گره‌زدن گشایش اقتصادی به روابط خارجی سم مهلک است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27962
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۴۶ |
مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

گره‌زدن گشایش اقتصادی به روابط خارجی سم مهلک است

رهبر انقلاب هر سال به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر که به عنوان «هفته‌ دولت» نام‌گذاری شده است، با دولت‌های مختلف به صورت حضوری دیدار دارند که امسال این برنامه به دلیل شیوع کرونا از طریق ارتباط تصویری برگزار شد.
گره‌زدن گشایش اقتصادی به روابط خارجی سم مهلک است

گروه سیاسی
رهبر انقلاب هر سال به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر که به عنوان «هفته‌ دولت» نام‌گذاری شده است، با دولت‌های مختلف به صورت حضوری دیدار دارند که امسال این برنامه به دلیل شیوع کرونا از طریق ارتباط تصویری برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که صبح روز یک‌شنبه برگزار شد، به بیان نکاتی درباره مسائل مهم اقتصادی همچون تولید، سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نیز فضای مجازی تأکید کردند. خَلَفِ صالح بنیانگذار انقلاب اسلامی که همواره همچون طبیب حاذق، درد جامعه را شناسایی و علاج آن را مطرح می‌کنند، امسال نیز مباحثی را مطرح کردند که اگر درست اجرا شود منجر به رفع مشکلات می‌شود اما معمولا دولت‌ها اهتمام لازم به این موارد  ندارند به طوری که حضرت‌شان به این «اهتمام نداشتن» در برخی حوزه‌ها صراحتا اشاره کردند.
سخنان رهبر معظم انقلاب که در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این جایگاه «ضامن عدم انحراف سازمان‌های مختلف از وظایف اصیل اسلامی» تلقی شده، از این جهت مهم و قابل توجه است که بدون نگاه جناحی و حتی قوه‌ای مشکلات را بالا به صورت واقعی می‌بینند و راه‌حل آن‌ها را پس از مشورت با خبرگان کشور مطرح می‌کنند.
رهیافت رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر ناظر به رفع مشکلات اقتصادی وتمرکز دادن مسئولان به استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور است چرا که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن فعالیت ذیل فرماندهی کل قوا، به خوبی از امتحان «توجه به ظرفیت‌های داخلی» برآمده است و امید می‌رود این رویه در سایر حوزه‌ها تکرار شود.
برجام درمانی، فایده‌ای برای اقتصاد کشور ندارد
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اقتصاد را معطل تحریم‌ها نکنید، اظهار داشت: اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است که ۸۰ درصد آن وابسته به ظرفیت داخلی کشور و ۲۰ درصد آن وابسته به ظرفیت خارجی در واردات و صادرات کشور است لذا قطعا نباید این ۸۰ درصد را فدای آن ۲۰ درصد کرد.
وی با بیان این‌که فدا کردن اقتصاد کشور به تحولات خارجی، اشتباه بزرگی بود که تاکنون رخ داده است، تصریح کرد: دولت باید به رفع موانع تولید، حمایت از تولید و جهش تولید اهتمام ورزد که اگر این اتفاق بیفتد شاهد رشد و رونق خواهیم بود و از طرفی هم از ظرفیت جوانان استفاده خواهد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که تجربه قبلی ما در برجام تجربه درستی نبود، گفت: چنان مسئله برجام را بزرگ کردند که بعدها دیدیم برجام شان موش زایید و به جایی نرسید.حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر این‌که در این سال‌ها بیان مسائلی از قبیل این‌که «ببینیم ۶ ماه دیگر چه می‌شود» و یا «برجام چه می‌شود» هیچ مشکلی را حل نکرده و نخواهد کرد، افزود: گره زدن رونق تولید و دیگر گشایش‌های اقتصادی به تسهیل روابط خارجی سمّ مهلک است. متأسفانه حل بعضی از مشکلات به عوامل برون‌زا گره خورده که این موضوع اصلا   درست نیست.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هویت‌دهنده اقتصاد ملی، تولید ملی است، به‌نحوی که اگر درآمد مالی کشور متأثر از تولید ملی باشد به‌ طور حتم اقتصاد کشور مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد و همه از این درآمد منتفع خواهند شد اما وقتی درآمد ملی متأثر از تولید ملی نباشد  و ما این موضوع را به متغیرهای خارجی وصل کنیم به‌طور حتم آسیب‌پذیر خواهیم شد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این‌که رهنمودهای مقام معظم رهبری همیشه قابل توجه و تأکید است، بیان کرد: دولت باید برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی کشور، کسری بودجه ای که منشأهمه مشکلات اقتصادی کشور است را برطرف کند.
وی ادامه داد: دولت باید با دریافت مالیات هایی همچون «مالیات بر خانه های خالی»، « مالیات بر عایدی سرمایه» و… که مجلس طرح های آن‌را تصویب کرده است،  کسری بودجه خود را جبران کند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر درآمد مالیاتی دولت افزایش یابد کسری بودجه آن برطرف خواهد شد؛ بنابراین دولت باید نقدینگی موجود در مردم را جمع آوری و به سمت تولید هدایت کند.حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این‌که محصول برجام ،تعطیل کردن اقتصاد معمولی کشور در چهار سال گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: امید بستن به این‌که می‌توان با مذاکره با آمریکا یا اعتماد به کشورهای اروپایی تحریم‌ها را از سر گذراند، خیال خامی است که اگر این ‌اشتباه را ادامه دهیم نه ‌تنها مشکل تحریم‌ ها حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات قبلی هم افزوده خواهد شد. وی گفت: برجام درمانی، برای اقتصاد کشور فایده ندارد؛ سال ها مردم را در انتظار نقد شدن چک برجام گذاشتیم در صورتی که از ابتدا نیز مشخص بود این چک برگشتی است و نقد نخواهد شد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: دولت به ‌بهانه برجام در سال‌‌های گذشته از ظرفیت‌های عظیم کشور برای ساختن و آبادانی غافل شد. دولت تمام آبادانی را در فضای پسا برجام می‌‌دید و بر این اساس نیز وعده‌‌هایی به ملت ایران می‌داد که هیچ کدام تحقق نیافت.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.