گردشگری در گیرو دار کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23296
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۴۱ |
بررسی الزامات و دستورالعمل‌های بازگشایی تدریجی صنعت گردشگری در گفت‌وگو با صاحب‌نظران؛

گردشگری در گیرو دار کرونا

چراغ صنعت گردشگری مدت‌هاست کم سو است. این صنعت با گسترش ویروس کرونا رکود بی‌سابقه‌ای را در طول تاریخ خود تجربه می‌کند. برخی کارشناسان از فروپاشی صنعت گردشگری در آینده خبر می‌دهند و اینکه در دوران پسا کرونا نیز شاهد افول این صنعت خواهیم بود.
گردشگری در گیرو دار کرونا

|  گروه فرهنگی|
چراغ صنعت گردشگری مدت‌هاست کم سو است. این صنعت با گسترش ویروس کرونا رکود بی‌سابقه‌ای را در طول تاریخ خود تجربه می‌کند. برخی کارشناسان از فروپاشی صنعت گردشگری در آینده خبر می‌دهند و اینکه در دوران پسا کرونا نیز شاهد افول این صنعت خواهیم بود. سازمان جهانی گردشگری جهان در جدیدترین گزارش خود با اشاره به محدودیت‌های اجتناب‌ناپذیر سفر در سراسر جهان به سبب شیوع ویروس کرونا، پیش‌بینی کرد که میزان سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ با مقایسه با آمار سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد نزول خواهد داشت و بر اساس این پیش‌بینی، پنج تا هفت سال رشد صنعت گردشگری براثر بحران کرونا از دست خواهد رفت. به‌تازگی مسئولان وزارت گردشگری از بازگشت تدریجی کسب‌وکارهای گردشگری خبر می‌دهند و با آزاد شدن سفرهای استانی  مسئولان صنعت گردشگری به فکر رونق این صنعت هستند، ولی تیموری، معاون گردشگری که نماینده وزارت میراث در ستاد ملی مقابله با کرونا است، می‌گوید:
 « کم‌کم کسب‌وکارهای گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گشایش پیدا کند.» معاون گردشگری گفت: «سناریوهای مختلفی را برای مدیریت بحران کرونا در زمان‌های مختلف برای صنعت گردشگری در نظر گرفتیم و تمام اتفاقاتی را که در سطح کشور در زمینه مدیریت کرونا افتاده رصد می‌کنیم. هرزمانی که وزارت بهداشت اعلام کند آمادگی داریم سفرها را به‌سرعت رونق دهیم.» این در حالی است که ویروس کرونا هنوز مهار نشده است و کارشناسان صحبت از گشایش صنعت گردشگری در این شرایط را به صلاح نمی‌دانند.هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث ‌فرهنگی فعالیت می‌کنند نیز در این ایام فعالیت خود را هرچند محدود آغاز کرده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی به این مراکز ابلاغ‌شده است. جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران  با اشاره به مصوبات هتل‌هایی که تمایل به آغاز فعالیت دارند، می‌گوید: «وضعیت استان‌ها در این خصوص متفاوت است و هر استان با توجه به شرایط موجود خود تصمیماتی برای بازگشایی یا عدم بازگشایی هتل‌ها می‌گیرد. اما کم‌کم شاهد بازگشایی هتل‌ها خواهیم بود.»
سلامتی گردشگران مهم‌ترین مسئله‌ای است که  برای رونق صنعت گردشگری باید به آن توجه کرد، هرچند که مسئولان از گشایش تدریجی این صنعت خبر می‌دهند اما باید پذیرفت که تا مهار کامل ویروس کرونا نمی‌توان از گشایش صنعت گردشگری صحبت کرد.

