بایسته‌های عرصه تولید؛ از قاچاق‌ستیزی تا رسیدن به الگوی تولید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59756
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۰۴ |
گفت‌‌و‌گوی «رسالت» با چند تن از چهره‌های شاخص عرصه تولید

بایسته‌های عرصه تولید؛ از قاچاق‌ستیزی تا رسیدن به الگوی تولید

جمعی از تولیدکنندگان، فعالان و کارآفرینان کشور به همراه مسئولین اقتصادی و صنعتی صبح دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار تعدادی از تولیدکنندگان بخش خصوصی در حوزه های مختلف غذایی، پزشکی، نفتی، کشاورزی، پوشاک، طیور و سایر بخش های دیگر صنعتی گزارشی از عملکرد فعالیت زیرمجموعه های خود ارائه کردند.  
بایسته‌های عرصه تولید؛ از قاچاق‌ستیزی تا رسیدن به الگوی تولید

نفیسه امامی 
جمعی از تولیدکنندگان، فعالان و کارآفرینان کشور به همراه مسئولین اقتصادی و صنعتی صبح دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار تعدادی از تولیدکنندگان بخش خصوصی در حوزه های مختلف غذایی، پزشکی، نفتی، کشاورزی، پوشاک، طیور و سایر بخش های دیگر صنعتی گزارشی از عملکرد فعالیت زیرمجموعه های خود ارائه کردند.  
رهبر معظم انقلاب در این دیدار کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران  و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با آمریکا خواندند و همچنین به نکات مهمی در حوزه صنعت، اقتصاد و تولید اشاره کردند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ۱۴ تن از فعالان از بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
«رسالت» با تعدادی از این فعالان اقتصادی و تولیدی کشور گفت و گویی را درباره نوع فعالیت مجموعه آنها و مهم‌ترین مطالبات شان داشته که در ادامه آمده است.
محمد خلج قاسم‌آبادی مدیرعامل شرکت اسنپ:
شفافیت مزیت حوزه اقتصاد دیجیتال است 

محمد خلج قاسم آبادی، مدیرعامل شرکت اسنپ درباره نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور بیان کرد: ما از سال ۹۲ با نرخ دو و نیم درصدی در تولید ناخالص ملی به حدود ۶ درصد در سال جاری رسیده ایم اما هدفگذاری دولت رسیدن به نرخ ۱۰ درصدی در تولید ناخالص ملی است. این حوزه نوظهور محسوب می شود اما پتانسیل های زیادی در اقتصاد به ویژه در حوزه اقتصاد پایدار ایفا می کند. 
گروه اسنپ در سال ۹۳ تصویب شد و اکنون در حدود ۶ هزار نفر در بازه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال در این مجموعه در حال فعالیت هستند و ۱۰۰ نفر از نخبه های کشور نیز در این حوزه حضور دارند. در سایر فعالیت های شرکت نیز مهاجرت معکوس به وجود آمده و افراد از خارج از کشور به ایران بازگشته اند و مشغول به کار شدند. 
گروه اسنپ در طول سال یک میلیارد سفر انجام می دهد که در بین شرکت های حمل و نقل هوشمند رتبه سوم جهان و رتبه اول منطقه را داراست. در دوران کرونا با توجه به محدودیت های حمل و نقل، شرکت اسنپ و سایر شرکت های فعال در این حوزه نقش مهمی را در برقراری سرویس حمل و نقل درون شهری داشتند و سلامت کاربران خود را به صورت برخط و مستقیم پایش شد. 
مهم‌ترین چالش ها در حوزه اقتصاد دیجیتال به موضوع سیاست گذاری در حوزه تقنینی و اجرایی بازمی گردد. در بخش تقنینی قوانین ما تناسب زیادی با فعالیت شرکت های دیجیتالی ندارد و انتظار برای رفع مقررات زدایی از قوانین می رود. ما در حوزه اجرایی نیز تعدد بیش از نیاز نهادهای تصمیم گیر در کشور داریم که باعث سردرگمی شرکت ها می شود.
