گفت‌وگویی با چاشنی اقتدار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51163
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۱ |
آخرین تحولات وین بررسی شد

گفت‌وگویی با چاشنی اقتدار

دولت سیزدهم به‌مرور شکل رسمی و دیدارهای دیپلماتیک را به خود گرفته است و رفته‌رفته اخبار مهمی در حوزه سیاست خارجی به گوش می‌رسد. از طرفی وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک سفرکرده و از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمده است. سفری که نخستین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم و اولین دیدار وی با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی است و این سفر در آستانه نشست شورای حکام آژانس انجام می‌شود.
گفت‌وگویی با چاشنی اقتدار

حانیه مسجودی
دولت سیزدهم به‌مرور شکل رسمی و دیدارهای دیپلماتیک را به خود گرفته است و رفته‌رفته اخبار مهمی در حوزه سیاست خارجی به گوش می‌رسد. از طرفی وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک سفرکرده و از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمده است. سفری که نخستین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم و اولین دیدار وی با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی است و این سفر در آستانه نشست شورای حکام آژانس انجام می‌شود.
در همین راستا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز یک شنبه با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. 
 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران و آژانس باید باهم کار کنند و همکاری خود را گسترش دهند
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه‌شب(۲۰ شهریور) به‌منظور گفت‌وگو با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی با استقبال معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی وارد فرودگاه امام خمینی(ره)‌ تهران شد و پس‌ازانجام این دیدار اعلام کرد که در نشست با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تقویت بیانیه اخیر در تهران پرداخته شد.
گروسی پس از دیدار با هیئت ایرانی به رهبری محمد اسلامی در صفحه توییتر خود از استقبال رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز خرسندی کرد و نوشت: امروز در جریان کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تقویت بیانیه مشترک اخیر در تهران پرداختیم.
وی پس از توافق ایران و آژانس بر سر پایه‌ریزی روابط مبتنی بر احترام و حسن نیت در وین پایتخت اتریش، اعلام کرد که اکنون باهم دیگر در حال همکاری هستیم.
البته رافائل گروسی در ادامه در جمع خبرنگاران گفت: «مثل همیشه این افتخاری است برای من برای حضورم در تهران. برای من این بازدید بسیار مهم است چون اولین دیدارم بعد از روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید باهم کارکرده و همکاری خود را گسترش دهند.»
گروسی در ادامه از اسلامی و مهمان‌نوازی و گفت‌وگوی مثبت و عمیقی که داشتند قدردانی کرد و ادامه داد: «ما باید درباره مسائل و موضوعات مختلف باهم مذاکره و تبادل‌نظر داشته باشیم. این اولین دیدار من‌بعد از انتصاب آقای اسلامی است و درباره مسائل مهم فنی صحبت شد.»
 وی گفت: «ظرف کمتر از ۲‌ هفته کنفرانس عمومی آژانس در وین برگزار خواهد شد و این‌یکی از رویدادهای مهم هسته‌ای در جهان است. خوشحال شدم از این‌که شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیئت ایرانی را دارد و توافق کردیم ادامه مذاکراتمان را در دفترم در وین ادامه دهیم و پس‌ازآن من مجددا برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم.» 
گروسی بیان کرد: «خوشحالم که گفت‌وگوهای ما نتیجه سازنده داشت، برای ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس که بسیار مهم است و این‌یک تضمین مهم برای آژانس و جهان است و ما می‌توانیم در این چارچوب به ایران کمک کنیم که توافقات مثبت بعدی را داشته باشیم. این شامل همکاری سازنده ما می‌شود برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران.»
در این میان سؤالات مختلفی در موردتفاهم و صحبت‌های صورت گرفته بین دو طرف پرسیده شد و  کاظم 
غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین  دراین‌باره به خبرنگاران گفت: دو طرف همکاری متقابل در حوزه‌های مختلف را بررسی و چندین موضوع موردعلاقه متقابل را نیز مرور کردند. طرفین ضمن اذعان به اینکه ایران شریک مهمی برای آژانس است، تفاهم کردند روابطی مبتنی بر احترام و حسن نیت را پایه‌ریزی کنند.
  گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی از سفر گروسی به تهران 
پیش‌ازاین برخی رسانه‌ها از سفر گروسی به تهران خبر داده بودند. خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات که از نزدیک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کنند گزارش داد سفر مدیرکل آژانس به ایران تأیید شده و او احتمالا اوایل روز یک‌شنبه وارد تهران می‌شود.
همچنین شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام ارشد گزارش داد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌ازاین نسبت به اقدام غیر سازنده از سوی آژانس هشدار داد و گفت: آژانس و نهادهای سیاست‌گذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند و هر اقدام غیر سازنده، مخل فرآیند مذاکره خواهد بود.
این صحبت نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منطقی و بیان‌کننده مواضع جمهوری اسلامی ایران است. رافائل گروسی پیش‌ازاین و در دولت دوم روحانی در حالی به تهران سفر کرد که قانون مجلس شورای اسلامی در حال اجرا و فشار آوردن به‌طرف‌های غربی بود. قانونی که غربی‌ها ادعا می‌کردند منجر به نقض قانون توسط ایران شده است و با این اقدام برجام دیگر معنایی ندارد و خواستار برجام ۲ و ۳ شدند.
آن زمان مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و در جلسه‌ای غیرعلنی با دولتمردان به گفت‌وگو پرداخت و بازهم تفاهم‌نامه‌ای برای اثبات حسن نیت ایران امضا شد. همان تفاهم‌نامه که تأکید می‌کرد اطلاعات را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نمی‌دهد. پس‌ازآن بسیاری از کارشناسان این اقدام را یکی دیگر از هزاران چراغ سبز دولت روحانی به آمریکا تلقی کردند و معتقد بودند این زمان نیازی به این تفاهم‌نامه نبوده است زیرا قانون مجلس روشن و کارشناسی شده است.
حال اما این دیدار گروسی با اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دولت جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده و در این مدت مجری سیاست‌های کلان نظام بوده است. وزرای دولت مشخص شدند و مواضع رئیس‌جمهور و وزرای او نشانگر اقتدار و تکیه به توان داخلی و کوتاه نیامدن در برابر زورگویی‌های سران استکبار است.
رئیس سازمان انرژی اتمی: زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کند
در ادامه به صحبت‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی که روز یک‌شنبه ۲۸ شهریورماه در رأس هیئتی به وین سفر کرد و روز (دوشنبه) ۲۹ شهریورماه در شصت‌ و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرکت کرد می‌پردازیم که نخستین سفر اسلامی به وین پس از تصدی این سمت بود و پس‌ازآن صحبت‌های او در مورد دیدار با گروسی را بررسی می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آژانس خواست از سیاسی‌کاری بپرهیزد و تصریح کرد: زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح‌کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.
پس‌ازاین کنفرانس، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل فنی، نحوه تعاملات و همکاری‌های آتی بر اساس قوانین و مقررات گفت‌وگو کرد.
اسلامی درباره دیدارش با رافائل گروسی گفت: ملاقات با مدیرکل آژانس در امتداد و پیرو بازدید ایشان و مذاکرات و گفت‌وگو‌های تهران بود. ما با ایشان توافق کردیم که بایستی شرایط کنونی را به‌عنوان یک نقطه عطف در روابط آژانس و ایران به‌گونه‌ای پایه‌گذاری و تعریف کنیم که مملو از حسن نیت باشد. همچنین مسائل فنی ما و تکالیفی که آژانس دارد به‌گونه‌ای به کار گرفته شود که ما بتوانیم برنامه هسته‌ای کشور را گسترش بدهیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این‌که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای نداریم، خاطرنشان کرد: باید با رفتار حرفه‌ای و فنی و به‌دوراز نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.
درانتها لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری به‌جز اسرائیل خطوط قرمزی ندارد. رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده‌اند اگر آمریکا از سیاست‌های غلط خود دست بکشد و از کارهایش توبه کند ما نیز به برجام بازمی‌گردیم. اما بر کسی پوشیده نیست که آمریکا بنای چنین کاری را ندارد. اما به نظر می‌رسد این امکان وجود دارد که آژانس اتمی و ایران روابط خود را به سطح قبل از اینکه مورد تأثیر منفی سیاست فشار حداکثری آمریکا قرار بگیرد، احیا کنند و توسعه دهند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.