 سبک سفرها باید تغییر کند
دکتر فریبا دلبرنسب متخصص روانشناسی بالینی هم در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن بیان این نکته که وجود کرونا در مردم ایجاد استرس و ناامنی کرده و زندگی عادی آن‌ها را دچار تغییرات اساسی نموده یادآور شد: در چنین مواقعی باید در نظر داشت که روال زندگی و زیبایی آن نباید تغییر کند بلکه باید سبک زندگی و نحوه مواجهه با مشکلات تغییر کند تا هم بتوانیم از زیبایی‌های زندگی لذت ببریم هم اینکه دچار چالش و مشکل نشویم.این روانشناس بالینی در ادامه با اشاره به اینکه باید با واقعیات زندگی کنار آمد تأکید کرد: سازش و خودآگاهی در این زمینه کمک می‌کند تا ضمن استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در کشور بتوانیم ضمن حفظ سلامتی خود از فواید مسافرت و تفریح استفاده نماییم. قطعا مردم در ایام طولانی که در منزل حضور داشتند خسته شده‌اند، بنابراین سفر می‌تواند فرصت مناسبی برای بهبود شرایط روحی و روانی آن‌ها باشد، اما اینکه در این مسیر چگونه از پروتکل‌های بهداشتی برای سفری امن استفاده کنیم حائز اهمیت است و کمک می‌کند که از ابتلا به بیماری جلوگیری شده و خاطره‌ای خوب در ذهن ما باقی بماند.دلبرنسب آسیب‌های ناشی از عدم رعایت الزامات بهداشتی در سفرهای تفریحی را دلیلی برای آسیب به خود و جامعه عنوان کرد و از مردم خواست تا در روزهایی که برای سفر از منزل خارج می‌شوند رعایت خود و میزبانان را کرده تا خاطره‌ای خوب از سفر در ذهن باقی بماند. اگر این اتفاق بیفتد در زمان بازگشت از سفر حتما ازنظر روحی و روانی افراد شادتر و بهتری را خواهیم داشت.وی زندگی را طیفی از رنگ‌ها دانست و بابیان اینکه باید در زمان بروز حوادث این‌چنینی رفتارها را در ایام مسافرت و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مدیریت کرد گفت: نباید در رفتارهای اجتماعی صفر یا صد بود، بلکه باید یاد بگیریم که منعطف بوده و ضمن بهره‌مندی از لذت‌های زندگی از رفتارهای پرخطر پرهیز کنیم. متأسفانه این روزها شاهد هستیم که برخی از افراد در مسافرت‌ها رعایت الزامات بهداشتی را نمی‌کنند که این مسئله موجب می‌شود دچار مشکل و بیماری شده و اثرات نامطلوب این اتفاق سالیان سال در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها اثر بگذارد.

 سلامت گردشگران و میزبانان مهم است
  ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی  میراث فرهنگی و گردشگری که از مخالفان بازگشایی صنعت گردشگری در این شرایط است در گفت‌وگو با «رسالت» اظهار داشت: « صنعت گردشگری بر اساس فرآیند مهمان و میزبان تعریف‌شده است ازآنجاکه سفر اصل این فرآیند است سلامت گردشگران میزبان و مهمان مهم‌ترین موضوعی است که در این شرایط باید به آن توجه شود.» عضو شورای عالی  میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: « در شرایط فعلی که کشور هنوز درگیر ویروس کرونا است بازگشایی صنعت گردشگری جای تأمل دارد. لازم است که این مسئله به‌طور دقیق موردبررسی کارشناسان و متخصصان این صنعت قرار بگیرد. بازگشایی صنعت گردشگری در کشور با خطرات متعدد روبه‌رو است چراکه سفر رفتن عامل انتقال ویروس کرونا در جهان است  با بررسی‌های معمولی می‌توان متوجه شد که جامعه مهمان و میزبان در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارد و سلامت گردشگران را تهدید می‌کند.»بای سلامی، بابیان اینکه در دوران پسا کرونا باید تدابیری برای رونق صنعت گردشگری اتخاذ شود، گفت: « پس از مهار ویروس کرونا تغییر و تحولاتی در صنعت گردشگری به وجود خواهد آمد. سلامت گردشگران از موضوعاتی است که در اولویت صنعت گردشگری خواهد بود برای همین در شرایطی که جهان از بحران کرونا عبور نکرده  است صحبت کردن از گشایش صنعت گردشگری نتیجه‌ای نخواهد داشت، باوجوداینکه معتقد هستم که صنعت گردشگری باعث رشد اقتصادی و توسعه جوامع خواهد شد اما باید بگویم که سفر رفتن در این شرایط  به صلاح گردشگران نخواهد بود.»
این کارشناس صنعت گردشگری با تأکید بر حمایت مسئولان از این صنعت، گفت: « در شرایطی که صنعت گردشگری در کشور با رکود مواجه شده است دولت باید با ارائه راهکارهایی از این صنعت که در حال نابودی است حمایت کنند اما متأسفانه باید گفت که مسئولان ما شناخت درست و درک صحیح از صنعت گردشگری ندارند و تاکنون نتوانسته‌اند راهبردی اساسی برای حمایت از صنعت گردشگری کشور اتخاذ کنند. »