اولین مزیت در حوزه اقتصاد دیجیتال و پلتفرمی شفافیت هم از بعد مصرف کننده و هم تأمین کننده خدمت است. وقتی ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن ها رخ می دهد قابلیت رصد پیدا می کنند. از سوی دیگر مزیت پاسخگویی نیز به تبع شفافیت ایجاد می شود.
  لزوم استفاده از پتانسیل شرکت های فنی و مهندسی
ایرج گلابتونچی، دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی ایران با اشاره به موضوع مورد بحث در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری گفت: دولت باید به پتانسیل خدمات فنی و مهندسی و ظرفیت های موجود در شرکت های پیمانکاری و مشاور مهندسی توجه بیشتری داشته باشد. اکنون در کشور بالغ بر ۵۶ هزار و ۵۰۰ شرکت تأیید صلاحیت شده، ۵۳ هزار پیمانکار و ۳  هزار و ۵۰۰ مهندس مشاور وجود دارند که باید از پتانسیل آنها بهره برداری کرد. 
با وجودچنین ظرفیت بالایی می توانیم در ساخت ۴ میلیون مسکن، جذب سرمایه گذار و توسعه صادرات فنی و مهندسی بیشتر فعالیت کنیم. علاوه بر این باید فرماندهی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایجاد شود چون ده ها وزارتخانه و نهاد در این حوزه قرار دارند که باید متمرکز شوند. 
باید شرایط برای گرفتن ضمانت نامه برای صدور خدمات فراهم گردد زیرا در این حوزه به علت وجود تحریم ها مشکل ایجاد شده است. ضمن اینکه سختگیری های زیادی برای فعالان در بخش فنی و مهندسی درباره بیمه و مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شده است که نیازمند سختگیری زیاد در این حوزه نیست. 
ما خواستار درنظر گرفتن نظرات بخش خصوصی برای اجرای قوانین سرمایه گذاری و پیمانکاری در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در بندهای ۲ و ۳ هستیم تا به این واسطه از توان بخش خصوصی استفاده شود و بخش دولتی در این بخش وارد نگردد. 
  فناوری زیستی قابلیت ایجاد جهش اقتصادی دارد
مریم تاج آبادی ابراهیمی مدیرعامل شرکت تک ژن زیست که در سال ۱۳۸۸ به عنوان اولین واحد صنعتی تولیدی میکروب‌های مفید و کاربردی در صنعت دارو و غذا تأسیس شده است، گفت: ما در صنعت غذا جایگاه بسیار خوبی را دارا و جزء۱۰  کشور برتر در تولید پروتئین هستیم. همچنین در صنایع لبنیات و نان جایگاه‌های بسیار خوبی داریم، اما این صنایع به مواد افزودنی احتیاج دارند که دارای پایه زیست فناوری هستند. تقریبا سالیانه یک میلیارد دلار هزینه واردات این مواد افزودنی است و هدف ما تولید این محصولات است.
ما در ایران توانسته‌ایم صرفه جویی ارزی در حدود ۸/۱ میلیارد دلار در حوزه دارو و غذا داشته باشیم. از طرف دیگر ۶۰ هزار دانشجوی فارغ التحصیل در حوزه  زیست فناوری و رشته‌های مرتبط را دارا هستیم. 
در این حوزه از نظر علمی جایگاه دوازدهم و از نظر تولیدی جزء ۵ کشور برتر آسیا هستیم. تقریبا ۱۰ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان مربوط به حوزه زیست فناوری و ۶۰ درصد صادرات دانش بنیان‌های کشور مربوط به این حوزه بوده است.
به‌صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف و تقریبا ۶۰۰ شرکت در حوزه زیست فناوری و دانش بنیان  در کشور تأسیس شده است. فناوری زیستی این قابلیت را  دارا ست که جهش اقتصادی ایجاد کند و در حوزه امنیت دارویی و امنیت غذایی می تواند ۵۰ درصد از واردات کشور را کاهش  و تراز کشور را از واردات به صادرات سوق دهد.
