یک قدم تا مالیات لاکچری‌نشینان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52301
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 21 مهر 1400 - 6:28 |
آیین‌نامه اجرایی مالیات خانه‌های مسکونی گران‌قیمت ابلاغ شد

یک قدم تا مالیات لاکچری‌نشینان

آیین‌نامه اجرایی مربوط به مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت در سال ۱۴۰۰ با امضای معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
یک قدم تا مالیات لاکچری‌نشینان

نفیسه امامی 
آیین‌نامه اجرایی مربوط به مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت در سال ۱۴۰۰ با امضای معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. هیئت‌وزیران باهدف مقابله با سفته‌بازی و کاهش نوسانات بازار مسکن، آیین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره (۶) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت در سال ۱۴۰۰ را به تصویب رساند.به‌موجب این مصوبه واحدهای مسکونی شامل کلیه ساختمان‌ها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا و باغ ویلاهای گران‌قیمت با احتساب عرصه و اعیان متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آن‌ها، باارزش روز بیشتر از یک‌صد میلیارد ریال و همچنین باغ ویلا دارایی‌های مشمول این آیین‌نامه هستند.مالکین املاک گران‌قیمت که از سوی سازمان امور مالیاتی مشمول شناخته می‌شوند، مکلف‌اند مالیات سالانه موضوع این آیین‌نامه را از طریق سازوکار مندرج در آیین‌نامه حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند و در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از طریق عملیات اجرایی مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات متعلق را وصول نماید.سال گذشته طرح دوفوریتی اصلاحیه
 ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی به تصویب رسید که پس از چکش‌کاری در مجلس و تأيید شورای نگهبان نهایتا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ به تأيید شورا رسید و در دی‌ماه سال قبل از سوی دولت به وزارت امور اقتصاد و دارایی ابلاغ شد. بعدازآن بود که طرح مالیات از خانه‌های لوکس برای بررسی روی میز قرار گرفت. کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و اصلاح نظام درآمدی دولت ازجمله موضوعاتی است که همواره مورد تأکید قرار داشت. از زمان اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تلاش در جهت به صفر رساندن درآمدهای حاصل از فروش نفت، تلاش برای جایگزین کردن راهکارهای دیگری در جهت درآمدزایی کشور صورت گرفت که یکی از آن موارد تعریف پایه‌های جدید مالیاتی ازجمله مالیات بر عایدی سرمایه، قانون مالیات‌های مستقیم ومالیات بر خودروهای گران‌قیمت، خانه‌های خالی و مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، مالیات بر زمین‌های بلااستفاده  و خریدوفروش سکه و ارز بود که از گزینه‌های درآمدزایی برای دولت محسوب می‌شوند و هدف از اجرای آن‌ها ساماندهی بازارهای مختلف مسکن، خودرو و سکه درنظر گرفته‌شده است.
دولت از طریق مالیات از خانه‌های گران‌قیمت و لوکس از افراد با درآمد و سرمایه بالا درآمدزایی می‌کند و یا افرادی که نقش دلالی و واسطه‌گری دارند و به‌طور دائم در حال خریدوفروش خانه و ملک هستند را هدف دریافت مالیات کرده است تا در صورت اعمال درست قانون به توزیع ثروت کمک کند.
 تعیین نرخ منطقی مالیات از خانه‌های لوکس
علیرضا طاری‌بخش، معاون اسبق مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی  درباره دسترسی سازمان امور مالیاتی به داده‌ها و اطلاعات لازم برای شناسایی خانه‌های گران‌قیمت به «رسالت» اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی، اطلاعات املاک را از سازمان ثبت‌اسناد و املاک با متراژ دقیق آن‌ها دریافت کرده و قیمت املاک را بر اساس قیمت‌های روز تعیین می‌کند که متناسب باارزش معاملاتی هر منطقه محاسبه می‌شود. این مالیات شامل کلیه املاک مسکونی متعلق به اشخاص حقیقی، حقوقی، دولتی و خصوصی می‌شود. 
طاری بخش با اشاره به عدم وقوع فرار مالیاتی در قانون مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت اضافه کرد: فرار مالیاتی در مواقعی که قانون یا مجوزی تعیین‌شده کمتر اتفاق می‌افتد. وقتی طبق قانون در نقل‌وانتقال اسناد افراد ملزم به پرداخت مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت می‌شوند، تضمینی برای اجرای آن درنظر گرفته‌شده تا جلوی فرار مالیاتی آن بسته شود. معاون اسبق مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به این‌که نرخ مالیات بر اساس قیمت روز ملک تعیین می‌شود که سال‌به‌سال هم تغییر می‌کند، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مالیات از خانه‌های گران‌قیمت درنظر گرفته‌شده و نرخی هم که در ایران تعیین‌شده منطقی است و انتظار می‌رود هدف مهمی که از اجرای این قانون درنظر گرفته‌شده، محقق گردد. وی با اشاره به تورم بالای قیمت ملک در کشور اظهار کرد: قیمت خانه از دلار تبعیت نمی‌کند و بالاتر از آن است درنتیجه رشد بسیار زیادی پیداکرده است درحالی‌که در صورت عدم وجود تورم، نرخ مالیات از خانه‌ها به کمتر از میزان فعلی می‌رسید.یکی از مشکلات سازمان امور مالیاتی، عدم پرداخت مالیات و یا فرار مالیاتی است. براساس اظهارنظرهای رسمی، رقم فرار مالیاتی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود اما برخی منابع رقم فرار مالیاتی در ایران را تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد کرده‌اند. یکی از دلایل تأخیر در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و یا خانه‌های گران‌قیمت، شناسایی و معرفی املاک و دارایی‌های مشمول مالیات است. درصورتی‌که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، شهرداری‌ها و وزارت کشور اطلاعات املاک و باغ ویلاهای گران‌قیمت را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، دیگر راهی برای فرار مالیاتی باقی نمی‌ماند زیرا قانونگذار نقل‌وانتقال این نوع املاک در دفاتر اسناد رسمی را مشروط به پرداخت مالیات کرده است.بر اساس اظهارنظر یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران مشمول مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت شوند.
 در صورت اجرای این قانون که به‌عنوان یکی از پایه‌های جدید مالیاتی شناخته می‌شود، هم درآمدزایی برای دولت صوت می‌گیرد و هم‌فشار اقتصادی حاصل از رشد مالیات بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه افزوده نمی‌شود. دولت می‌تواند با درآمدهای حاصل از اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انبوه مسکن اقدام کند همان‌طور که اعلام کرده ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکن را در دستور کار خود قرار داده است. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای یک قدم تا مالیات لاکچری‌نشینان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.