۱۷۹ کشته در پرواز تهران-کیف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15378
  پرینتخانه » ویژه تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴ |
واکاوی «رسالت» از سقوط مکرر هواپیماهای بوئینگ؛

۱۷۹ کشته در پرواز تهران-کیف

ميان خبرهاي ناگواري که طي روزهاي گذشته شنيده‌ايم، سقوط هواپيماي بوئينگ اوکراين و کشته شدن تعدادي از هم وطنانمان خبري بهت‌آور بود.
۱۷۹ کشته در پرواز تهران-کیف
|گروه سیاسي| 
ميان خبرهاي ناگواري که طي روزهاي گذشته شنيده‌ايم، سقوط هواپيماي بوئينگ اوکراين و کشته شدن تعدادي از هم وطنانمان خبري بهت‌آور بود. صبح ديروز حوالي ساعت ۶:۲۰ صبح هواپيماي بوئينگ ۸-۷۳۷ متعلق به يکي از ايرلاين هاي اوکرايني پس از بلند شدن از فرودگاه امام خميني تهران در حوالي شاهدشهر شهريار سقوط کرد و همه ۱۷۹ مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند که از اين تعداد ۱۴۷ مسافر ايراني بودند. بوئينگ ۷۳۷ يک‌بار ديگر به علت بروز مشکل در طراحي و نقص فني دچار حادثه شد و اين بار مسافران پرواز تهران-کي يف قرباني مشکلات طراحي در شرکت هواپيمايي بوئينگ شدند.
هواپيما ‌بوئينگ ۸-۷۳۷ متعلق به ايرلاين اوکرايني(UIA) با ريجستر UR-PSR بوده است ‌که ‌۴۲ ماه پيش‌توليد شده بود. سابقه توليد هواپيماهاي بوئينگ ۷۳۷ به سال ۱۹۶۸ مربوط مي‌شود و از آن زمان تا چند ماه پيش، ۱۴۰ سانحه از اين نوع هواپيماها با ۴۵۱۲ نفر کشته در جهان به وقوع پيوسته است. بوئينگ ۷۳۷ تاکنون بيشترين حادثه را در جهان داشته و بيشترين کشته را نيز به خود اختصاص داده است و مي‌توان آن را خطرناک‌ترين هواپيماي حال حاضر جهان محسوب کرد. در واقع  به ازاي هر ۵۰۰ هزار ساعت پرواز، هواپيماهاي بوئينگ ۷۳۷ در جهان شاهد يک سانحه بوده‌اند. با توجه به حوادثي که توسط اين هواپيما به وقوع پيوسته و بنا به دستور مقامات دولتي ايالات‌متحده آمريکا، هواپيماهاي بوئينگ مدل‌هاي ۷۳۷ به زودي زمين‌گير خواهند شد و ممنوع پرواز مي‌شوند. کاپيتان هوشنگ شهبازي از خلبانان باسابقه اي که در سانحه هوايي ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰، هواپيماي بوئينگ ۷۲۷ را بدون چرخ دماغه، در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمين نشاند در گفت‌وگو با «رسالت» درباره نقص هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ گفت: «خوشبختانه توليد اين مدل هواپيماي بوئينگ براي ۶ ماه توقيف شده، زيرا در نقاط مختلفي باعث به وجود آمدن سوانح هوايي و کشته شدن افراد زيادي شده است. اشکال جزئي در اين هواپيما و بين سخت‌افزار و نرم‌افزار آن باعث سقوط مي‌شود که بوئينگ در حال رفع آن است.» وي افزود: «هواپيماي بوئينگ اوکرايني که در کشور سقوط کرده در هنگام پرواز دچار نقص فني شده و موتور آن آتش گرفته و در نزديک شهريار سقوط کرده است. نقص فني در هواپيما محرز است، زيرا آتش‌سوزي نمي‌تواند ناشي از عملکرد خدمه پرواز صورت گرفته باشد.» شهبازي با اشاره به عدم وجود هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ در ايرلاين هاي کشور گفت: «اين هواپيما متعلق به ايرلاين اوکرايني بود و ايران امکان خريد چنين هواپيمايي را ندارد، زيرا اين مدل از نسل جديد هواپيماهاي بوئينگ است و ايران به دليل وجود تحريم‌ها، اجازه خريداري آن را ندارد. ايران مي‌تواند از مدل‌هاي قديمي‌تر شرکت بوئينگ خريداري کند.» اين خلبان با سابقه اظهار کرد: «بعد از توافق برجام قرار بود شرکت‌هاي ايران اير و آسمان در حدود ۳۰۰ هواپيما از ايرباس و بوئينگ خريداري کنند، اما با خروج آمريکا از برجام اين اتفاق نيفتاد و فقط سه ايرباس و چهار هواپيماي ATR خريداري شد که از نسل جديد هواپيماها هستند.»  
