گریز نفت از مدار امیکرون! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56981
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۶:۴۳ |
قیمت نفت با وجود شیوع دوباره کرونا افزایش یافت

گریز نفت از مدار امیکرون!

قیمت نفت با وجود افزایش محدودیت های کرونایی از سوی دولت ها برای مقابله با شیوع سویه امیکرون ویروس کرونا، روز پنج شنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۲/۱ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه اول دی ماه با کاهش ارزش دلار و افت ذخایر نفت آمریکا نیز افزایش یافته بود و هر بشکه نفت خام آمریکا با 20 سنت افزایش 71.32 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز سه شنبه 3.7 درصد افزایش ارزش را ثبت کرد وهر بشکه نفت برنت با 19 سنت افزایش 74.17 دلار معامله شد. 
گریز نفت از مدار امیکرون!

نفیسه امامی 
قیمت نفت با وجود افزایش محدودیت های کرونایی از سوی دولت ها برای مقابله با شیوع سویه امیکرون ویروس کرونا، روز پنج شنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۲/۱ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه اول دی ماه با کاهش ارزش دلار و افت ذخایر نفت آمریکا نیز افزایش یافته بود و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۰ سنت افزایش ۷۱.۳۲ دلار فروخته شد. این نوع نفت روز سه شنبه ۳.۷ درصد افزایش ارزش را ثبت کرد وهر بشکه نفت برنت با ۱۹ سنت افزایش ۷۴.۱۷ دلار معامله شد. 
بازار نفت در پی خبر شیوع سویه امیکرون با تهدید افت دوباره تقاضا برای سوخت مواجه بود، اما این خبر که واریانت امیکرون قدرت شیوع بیشتری نسبت به جهش های قبلی ویروس کرونا دارد ولی شدت بیماری زایی آن کمتر است، وضعیت بازارها را تا حدودی بهبود بخشید. 
این در حالی است که بهای جهانی نفت در پی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشورها به علت اوج گیری دوباره همه گیری سویه جدید کرونا و عرضه مازاد در سه ماهه نخست سال آینده میلادی به پایین ترین میزان در چند ماه اخیر یعنی کمتر از ۸۰ دلار برای هر بشکه کاهش یافته بود. 
اگرچه سازمان بهداشت جهانی خبر از پایین بودن شدت بیماری زایی امیکرون داده است اما شدت همه گیری آن می تواند به اعمال تدابیر محدودکننده بیشتری در اروپا و آسیا منجر شود، چون در حال حاضر هم بعضی از دولتها محدودیت های سفر سخت گیرانه ای را به منظور مقابله با شیوع امیکرون به اجرا گذاشته اند، همان طور که شدت گرفتن شیوع کرونا در سویه دلتا و افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش مجدد تقاضای جهانی نفت، قیمت آن را در معاملات بازارهای جهانی پایین آورده بود.
 افزایش فروش نفت با آغاز سرمای هوا و رشد مسافرت ها 
نرسی قربان، کارشناس انرژی درباره شیوع سویه جدید کرونا و عدم تاثیرگذاری آن بر کاهش قیمت نفت به «رسالت» گفت: با اعلام شیوع امیکرون در جهان، بازارها نگران کاهش تقاضا و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد کشورها شدند و همین موضوع قیمت نفت را کاهش داد، مانند اتفاقی که در گذشته رخ داده بود، اما بعد از گذشت چند روز از شیوع سویه جدید و اعلام کم خطر بودن امیکرون، قیمت ها خود را اصلاح کردند و بازار خرید و فروش نفت به روال قبل بازگشت. 
وی اضافه کرد: بعد از اعلام کشف سویه امیکرون بسیاری از بازارها وحشت از قرنطینه شدن دوباره کشورها را داشتند و به همین علت قیمت نفت تا حدودی افت پیدا کرد، اما بعد از ایجاد شناخت بیشتر از امیکرون، ترس اولیه از این ویروس کاهش پیدا کرد. اگرچه اکنون دانمارک و هلند دستور قرنطینه داده اند و کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان محدودیت هایی را درنظر گرفته اند، اما با این وجود تقاضای جهانی برای خرید نفت کاهش پیدا نکرده است.
قربان با اشاره به اینکه تعطیلات سال نوی میلادی تقاضای خرید نفت را بالا برده است، افزود: اکنون زمان تعطیلات کریسمس در بسیاری از کشورهاست که با رشد مسافرت ها، تقاضا برای نفت را افزایش
 می دهد. علاوه بر این همزمان با آغاز تعطیلات، فصل سرما در نیم کره شمالی آغاز شده است که استفاده از فراورده های نفتی را بالا می برد. 
این کارشناس انرژی ادامه داد: فصول سرد و رشد مسافرت ها به نفع تقاضا برای خرید نفت محسوب می شوند، اما تا مادامی که ویروس کرونا از بین نرفته است نمی توان درباره تقاضای واقعی نفت صحبت کرد بلکه با مهار این ویروس می توان درباره فعالیت کسب وکارها و میزان استفاده از نفت اظهارنظر کرد. 
قربان با اشاره به عدم حضور رسمی ایران در بازارهای جهانی فروش نفت بیان کرد: در صورت توافق میان ایران و غرب و برداشته شدن تحریم های نفتی و ورود ایران به بازارهای جهانی امکان پایین آمدن قیمت نفت وجود دارد اما اکنون که نفت ایران به طور رسمی وارد بازار نشده است، به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام اثر عمده ای بر قیمت جهانی نفت نداشته است. 
وی با بیان اینکه اوپک پلاس درانجام مذاکرات اخیر خود تا حدودی افزایش تولید داشته است، گفت: نوسانات چند روزه و کوتاه مدت ملاک تصمیم گیری برای اوپک پلاس محسوب نمی شود. افزایش تولید عربستان در آذرماه هم تاثیر بسیار جزیی بر قیمت ها
 گذاشت درحالی که اکنون قیمت نفت چند دلار بالا رفته است.
وی با اشاره به اینکه نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده قیمت فروش نفت ارائه کرد، گفت: یکی از دلایل اصلی در تعیین قیمت نفت شیوع کروناست چون نمی توان از وضعیت این ویروس در آینده مطلع شد. درصورتی که باز هم امکان مهار کرونا وجود نداشته باشد، با کاهش تقاضا روبه رو می شویم ولی اگر جلوی شیوع بیشتر آن گرفته شود، تقاضا برای خرید نفت بیشتر می شود. 
قربان، شیوع کرونا و کمبود عرضه نفت را باعث کاهش سرمایه گذاری در تولید نفت عنوان کرد و افزود: در پی کاهش میزان مصرف، بخشی از تولید چاه های نفت هم کاهش پیدا کرده است. مجموع این موارد باعث ایجاد نوسانات تند به سمت بالا یا پایین می شود. 
این کارشناس انرژی ایجاد تغییرات اقلیمی را از عوامل مهم و تعیین کننده در آینده قیمت نفت عنوان کرد و گفت: مسئله تغییرات اقلیمی باعث شده کشورها به جای استفاده از سوخت های فسیلی به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنند. سوخت های فسیلی از نظر اقتصادی به صرفه هستند اما اکنون دنیا از اقتصاد به صرفه عبور کرده زیر دچار اثرات گرمایش زمین شده که آسیب زننده است. 
قربان در پایان تاکید کرد: دنیا به سمت کاهش انتشار کربن و گازهای آلاینده حرکت کرده تا از افزایش دمای کره زمین جلوگیری کند. این مسئله مهمی است که در آینده می تواند بر کاهش تقاضا برای خرید نفت موثر باشد.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.