الزامات تحقق برنامه جهش صنعت زیست فناوری شامل ابلاغ سیاست‌های توسعه زیست فناوری در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از این صنعت و تحقق اهداف برنامه ریزی شده با نظارت دفتر مقام معظم رهبری، حمایت عملی از تولید داخلی در برابر واردات و حمایت از تشکیل کنسرسیوم صادرات محصولات
 زیست فناوری به منظور هم افزایی ظرفیت های داخل  برای حضور در بازارهای منطقه و تولید مشترک در کشورهای همسایه می شود. 
 ضرورت حضور تشکل‌های صنفی در تصمیم سازی  در دولت
مجید روحی نیاسر مدیرعامل شرکت فن پارس که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می کند، اظهار کرد: کشور در جایگاه صنعت تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در منطقه هاب و رتبه اول را داراست و تولیدکنندگان ما نیازهای کشور را تا ۷۰ درصد پوشش می دهند که شامل هزار تولیدکننده می شوند. معادل ارزی تولید داخلی در این حوزه به ۵ میلیارد دلار می رسد و در حدود دو میلیارد دلار واردات تجهیزات پزشکی انجام می گیرد. 
برنامه های راهبردی دولت در صنعت تجهیزات پزشکی برای حمایت و تولیدکنندگان اهمیت بسزایی پیدا می کند.
  این حوزه با شیوع کرونا به خوبی عمل کرد و توانست در تأمین تجهیزات مورد نیاز حوزه درمان عملکرد مناسبی داشته باشد. 
چالش های این حوزه  شامل مطالبات و سنواتی است که تولیدکنندگان از بخش دولتی دارند و ارقام بالایی را شامل می شود. وقتی ردیف بودجه مشخصی برای این موضوع وجود داشته باشد، می تواند سرمایه در گردش و نقدینگی تولیدکنندگان را فراهم کند. متأسفانه اکنون مطالبات ما بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان از بخش دولتی می رسد. 
یکی از مشکلات دیگر در این حوزه سیاست های ارزی است که معتقدیم باید سیاست چند نرخی بودن ارز و ارز ترجیحی حذف شود. 
۹۵ درصد ارز به واردات اختصاص پیدا کرده و فقط ۵ درصد آن به بخش تولید رسیده است. از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری باید از سر صنعت تجهیزات پزشکی کوتاه شود و قیمت ها بازار محور تعیین شوند. 
رفع مقررات و قوانین غیرضروری و تامین مواد اولیه و قطعات و ملزومات در خط تولید و ترخیص کالاها از انبارها طی ۱۰ روز از طریق کریدور سبز انجام شود. همچنین تشکل های صنفی تولیدکنندگان مانند انجمن تولیدکنندگان در تصمیم سازی ها در دولت و مجلس حضور داشته باشند. 
تجهیزان پزشکی به جهت ارتباط با سلامت مردم و تامین نیازهای درمانی دارای اهمیت استراتژیک است. این صنعت در دوران تحریم ها تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و اقدام به بومی کردن دانش و تکنولوژی نمود. اکنون بسیاری از تجهیزات وارداتی در داخل طراحی و تولید می شوند و با قیمت، کیفیت و خدمات رسانی مناسب بعد از فروش عرضه می شود. 
بدون حضور تولیدکنندگان داخلی ۵ هزار میلیارد دلار دیگر باید برای واردات تجهیزات در سال استفاده می کردیم درصورتیکه تولیدکنندگان این بخش را تامین کردند. 
 میدان نفتی آذر، معطل تحریم ها نماند
مجید حبیبی مدیرعامل شرکت سروک آذر با اشاره به میدان نفتی آذر و دستاوردهای این شرکت در حوزه نفتی بیان کرد: میدان نفتی آذر یکی از میادین مشترک نفتی است اما این میدان به لحاظ چالشی و تکنولوژیکی و استفاده از فناوری جزء میادین پیچیده محسوب
می شود. این میدان نفتی سال‌ها توسط شرکت های توسعه دهنده خارجی معطل ماند ولی به بهانه تحریم هااز ادامه کار منصرف نشد. شرکت سروک آذر در سال ۱۳۹۰ به دلیل استفاده از توان داخلی تأسیس گردید. این شرکت با توان داخلی در رقابت فیزیکی با شرکت های عظیم روسیه و آمریکا برای استخراج نفت قرار گرفت و خوشبختانه تولید تجمعی در سال جاری به ۵۰ میلیون بشکه نفت رسید که دستاورد بزرگی بود. شرکت سروک آذر منتظر رفع تحریم ها نماند. یکی از دستاودهای مهم ما شرکت در مسابقه های بین المللی پروژه ها بود که هر سال پروژه های جهانی در آن مسابقه می دهند و در شهریور امسال برای اولین بار در بخش مگا پروژه مدال طلا را توسط شرکت دریافت کردیم. 