*نقص در هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ در بخش IT است
مسئوليت بررسي علت حادثه هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ اوکرايني به عهده سازمان هواپيمايي کشور است تا با بررسي جعبه سياه به علت سقوط اين هواپيما پي ببرد. عليرضا منظري معاون اسبق هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ داراي مدل‌هاي مختلفي از جمله ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و مکس است. مدل مکس داراي اشکالاتي است که منجر به نقص در طراحي مي‌شود. به همين علت کشورهايي که به دنبال خريد اين هواپيما بودند، از خريد آن منصرف شدند تا مشکل فني که در اين هواپيما وجود دارد در تحقيقات مشخص گردد.» منظري ادامه داد: «نقص در هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ در بخش IT است. در هواپيما مانيتوري وجود دارد که اطلاعات از زمين در آن سامانه قرار دارد و نقص بوئينگ به آن مسئله مرتبط است. براي جلوگيري از بروز اين نقص و تکرار آن از توليد آن جلوگيري به عمل آمده است. کارشناسان زيادي معتقدند نقص به وجود آمده مي‌تواند در سقوط هواپيما مؤثر باشد. کارشناسان معتقدند سقوط دو هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ مکس در اين اواخر، مي‌تواند به علت وجود اين نقص رخ داده باشد.»وي با اشاره به سقوط هواپيماي اوکرايني در خاک ايران، افزود: «طبق مقررات علت سقوط اين هواپيما به عهده کميسيون بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشور است ولي از نمايندگان کشوري که در آن هواپيما به ثبت رسيده و شرکت طراح و سازنده هم دعوت مي‌شود تا در جلسات بررسي علت بروز سانحه شرکت کنند. بايد جعبه سياه هواپيما باز شود تا علت سقوط مشخص گردد.»معاون اسبق هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي تصريح کرد: «بر اساس موافقت‌نامه دوجانبه‌اي که ميان کشورها وجود دارد، شرکت‌هاي هواپيمايي مي‌توانند بين دو کشور پرواز کنند و بر اساس موافقت‌نامه دوجانبه‌اي که ميان ايران و اوکراين نيز وجود دارد، شرکت هواپيمايي اوکرايني چندين پرواز در هفته بين ايران و اوکراين برقرار مي‌کند و يکي از اين پروازها هواپيماي سقوط کرده است.»  وي با ابراز خوشحالي از اينکه هواپيماي اوکرايني در منطقه مسکوني سقوط نکرده است، گفت:‌ «اين هواپيما در حدود پنج دقيقه بعد از بلند شدن از زمين سقوط کرد و در حدود هفت هزار پايي از زمين قرار داشت و هنوز به ارتفاع کامل در پرواز نرسيده بود. تنها نکته مثبت سقوط نکردن در شهرهاي پرند يا شهريار است، زيرا امکان به وجود آمدن فاجعه انساني و زياد شدن تلفات  اين سقوط بيشتر مي‌شد.» 
نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.