یکی از راه‌های کنترل تورم انضباط در مسیر بانک‌هاست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64969
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۱۷ |
محمد ربیع‌زاده، کارشناس مسائل بانکی:

یکی از راه‌های کنترل تورم انضباط در مسیر بانک‌هاست

کارشناسان معتقدند یکی از لوازم ضروری حکمرانی پولی، قاعده‌مند‌کردن تعامل بانک‌ها با بانک مرکزی است. به عقیده آنان قاعده‌مند کردن بانک‌ها‌ و قرارگیری در مسیر انضباط مالی به کنترل تورم و بهبود شرایط اقتصادی کمک خواهدکرد.
یکی از راه‌های کنترل تورم انضباط در مسیر بانک‌هاست
گروه اقتصادی
کارشناسان معتقدند یکی از لوازم ضروری حکمرانی پولی، قاعده‌مند‌کردن تعامل بانک‌ها با بانک مرکزی است. به عقیده آنان قاعده‌مند کردن بانک‌ها‌ و قرارگیری در مسیر انضباط مالی به کنترل تورم و بهبود شرایط اقتصادی کمک خواهدکرد. در همین ارتباط رئیس کل بانک مرکزی نیز از زمان آغاز به فعالیت، اصلاح رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی را به عنوان یکی از اضلاع اساسی اصلاح نظام بانکی برشمرده و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه های در دست اقدام بانک مرکزی در این دوره یاد کرده است.  اصلاح رابطه بانک‌ها و قرارگیری در مسیر انضباط مالی، گام مثبتی برای کاهش اضافه‌برداشت‌های بدون ضابطه بانک‌ها است و سبب بهبود وضعیت متغیرهای پولی و بانکی کشور است. 
«رسالت» درتشریح این موضوع  با محمد ربیع‌زاده، کارشناس مسائل بانکی به گفت‌وگو پرداخت. 
محمد ربیع‌زاده، کارشناس مسائل بانکی درتشریح کنترل تورم از مسیر انضباط بانک‌ها  اظهار کرد: بانک‌ها از طریق تزریق منابع، نظارت بر‌مصرف و واحدهای تولیدی می‌توانند به کنترل تورم کمک کنند. یکی از راه‌های کنترل تورم، انضباط در مسیر بانک‌هاست. همچنین افزایش تولید و توان قدرتی کشور از دیگر مؤلفه‌های کنترل تورم است. 
وی افزود: انضباط مالی بانک‌ها نیازمند کنترل برداشت و منابع از بانک مرکزی ا‌ست. بانک‌ها واسطه وجوه و امانتدار سپرده‌های مردم می‌باشند. در این راستا منابع سپرده شده مردم را جذب و با توجه به توان وام دهی سرمایه‌ای خود به اعطای تسهیلات می‌پردازند. 
ربیع‌زاده تصریح کرد: به‌طورحتم هنگامی که یک بانک بیش از توان خود به اعطای تسهیلات بپردازد، دچار کسری منابع و با ریسک نقدینگی مواجه می‌شوند. مادامی که بانک دچار کسری منابع شود، ناچار است تا در وهله نخست با افزایش سرمایه و تأمین مالی خارجی استفاده کند. چنانچه این عوامل پاسخگو نباشند و ریسک نقدینگی منجر به استقراض از بانک مرکزی گردد، به پایه پولی بانک مرکزی افزوده خواهد شد. 
 افزایش پایه‌پولی بانک مرکزی تورم‌زا خواهد بود
کارشناس مسائل بانکی همچنین خاطرنشان کرد: افزایش پایه پولی بانک مرکزی ضرب در ضریب تکاثری پول که به طور تقریبی ۷ است، خواهد شد و به موجب این امر تورمی فزاینده جریان می‌گیرد. از منظر فنی علت این امر وجود دارایی‌های واقعی در هریک از منابع تأمین شده بانک‌هاست. این دارایی‌های واقعی از رشد تورم جلوگیری‌ می‌کنند. 
او  درپایان این گفت‌وگو بیان داشت: منابعی که از مازاد بانک‌ مرکزی برداشت می‌گردد، فاقد دارایی حقیقی‌است و به همین خاطر در اصطلاح بانکی، حساب‌ها قرمز خواهند شد. استفاده از مازاد منابع بانک مرکزی برای کشور تبعات تورمی و برای بانک‌ها هزینه مالی به علت وضع جریمه‌های سنگین دارد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.