صنعت نفت دارای مشکلات بزرگی است. ۱۷ شرکت با عنوان اکتشاف و تولید در ایران شکل گرفته اند که دارای مجمع هستند و گزارشی درباره مسائل موجود در این حوزه به دفتر اقتصادی بیت رهبری ارسال کردیم تا بعدها در این رابطه جلساتی با حضور مقام معظم رهبری برگزار شود. 
  مشکل مضاعف تولید با وجود تحریم ها
مرتضی سلطانی، مدیرعامل گروه صنعتی و پژوهشی زر، درباره عملکرد این مجموعه بیان کرد: ایجاد بندر خشک در پس کرانه در استان البرز از طریق ایجاد ریل راه آهن به درون سایت، قیمت تمام شده محصول زر ماکارون را پایین آورده که مستقیما در سفره مردم تأثیر گذاشته است. زر ماکارون یکی از وعده های غذایی اصلی قشر متوسط را تأمین می کند و ما با افتخار طی دو سال قبل یک ریال افزایش قیمت نداشته ایم. 
دومین مسئله تأثیرگذار در ایجاد ارزش افزوده، ایجاد کنسرسیوم های صنایع غذایی است. ۱۰ شرکت مطرح غذایی پیمان بستند که سبد محصولات خود را کامل کنند تا بهانه از دست دادن بازارها توسط کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
 ما حلقه سومی در درون بندر خشک برای تولید محصول با ۴۰۰ تنوع و ۵ هزار اشتغال پایدار آماده افتتاح دادیم. 
تولید برابر با مشکل مضاعف با وجود تحریم است و اگر ادبیات آن را بلد نباشیم نباید به آن حوزه وارد شویم. در فرآیند کسب و کار و تولید نباید  بهانه گیری کرد. کسانی که توانمند هستند باید حمایت شوند. 
با کار تیمی می توان مزیت های نسبی را عملیاتی کرد تا در کمتر از ۱۰ سال بزرگترین سرمایه گذاران خارجی به این کشور وارد شوند و کشور به اوج تحولات صنعتی در داخل و صادرات برسد. 
   کمبود زمین و آب از مهم‌ترین مشکلات حوزه باغبانی 
یوسف ابراهیمی ،مدیرعامل شرکت آناویتا و سرمایه گذاربزرگ ترین گلخانه شیشه ای غرب آسیا درباره عملکرد این گلخانه بیان کرد: این گلخانه سالانه ۴۶ هزار تن در سال تولید می کند که ۸۵ درصد محصولات آن به خارج از کشور صادر می شود. این گلخانه سه برابر
گلخانه های متداول کشور بهره وری دارد و ضایعات آن به کمتر از یک درصد رسیده است. 
من در جلسه با مقام معظم رهبری درباره وضعیت باغبانی در کشور گزارشی را ارائه دادم. متأسفانه در کشور به پروژه های بزرگ اهمیت داده نمی شود. احداث این گلخانه دارای هزینه های زیادی است اما راندمان مصرف آب و نهاده ها نسبت به سایر گلخانه ها کمتر است. 
یکی از چالش های این حوزه تسهیلات دهی از صندوق توسعه ملی به میزان سه هکتار است درحالی‌که این گلخانه در مساحتی در حدود ۵۰ هکتار قرار دارد. از سوی دیگر یکی از مشکلات اساسی ما کمبود زمین و آب است. سال‌هاست به دنبال ایجاد کشت و صنعت مدرن با بهره وری بالا هستیم اما زمین مورد نظر به ما داده نشده است. 
