اخبار ویژه »
شناسه خبر : 54231
پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه
تاریخ انتشار : 25 آبان 1400 - 6:21 |
و بهشت واجب شد بر زائر آن بانو
کوثر قم
محبت بین خواهر و برادر، برای خودش یک ژانر جدا است. قصهای است پر از تلخ و شیرینی، مثل تمام قصصی که بر مدار محبت میچرخد. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، قصهای است معمولا تلخ، مثل تمام حکایات عاشقانه. وقتی از داستان خواهر و برادری میگوییم، شاید بعضی در لحظه به یاد فیلم بینظیر مجید مجیدی، «بچههای آسمان» بیفتند.
رضا رستمی
محبت بین خواهر و برادر، برای خودش یک ژانر جدا است. قصهای است پر از تلخ و شیرینی، مثل تمام قصصی که بر مدار محبت میچرخد. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، قصهای است معمولا تلخ، مثل تمام حکایات عاشقانه. وقتی از داستان خواهر و برادری میگوییم، شاید بعضی در لحظه به یاد فیلم بینظیر مجید مجیدی، «بچههای آسمان» بیفتند. حق هم دارند. آن فیلم، زیباترین تعریفی است که میشود از غیرت ارائه داد. فیلمی است که نشان میدهد غیرت چه اندازه لطیف است و چقدر معصومانه. اما به گمانم برای اغلبمان محبت بین خواهر و برادر، با داستان دو خواهر و برادری شناخته شود، که به عالم کربلا را برپا کردند. یکی واقعه را آفرید و دیگری آن را تبدیل به فرهنگ کرد. برادر این داستان، حضرت حسین تجسم غیرت بود و خواهر، حضرت زینب تجسم رحمت خواهرانه. در پایان آن تلخترین داستان تمام تاریخ، میدانیم بر سر تجسم غیرت و تجسم رحمت چه آمد. داستان عاشقانه است دیگر! گویی بنا نیست جز با تلخی تمام شود. شاید زیباییاش به همین است. شاید قانون این محبت ختم شدن به غمی روشن و حماسی است. آری، میدانم. «قم شام نبود!» اصلا هیچ جا شام نبود. زینالعابدین به همه ما فهماند که حتی کربلا هم شام نبود. اما حکایت قم هم از قانون حکایتهای عاشقانه مستثنی نبود. قم هم پایانی تلخ و غمانگیز بود برای دختر بافضیلت امام هفتم، خواهر عالمه و بزرگواری که برای دیدار برادر، راه طولانی مدینه تا خراسان را پیمود و در میانه راه، ناخوانده نقش مقصود، غریبانه جان سپرد. حاکمان جور زمان، پدر او را در بغداد به شهادت رسانده و برادرش را به خراسان تبعید کرده بودند و این دختر جوان برای حمایت و زیارت برادر، رنج سفر را به جان خرید و همچون دیگر قهرمانان سلسلهزنان ولیشناس، شهید شد و یا با مرگی شهادتگونه رحلت کرد.
اما همچون تمام تلخیها و ابتلائات دنیا، آن روی سکه رنج را هم باید دید؛ چراکه خداوند ظلم ظالمین را با دست حکمت و قدرتش برای اهل ایمان جبران میکند. در ورای این محنت و رنج فراوان، خیروبرکت عظیمی شامل تمام جریان تشیع شد که وعده آن قبل از تولد پدر حضرت معصومه علیهماالسلام داده شده بود. امام صادق علیهالسلام فرمودند: «خداوند حرمی دارد در مکه، رسول خدا را حرمی است در مدینه و حرم امیرالمؤمنین در کوفه است و حرم ما اهلبیت در قم است که بهزودی فرزندم فاطمه در آن سرزمین دفن میشود و بهشت واجب میشود بر کسی که او را زیارت کند.» این شهر، تبدیل شد به پایتخت آباد و پایگاه قدرتمند شیعه تا در سیر تاریخ این مکتب، اتفاقات مهمی رقم بزند.
هر کس که یکبار به زیارت حرم بانوی قم آمده باشد و زیارتنامه حضرت معصومه را با توجه قرائت کرده باشد، به این حقیقت حیرتانگیز پی میبرد که آن مکان مطهر، محل حضور و حرم چهارده معصوم است؛ چراکه با خطاب مستقیم به آن بزرگواران، سلام داده و عرض ارادت میشود، درحالیکه معمولا یاد انبیای بزرگ الهی با ضمیر غایب، گرامی داشته میشود. این نشانی است روشن از بیان امام صادق که قم را حرم تمام اهلبیت خواندند. بهراستی زیارتنامه دیگری را نمیشناسیم که این ویژگی خاص را داشته باشد. همچنین زیارتنامه ایشان، غیر از زیارتنامه حضرت عباس علیهالسلام، تنها زیارتنامهای است که از زبان امام معصوم جاری شده است. زیارتنامه ازجمله امتیازات خاص ائمه است و صدور آن برای تنها دو امامزاده، خبر از حقایق متعددی میدهد که گرد ایشان طواف میکنند.
