۱۰ ترفند کاربردی برای کاهش مصرف جوهر پرینتر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65787
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰ |

۱۰ ترفند کاربردی برای کاهش مصرف جوهر پرینتر

شارژ کارتریج جزء هزینه‌های جانبی هنگام استفاده از پرینتراست. شارژ کارتریج علاوه بر هزینه مادی باعث اتلاف وقت کارکنان، تاخیر در انجام کارها در کنار هزینه، باعث صرف وقت و تاخیر در انجام کارها هم می‌شود.
۱۰ ترفند کاربردی برای کاهش مصرف جوهر پرینتر

شارژ کارتریج جزء هزینه‌های جانبی هنگام استفاده از پرینتراست. شارژ کارتریج علاوه بر هزینه مادی باعث اتلاف وقت کارکنان، تاخیر در انجام کارها در کنار هزینه، باعث صرف وقت و تاخیر در انجام کارها هم می‌شود. این مشکلات باعث شده تا بسیاری از کاربران، این سوال را مطرح کنند که آیا روش‌هایی برای کاهش مصرف جوهر پرینتر وجود دارد؟ آیا روش‌هایی وجود دارد تا با یک بار شارژ کارتریج بتوان تعداد صفحات بیشتری را چاپ کرد؟

پاسخ به این سوال‌ها مثبت است و ترفندهایی برای کاهش مصرف جوهر پرینترها وجود دارد. با استفاده از این ترفندها نیاز کم‌تری داریم که کارتریج را شارژ کنیم با تعویض. این ترفندها ساده هستند و با رعایت آن‌ها می‌توانید تا ۲۷ درصد مصرف جوهر دستگاه را کم‌تر کنیم پس با ما در ادامه همراه باشید.

۱. پرینتری با کارتریج مجزا بخرید

این نکته به زمان خرید و انتخاب پرینتر شما مربوط می‌شود. در هنگام خرید ، صرف نظر از برند، پرینتری را انتخاب کنید که رکارتریج رنگ‌های مختلف مجزا باشند. توجه به این موضوع، باعث می‌شود تا در صورت تمام شدن جوهر یکی از رنگ‌ها تنها نیاز به عوض کردن یا شارژ آن کارتریج باشد یا حتی در صورت تمام شدن یک رنگ از دستگاه به صورت سیاه و سفید استفاده شود. با اینکار می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

نکته دیگری که می‌توانید در زمان خرید به آن توجه داشته باشید، تعداد کارتریج‌های همراه دستگاه است. در برخی از فروشگاه‌ها علاوه بر کارتریج موجود در دستگاه، کارتریج دیگری قرار داده می‎شود تا در صورت تمام شدن کارتریج اصلی، وقفه‌ای در کار مشتری به وجود نیاید.

البته اگر فروشگاه مدنظر شما کارتریج زاپاس روی پرینتر قرار نمی‌دهد، می‌توانید در زمان خرید، یک کارتریج‌های سازگار با دستگاه خود را خریداری کنید.

پرینتر با کارتریج جدا یکی از روش های کم کردن مصرف جوهر

۲. پرینتر با ظرفیت بیشتر را انتخاب کنید

راهکار بعدی برای کاهش مصرف جوهر پرینترها، خرید پرینتر با ظرفیت بیشتر است. معمولا پرینترهای صنعتی امکان چاپ بیشتری از اسناد را دارند.نکته دیگری که می‌تواند در این زمینه چاره ساز باشد، استفاده از کارتریج‌های سری XL و بزرگ‌تر به جای کارتریج‌های معمولی است.

۳. نحوه کار با پرینتر خود را به صورت کامل یاد بگیرید

بعد از نکات مربوط به انتخاب پرینتر، باید به سراغ ترفندهای استفاده از آن برویم. استفاده درست از پرینتر هم مانند هر دستگاه دیگری باعث افزایش عمر مفید اجزای مختلف آن می‌شود. بعد از خرید دستگاه باید، نحوه کار با آن را به طور کامل یاد بگیرید. از طرفی برای کم‌تر کردن مصرف پرینتر باید با تنظیمات مختلف دستگاهتان آشنا باشید و بدانید دستگاه شما چه قابلیت‌هایی دارد.

۴. کیفیت چاپ را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید

کیفیت چاپ تاثیر زیادی بر مقدار مصرف جوهر دارد. معمولا برای کارهای روزمره نیازی به استفاده از کیفیت چاپ Fine  یا High Quality نیست؛ ولی پرینترها به صورت پیش‌فرض روی این کیفیت تنظیم شده‌اند. بعد از آشنایی با نحوه تنظیم پرینتر خود، کیفیت چاپ را در حد متوسط انتخاب کنید. در این حالت اسناد چاپ شده کیفیت قابل قبولی دارند و مصرف جوهر دستگاه هم کم‌تر خواهد شد. مثلا کم کردن رنگ پرینت می‌تواند تا ۵۰ درصد در مصرف کارتریج صرفه جویی کند.