باید در بخش باغبانی مکانیزه و مدرن امکانات در اختیار ما داده شود، تا سهم ما در صادرات به روسیه افزایش پیدا کند زیرا ما هیچ سهمی در این بخش نداریم. با توجه به تنوع اقلیمی ایران می توانیم در بخش باغبانی به مراتب موفق تر عمل کنیم.
اگر روش کشت فعلی تغییر کند، محصولات فعلی به مدت سه هفته تا یک ماه ماندگاری پیدا می کنند.  
  عباس ابهری مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران:تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال جاری از مرز تولید ۱۶ میلیون دستگاه عبور خواهند کرد
عباس ابهری، مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران که در حوزه صنعت لوازم خانگی قدمتی ۵۰ ساله دارد، گفت: اثر تحریم ها بر صنعت لوازم خانگی در دیدار با مقام معظم رهبری طی گزارشی ارائه شد. تولیدکنندگان لوازم خانگی بعد از عبور از اوج تحریم ها از مرز تولید ۱۶ میلیون دستگاه در سال جاری گذر خواهند کرد.  در سال ۹۸ و ۹۹ نیز از تولید ۸ میلیون دستگاه به تولید ۱۵ میلیون دستگاه رسیده است. 
این صنعت ارتقای کیفی و تولیدی را در محصولات ایجاد کرده و همه آنها مرهون تلاش تولیدکنندگان داخلی و توانمندی های جوانان کشور است. اکنون نگرانی صنعت به علت مشکلات در پساتحریم است که موتورمحرکه این صنعت و سرمایه گذاری و رشد تولید با حضور برندهای خارجی تحت الشعاع قرار بگیرد. 
این صنعت در چند سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار شغل پایدار ایجاد کرده و این یکی از دستاوردهای بزرگ در این صنعت است. بنابراین امیدواریم در دوران پساتحریم در دوره ۳ تا ۵ ساله واردات کالاهای ساخته شده ممنوع بماند تا شرکت های داخلی خود را به استانداردهای بین المللی نزدیک کنند تا در بازارهای صادراتی حضور پیدا نمایند. 
امیدواریم مبارزه جدی تری در مبارزه با قاچاق کالا انجام بگیرد نه به عنوان علت بروز مشکل بلکه به عنوان معلول تصمیماتی که گرفته می شود. قاچاق در عمل، صنعت لوازم خانگی را به حاشیه می برد و برندهای خارجی تقلبی محصولات داخلی با کیفیت را زیر سؤال می برند. 
استفاده از تسهیلات کم بهره کمک به افزایش سرمایه در گردش صنعت می گذارد. مهم‌تر اینکه در دوران پساتحریم شرکت های خارجی که به کشور وارد می شوند باید ملزم به استفاده از شریک تولیدکننده داخلی برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی شوند. باید بخشی از محصولاتی که با مشارکت شرکت ها تولید می شود از کشور صادر گردد. 
  نیاز به الگوی تولید در حوزه طیور
علی تقوی فر، مدیرعامل شرکت سیمرغ که در حوزه طیور فعالیت دارد درباره جلسه دیدار با مقام معظم رهبری گفت: ما به الگوی تولید در حوزه طیور اشاره کردیم چون چنین الگویی در کشور نداریم. تشکیل زنجیره های تولید می تواند الگوی مناسبی در این زمینه باشد تا مرغداری های کوچک را تحت پوشش قرار دهد که به بهره برداری بیشتر منجر گردد. دخالت نکردن دولت در تولید، صادرات، قیمت گذاری دستوری، به روزرسانی واحدهای فرسوده و آزادسازی نرخ ارز از جمله موارد پیشنهادی ما به دولت در حوزه طیور است. در صورتی‌که سایه دخالت از سر صنعت طیور برداشته شود و کارها به بخش خصوصی سپرده شود، چشم انداز مناسبی برای تولید بیشتر ایجاد می شود و واحدهای تولید طیور بیش از میزان فعلی اقدام به تولید کند.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.