کودتای سعودی‌ها در اردن ناکام ماند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41216
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۴۸ |
بازداشت ده‌ها مقام اردنی

کودتای سعودی‌ها در اردن ناکام ماند

 توطئه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در اردن با شکست مواجه شده است. هرچند ریاض و تل‌آویو سعی دارند اوضاع را طبیعی و نقش خود را در کودتای اخیر در اردن انکار کنند اما سکوت خاص مقامات اردنی و خصوصا عبدالله دوم پادشاه این کشور نشان‌دهنده ماجرای دیگری است! 
کودتای سعودی‌ها در اردن ناکام ماند

گروه  بین‌الملل
 توطئه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در اردن با شکست مواجه شده است. هرچند ریاض و تل‌آویو سعی دارند اوضاع را طبیعی و نقش خود را در کودتای اخیر در اردن انکار کنند اما سکوت خاص مقامات اردنی و خصوصا عبدالله دوم پادشاه این کشور نشان‌دهنده ماجرای دیگری است! 
 چه اتفاقی در اردن رخ‌داده است؟
حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن به همراه شماری چند از دیگر اعضای خانواده سلطنتی و مقام‌های سابق این کشور به اتهام تلاش برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن بازداشت  شده است. او می‌گوید، اکنون تحت  حصر خانگی  قرار دارد.ارتش اردن اعلام کرد که چندین چهره سرشناس این کشور بازداشت‌شده‌اند، ازجمله باسم عوض‌الله، وزیر اقتصاد پیشین و شریف حسن بن سعید،یکی از اعضای خانواده سلطنتی اردن  و سفیر ویژه این کشور در عربستان سعودی. یوسف هنیتی، رئیس ارتش اردن شنبه‌شب ۱۴ فروردین (۳ آوریل) ضمن اعلام این خبر در رسانه‌های دولتی این کشور تصریح کرد که دراین‌ارتباط  تحقیقات امنیتی به جریان افتاده است.در ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشرشده است، می‌توان شمار زیادی از مأموران امنیتی را دید که در نزدیکی کاخ پادشاهی در امان، پایتخت اردن مستقرشده‌اند.
به گزارش دویچه وله، رئیس ارتش اردن گزارش‌های مربوط به بازداشت  ولیعهد پیشین این کشور را تکذیب کرده و گفته است،  از حمزه خواسته‌شده، از اقداماتی که ممکن است در جهت به خطر انداختن امنیت و ثبات اردن مورد سوءاستفاده قرار گیرند، خودداری کند ، اما ولیعهد پیشین اردن، در یک فیلم ویدئویی اعلام کرد که در بازداشت خانگی به سر می‌برد. پیش از آن، نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی از بازداشت حمزه بن حسین و حدود ۲۰ تن دیگر در ارتباط با اقدامات این افراد که  تهدیدی علیه ثبات اردن  بوده‌اند، خبر داد.گفته می‌شود که این بازداشت‌ها در پی تحقیقاتی صورت گرفته که در ارتباط با  کودتایی احتمالی صورت گرفته که هدف آن سرنگونی ملک‌عبدالله دوم بوده است .
ملک عبدالله دوم، در سال ۱۹۹۹ و پس از مرگ پدرش ملک حسین بر تخت نشست و زمام امور را در دست گرفت.ولیعهد پیشین اردن در پیام خود اتهامات سنگینی علیه برادر ناتنی‌اش، ملک عبدالله دوم مطرح کرده و گفت، بازداشت او بخشی از برنامه حکومت اردن برای سرکوب منتقدان است.او افزود که مسئول ازکارافتادگی، فساد و بی‌کفایتی حکومت  نیست و شرایط در این کشور اکنون به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون ترس از بازداشت و تهدید و آزار و اذیت دیدگاه‌های خود را بیان کند.
 نقش عربستان در کودتای اردن 