۵. فونت مناسب را انتخاب کنید

اسناد با فونت‌ها و اندازه‌های مختلفی برای چاپ آماده می‌شوند. هر یک از این فونت‌ها با توجه به طراحی و ضخامتی که دارند، هنگام چاپ، مقدار مشخصی جوهر مصرف می‌کنند. هر چه این فونت ضخیم‌تر، بزرگ‌تر و طراحی پیچیده‌تری داشته باشد، جوهر بیشتری برای چاپ اسناد نوشته شده با آن مصرف می‌شود.

فونت Arial که به صورت پیش‌فرض در مجموعه برنامه‌های آفیس استفاده می‌شود، جوهر زیادی مصرف می‌کند؛ این در حالی است که فونت‌های Times New Roman، Calibri و Century Gothic جوهر کم‌تری نسبت به فونت پیش‌فرض آفیس مصرف می‌کنند. فونت‌های دیگری هم با پیشوند ECO طراحی شده‌اند که تا حد قابل قبولی مصرف جوهر را کاهش می‌دهند. اگر تعداد پرینت‌های شما زیاد است و نگران هزینه جوهر و شارژ کارتریج خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از فونت‌های ECO را به عنوان فونت رسمی شرکت یا اسناد خود انتخاب کنید.

۶. در موارد غیر ضروری اسناد را به صورت سیاه و سفید چاپ کنید

بیشتر اسناد اداری که روزانه باید چاپ شوند، نیازی به متن یا عکس رنگی ندارند؛ به همین دلیل برای صرفه‌جویی در مصرف جوهر، بهتر است پرینتر را روی حالت چاپ سیاه و سفید تنظیم کنید. برای این کار «Grayscale only» را انتخاب کنید و در صورت ضرورت چاپ رنگی، آن را تغییر دهید.

چاپ به صورت سیاه و سفید و کاهش مصرف جوهر

۷. از صفحات غیر ضروری پرینت نگیرید

گاهی در بین اسنادی که قصد چاپ آن‌ها را دارید، یک صفحه عکس، منابع، لوگو و معرفی‌نامه وجود دارد که پرینت آن‌ها، ضروری نیست. برای صرفه‌جویی در مصرف جوهر در این مواقع صفحات مورد نیاز خود را انتخاب کنید تا موارد غیر ضروری چاپ نشوند. با این کار علاوه بر کم‌تر شدن مصرف جوهر، استهلاک پرینتر هم کم‌تر می‌شود.

۸. چند صفحه را روی یک برگه پرینت بگیرید

پرینت گرفتن اسناد روی یک برگ نیز باعث صرفه جویی جوهر کارتریج می‌شود. این مورد در پرینت فایل‌های اکسل و ورد بسیار کاربرد دارد. برای مثال در فایل هایی که در هر صفحه فقط چند کلمه نوشته شده است، پرینت چند صفحه روی یک برگ بسیار کارساز است.

۹. خطاها و مشکلات پرینتر را در اسرع وقت حل کنید

گاهی مشکلی برای پرینتر ایجاد می‌شود؛ ولی دستگاه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. چاپ شدن اسناد و ایجاد نشدن اختلال جدی در کار دستگاه، باعث می‌شود که شما اقدامی برای حل مشکل پرینتر انجام ندهید؛ اما باید بدانید که این مشکلات در برخی مواقع باعث نشت و از دست دادن جوهر کارتریج می‌شوند.

این موضوع شاید تنها با کاهش کیفیت چاپ یا کثیف شدن کاغذ خود را نشان دهد؛ اما مصرف جوهر پرینتر شما را بالا می‌برد؛ یکی از این مشکلات سیاه پرینت گرفتن، چاپگر است. پس با ایجاد کوچک‌ترین مشکل برای دستگاه، ابتدا آن را حل کنید تا مصرف جوهر و عمر مفید پرینتر شما بیشتر شود.

۱۰. سرویس پرینتر را فراموش نکنید

در کنار همه مواردی اعلام شده، سرویس دوره‌ای پرینتر موضوع مهمی است. سرویس دوره‌ای باعث می‌شود که کارایی دستگاه شما بهینه شود. در این صورت دستگاه، کمتر پرینت‌ها خراب می‌کند و نشت تونر یا جوهر زودتر شناسایی و برطرف می‌شود. این مزیت‌ها باعث می‌شود که مصرف دستگاه شما در کنار حفظ کیفیت چاپ در حد استاندارد باقی بماند.

با رعایت این بایدها و نبایدها می‌توانید تا حد قابل قبولی مصرف جوهر پرینتر خود را کاهش دهید تا کم‌تر نیاز به شارژ مجدد یا خرید کارتریج داشته باشید.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.