 رعایت دستورالعمل‌ها  لازمه فعال شدن گردشگری 
سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «رسالت» اعتقاد دارد در زمینه بازگشایی مراکز گردشگری و بهبود وضعیت فعالان این حوزه باید نظارت و پیگیری لازم صورت گیرد.
وی بابیان اینکه جمعیت زیادی در کشور از حوزه گردشگری ارتزاق می‌کنند و باید برای معیشت آن‌ها فکری کرد ادامه داد: ایران کشوری چهارفصل و مستعد گردشگری است و کرونا هم مانع از توسعه این صنعت در کشور شده، بااین‌حال حتما می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
یزدی خواه خاطرنشان کرد: متأسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی از مردم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برخی محدودیت‌های اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع سبب می‌شود تا سختگیری‌ها ادامه داشته باشد.
نماینده تهران یادآور شد: از سوی دیگر حمایت‌های دولت هم باید سازوکار مشخص و مدونی داشته باشد و همانند کمک‌هایی که به سایر بخش‌های کشور شده این حوزه هم به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد.  متأسفانه دولت در خصوص حمایت‌های اعلام‌شده یا بدقول است، یا دیرهنگام محقق می‌شود ، یا ناقص عملیاتی می‌کند و این مسئله سبب شده تا فعالان این عرصه نتوانند از ظرفیت‌هایی که در برخی مناطق کشور به‌واسطه کمتر شدن کرونا ایجادشده  استفاده نمایند.  در این زمینه استمهال بدهی‌ها  یا معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای می‌تواند به فعالان این عرصه کمک نماید.
این فعال فرهنگی همچنین به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از هرگونه حمایت قانونی از فعالان بخش گردشگری کشور اشاره کرد و بابیان اینکه نباید اجازه داد این صنعت سودآور در کشور دچار چالش شود گفت: ایران در میان ۵ کشور دارای جاذبه گردشگری در جهان قرار دارد و می‌تواند از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و پزشکی هم در کنار سایر قابلیت‌های خود بهره‌مند شود بنابراین اگر در زمینه حمایت از این صنعت و فعالان آن نیازمند قوانین تازه هستیم حمایت صورت خواهد گرفت و اگر هم نیازمند نظارت در نحوه صحیح اجرای قوانین باشد بازهم در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.
یزدی خواه یکی از اشکالات دولت در رفع مشکلات این‌چنینی را سستی و کم‌رمقی عنوان  و تصریح کرد: در برخی موضوعات نظیر مهار کرونا اتفاقات خوبی در کشور افتاد که جای تقدیر و تشکر دارد، اما در نحوه حمایت از برخی اقشار و صنایعی که از کرونا آسیب دیدند متأسفانه جدیت و شتاب لازم صورت نگرفته است که این مسئله نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته است. امیدواریم با شتاب دهی بیشتر دولت به این اقدامات و نظارت‌های همه‌جانبه مجلس جدید بتوانیم در زمینه استیفای حقوق فعالان صنعت گردشگری نیز گام‌های اساسی برداریم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.