پایگاه خبری «عربی ۲۱» درباره کودتای اردن  گزارش داد، باوجوداین‌که رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویر و نام‌های زیادی از افراد بازداشتی منتشر کردند که همه آنان از شخصیت‌های امنیتی و نظامی مهم هستند، ولی در این میان، عوض الله و بن زید و شاهزاده «حمزه بن الحسین» برادر ناتنی شاه اردن، از همه برجسته‌تر بودند.به گزارش این پایگاه، حسن بن زید، قبلا فرستاده ویژه پادشاه اردن در عربستان سعودی بوده است. عوض الله اما در سال ۲۰۰۷، رئیس کاخ پادشاهی الهاشمی و پیش از آن، رئیس دفتر شاه اردن بوده است.بنابراین گزارش، این دو فرد بازداشت‌شده، «روابط مستحکمی با عربستان سعودی دارند. بسیاری در اردن بر این باورند که این دو نفر، تابعیت یا گذرنامه سعودی دارند».
منابع محلی خبری اردن هم خبر دادند که بن زید از اشراف «هاشمی» است که در عربستان اقامت دارد و در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.عربی۲۱ ادامه داد، عوض الله در سال‌های اخیر به‌عنوان مشاور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی فعالیت داشته است. و یکی از مهندسان خصوصی‌سازی شرکت نفتی سعودی آرامکو بوده است. عوض الله در همایش سالانه سرمایه‌گذاری که اخیرا در ریاض برگزارشده بود ، در کنار بن سلمان حضور داشت. عوض الله پس از ترک اردن، به امارات رفت و شرکت «طموح» را تأسیس کرد.تل‌آویو هم  در جریان کودتای اردن بوده است. 
روزنامه «یدیعوت احارانوت» در گزارشی به اتفاقات  اردن پرداخت و دولت سعودی و یک کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس را در پشت پرده کودتا در این کشور دانست.این روزنامه نوشت که طبق گفته منابع عالی‌رتبه اردنی دولت سعودی و این کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس [نام این کشور در گزارش ذکر نشده است]، با یکدیگر برای انجام کودتا در اردن هماهنگ بوده و از اتفاقات آگاه بودند. یدیعوت احارانوت پیش‌بینی کرد که کشور دیگر عربی، امارات متحده عربی باشد.«عبدالله دوم» پادشاه اردن از نقشه کودتا آگاه بوده و ماه گذشته در سفری غیرمنتظره وارد عربستان شد و با «محمد بن سلمان» دیدار کرد. شرح این سفر و سخنان ردوبدل شده، هیچ‌وقت رسانه‌ای نشد. پس‌ازآن شاه اردن به همه ازجمله اسرائیل و موساد گفت که به کسی اعتماد ندارد و در راستای ثبات قدرت خود در اردن تلاش خواهد کرد.
احارانوت افزود: «امروز مشخص‌شده است که بی‌تردید بنیامین نتانیاهو از چیزی که ذهن پادشاه اردن را در هفته‌های اخیر به خود مشغول کرده بود، آگاه بوده است. یکی از دلایل ممانعت پادشاه اردن از عبور هواپیمای نتانیاهو از آسمان این کشور و پرواز به سمت امارات متحده عربی، انتقام از ابوظبی به دلیل همکاری با کودتاگران در اردن بود.»یک مقام اطلاعاتی اردن بدون اشاره به جزئیات بیشتر، طرح کودتا را  توطئه داخلی و خارجی خوانده است . به گفته وی، در میان دیگر افراد دستگیرشده  یک شهروند سعودی نیز مشاهده می‌شود. درهرحال، مقامات سعودی و صهیونیستی پس از انتشار اخبار مربوط به کودتا در اردن، حمایت ظاهری خود را از حکومت و پادشاه این کشور اعلام کرده‌اند اما ترکیب دستگیرشدگان نشان‌دهنده حقیقت دیگری می‌باشد! چند ماه پیش برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز به قانون مالیات بر درآمد به برکناری دولت «هانی الملقی» منتهی شد و پس‌ازآن عبدالله دوم را برای تشکیل دولت جدید مأمور کرد. به‌موجب طرح ریاضت اقتصادی مورد تأیید صندوق بین‌المللی، اردن بایستی به‌منظور کاهش میزان بدهی بالغ‌بر ۳۷ میلیارد دلار، به کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها روی آورد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.