاومت در برابر نفوذ، ضد لغزش، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و روغن ها، مقاومت در برابر حرارت.

ASTM F2413

در ایالات متحده، استاندارد ASTM F2413 برای کفش‌های ایمنی تدوین شده است. برخی از ویژگی‌های این استاندارد عبارتند از: مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر نفوذ، محافظت در برابر الکتریسیته و مواد شیمیایی

CSA Z195

این استاندارد متعلق به کشور کانادا می باشد و کفشی که بتواند فاکتورهای این استاندارد را با موفقیت پشت سر بگذراند، میتوان انتظار داشت که در برابر برابر لغزش، برش، ضربه و فشار کاملا مقاوم است.

جمع بندی

دلیل استفاده از کفش ایمنی را بررسی کردیم و دانستیم که به کار بردن این نوع کفش‌ها در کارگاه‌ها و صنایع مختلف از کارگران گرفته تا کارفرمایان بسیار مهم است. چرا که به حفظ سلامت آنها در مشاغل و صنایع مختلف کمک میکند. حال برای برخورداری از این مزایا می‌بایست سراغ کفش ایمنی مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی بروید.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.