یک مجاز واقعی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 87023
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۲ |
«اپل ویژن» به‌طور جدی خبر از عصر نوین رابطه انسان و تکنولوژی می‌دهد

یک مجاز واقعی

تا همین چند سال پیش، برخی از فناوری‌هایی که امروز یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود می‌گذارند تنها در حد ایده‌هایی قریب الوقوع و نمونه‌هایی ابتدایی مطرح بودند. فناوری‌های مثل متاورس، واقعیت‌افزوده و هوش مصنوعی. شاید در یکی دو سال پیش، این متاورس بود که در صدر اخبار مربوط به فناوری قرار داشت.
یک مجاز واقعی

گروه فرهنگی
تا همین چند سال پیش، برخی از فناوری‌هایی که امروز یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود می‌گذارند تنها در حد ایده‌هایی قریب الوقوع و نمونه‌هایی ابتدایی مطرح بودند. فناوری‌های مثل متاورس، واقعیت‌افزوده و هوش مصنوعی. شاید در یکی دو سال پیش، این متاورس بود که در صدر اخبار مربوط به فناوری قرار داشت. شروع این جریان با تغییر نام فیسبوک به متا بود. اتفاقی که خبر از دوران جدیدی در تاریخ فناوری می‌داد. اما متاورس، احتمالا موقتا به فراموشی سپرده شده است. چراکه در سرزمین هوش مصنوعی محصولی معرفی شد که رؤیای هوش مصنوعی مولد را نزدیک‌تر از همیشه نشان می‌دهد و جهان فناوری را غافلگیرد کرد. چت بات هوش مصنوعی chat GPT  باعث شد هوش مصنوعی دیگر یک فانتزی فناورانه نباشد و هم‌‌زیستی انسان با ربات، از حصار جهان خیال آزاد شود. اتفاقی که هنوز خیلی از فعالان عرصه فناوری با آن کنار نیامده‌اند. هوش مصنوعی مولد تا کجا جلو خواهد آمد؟ بر سر مشاغل چه خواهد آورد و رابطه‌اش با انسان چگونه خواهد بود؟ اصطلاح رابطه، بین دو موجود زنده به کار می‌رود. هوش مصنوعی تنها موجود بی‌حیاتی است که ما باید نحوه ارتباط گرفتن با آن را فرا بگیریم. 
حالا اخباری می‌رسد که شاید قدری از حرارت خبری چت جی‌پی‌تی و هوش مصنوعی بکاهد. آن ارائه نوعی پیشرفته از یک فناوری است که راه را برای متاورس بازتر می‌کند اما هنوز فاصله زیادی با آن دارد. عینک واقعیت‌افزوده اپل معرفی شد. هنوز گران‌قیمت و هنوز ابتدایی، اما کیست که نداند ورود اپل به ساخت این ابزار یعنی عینک واقعیت‌افزوده به زودی جزئی از زندگی روزمره مردم جهان تبدیل خواهد شد؟ کیست که صدای پای دوران جدید را نشنود، دورانی که در آن مفهوم واقعیت با امروز متفاوت شده است؟ دورانی که در آن مجاز جزئی از واقعیت نیست، بلکه واقعیت جزئی از آن است. دوران اینترنتی بسط‌‌ یافته و تعاملی که دیگر به مرزهای صفحه‌نمایش محدود نیست و گویی خود را از چنگال سخت‌افزار رهانیده و از نگاه ما، هرچه واقعی‌تر شده است. در این دوران انسان و رایانه به سمت همگرایی و یکی‌شدن می‌روند؛ چنانکه همین امروز هم سخن از کار گذاشتن تراشه در ذهن آدمی هست. عینک واقعیت‌افزوده که قابلیت واقعیت مجازی را هم دارد در تلاش است تا هرگونه واسطه‌ای میان انسان و پلتفرم‌های اینترنتی و رایانه‌ای را بر دارد و تجربه‌ای هرچه بی‌واسطه‌تر، ملموس‌تر، غرق‌کننده‌تر و متمرکزتر در اختیار انسان بگذارد. این محصول که اپل ویژن پرو نام دارد، به کاربر این اختیار را می‌دهد که تنها با حرکات چشم و زبان کارهای خود را پیش ببرد. از این به بعد نباید وحشت کنیم اگر ببینیم یکی از عزیزانمان روی کاناپه نشسته و ساعت‌ها به ریشه‌های فرش زل زده. دستکم اگر عینک واقعیت‌افزوده را به چشم داشت، جای تعجب نیست. با کاهش وابستگی انسان به سخت‌افزار از طریق یک سخت‌افزار نزدیک‌تر به جسم و مکانیزم‌های طبیعی بدن انسان، فصل جدیدی از وابستگی انسان به رایانه رقم خواهد خورد.
به گزارش دیجیاتو رویداد WWDC 2023 بالاخره میزبان رونمایی از هدست اپل ویژن پرو شد. اپل می‌گوید کاربران می‌توانند این دستگاه را با دستان، چشم‌ها و فرمان‌های صوتی خود کنترل کنند. کوپرتینویی‌ها مدعی‌اند که هدست آن‌ها محتواهای دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و از این فناوری با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» نام می‌برند. اپل ویژن پرو یک سیستم عامل کاملاً جدید به‌نام VisionOS دارد که از یک رابط کاربری سه‌بعدی بهره می‌برد. این سیستم عامل دارای یک اپ استور جدید و اختصاصی است که دسترسی به اپ‌های مخصوص هدست را فراهم می‌کند و البته ظاهراً می‌توانید از طریق این فروشگاه به آن دسته از اپ‌های آیفون و آیپد که با این محصول جدید سازگارند، دسترسی داشته باشید. این هدست تجربه استفاده از محتواهای دیجیتالی را از یک یا چند نمایشگر فیزیکی ساده خارج می‌کند و کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌ها را در هر اندازه و مکانی مشاهده کند. ویژن پرو عمدتاً یک دستگاه واقعیت افزوده (AR) است اما می‌توانید به‌راحتی به حالت واقعیت مجازی (VR) هم بروید. یکی از قابلیت‌های Apple Vision Pro این است که اجازه می‌دهد کسانی که اطراف شما هستند بتوانند چشمانتان را از پشت هدست ببینند. این امر از طریق قابلیتی با عنوان EyeSight انجام می‌شود که ویدئویی از چشمان شما را به نمایش می‌گذارد تا به‌طور همزمان یک تجربه فراگیر را در داخل هدست داشته باشید و اطرافیان هم بتوانند چشم‌های شما را ببینند.
اپل ویژن پرو به کاربران کمک می‌کند تا به کامپیوترهای مک وصل شوند و خروجی صفحه نمایش آن را به فضای مجازی ببرند. این دستگاه با بلوتوث از برخی لوازم جانبی مثل مجیک کیبورد و مجیک ترک‌پد نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین‌ها، ویژن پرو اولین دوربین سه‌بعدی اپل است که می‌تواند با کمک Spatial Audio ویدئوهایی ضبط کند که عمق دارند. کوپرتینویی‌ها می‌گویند این دستگاه نشان می‌دهد که چه زمانی در حال ضبط ویدئو است و چه زمانی فیلم‌برداری نمی‌کند.
با این هدست می‌توانید ویدئوها را در محیطی شبیه به سینما تماشا کنید و به صفحه‌ای حتی بزرگ‌تر از اندازه اتاق خود دسترسی داشته باشید. اپل همچنین از عرضه ویدئوها و بازی‌های مخصوص ویژن پرو ازجمله محتواهای پریمیوم از سوی دیزنی خبر داده است. این شرکت مدعی است که این محصول همین حالا از ۱۰۰ بازی واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند و در صورت نیاز می‌تواند با کنترلرهای PS5 و ایکس باکس استفاده شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.