علاوه بر حضرت صادق، فضیلت و عظمت حضرت معصومه در کلام امام رضا و امام جواد علیهماالسلام نیز آمده است که پاداش بهشت را برای زائران آن حضرت وعده دادهاند. باآنکه نام آن بزرگوار «فاطمه» است اما در میان مردم به «معصومه» شهرت دارند و این به دلیل خطاب امام رضا است که از وجود مرتبهای از عصمت در آن بزرگوار حکایت میکند. البته روشن است که این عصمت مساوی با عصمت موجود در چهارده معصوم نیست بلکه به تعبیر مرحوم آیتالله بهجت مقام ایشان از مقام معصومین پایینتر و از دیگران بالاتر است. منزلت و جایگاه بلند حضرت معصومه علیهماالسلام در محضر خداوند با مطالعه زیارتنامه آن بزرگوار قابل درک است؛ آنجا که میفرماید: «یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَک عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشأْنِ.» یعنی ای فاطمه! برای من در بهشت شفاعت کن؛ چراکه تو در پیشگاه خداوند، منزلت بزرگی داری. این فراز از زیارتنامه بر این اساس است که طبق روایات، تمام شیعیان بهوسیله ایشان شفاعت و وارد بهشت میشوند.
بهمانند کوثر حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله که خیر فراوان را به امتداد عالم گسترش داد، کوثر شهر قم نیز از روز حضور و تدفین در این شهر یعنی سال دویست و یک هجری قمری تا به امروز، منشأ برکات بسیار زیادی شد و قم را به پایگاه و مرکز اصلی نشر علوم و معارف ناب اسلامی و تربیت افراد خالص و الهی تبدیل نمود.
با رجوع به تاریخ، متوجه میشویم که اولین کتابهای معرفتی اسلامی از قم به دیگر نقاط دنیا ارسال شد و اولین فرهیختگان علوم دینی از قم به دیگر مکانها هجرت کردند. قم به مرکز بینظیری در دنیا تبدیل شد که دهها هزار نفر از گوشه و کنار ایران و جهان برای آموختن علوم دینی و مجهزشدن به ابزار دانش به مجاهدت و تلمذ میپردازند تا بتوانند آموختههای خود را به کام تشنه جهانیان سرازیر نمایند. در این میان، تنها یک نمونه از افراد فرهیخته و اثرگذاری که در محضر فاطمه معصومه علیهماالسلام کسب فیض کرد، امام راحل عظیمالشأن بود که با انقلاب خود دنیا را به لرزه درآورد و بساط ننگین پادشاهی را از این مملکت برچید. شاگردان حضرت امام به یاد دارند که آن بزرگوار هرروز مقید به زیارت حضرت بودند و آن را ترک نمیکردند و همین نیروی مضاعف معنوی از دلایلی بود که سبب شد تا آن بزرگوار به بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی تبدیل شود و دنیای معاصر را تحت تأثیر خود قرار دهد. البته از زمان ملاصدرا، حضرت معصومه در ایران سفرهدار علم است.
وجود پربرکت کوثر قم، فاطمه معصومه قرنها است که یک منبع عظیم و تمامنشدنی از احساس و انرژی مثبت، نهتنها اهل قم، بلکه توجه تشنگان معارف توحیدی در اطراف دنیا را به خود جلب کرده است. اجلال نزول آن بانوی پاک و مطهر در سال دویست و یک هجری در سرزمین قم که با رحلت آن بزرگوار همزمان شد را باید سرآغاز یک تاریخ جدید و یک جریان مبارک در دنیای اسلام و جهان بشریت دانست که خطوربط آن تا به امروز ادامه یافته و بر اساس متون متقن اسلامی تا روز قیامت نیز امتداد خواهد داشت.
محبت بین خواهر و برادر، برای خودش یک ژانر جدا است. قصهای است پر از تلخ و شیرینی، مثل تمام قصصی که بر مدار محبت میچرخد. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، قصهای است معمولا تلخ، مثل تمام حکایات عاشقانه. وقتی از داستان خواهر و برادری میگوییم، شاید بعضی در لحظه به یاد فیلم بینظیر مجید مجیدی، «بچههای آسمان» بیفتند. حق هم دارند. آن فیلم، زیباترین تعریفی است که میشود از غیرت ارائه داد. فیلمی است که نشان میدهد غیرت چه اندازه لطیف است و چقدر معصومانه. اما به گمانم برای اغلبمان محبت بین خواهر و برادر، با داستان دو خواهر و برادری شناخته شود، که به عالم کربلا را برپا کردند. یکی واقعه را آفرید و دیگری آن را تبدیل به فرهنگ کرد. برادر این داستان، حضرت حسین تجسم غیرت بود و خواهر، حضرت زینب تجسم رحمت خواهرانه. در پایان آن تلخترین داستان تمام تاریخ، میدانیم بر سر تجسم غیرت و تجسم رحمت چه آمد. داستان عاشقانه است دیگر! گویی بنا نیست جز با تلخی تمام شود. شاید زیباییاش به همین است. شاید قانون این محبت ختم شدن به غمی روشن و حماسی است. آری، میدانم. «قم شام نبود!» اصلا هیچ جا شام نبود. زینالعابدین به همه ما فهماند که حتی کربلا هم شام نبود. اما حکایت قم هم از قانون حکایتهای عاشقانه مستثنی نبود. قم هم پایانی تلخ و غمانگیز بود برای دختر بافضیلت امام هفتم، خواهر عالمه و بزرگواری که برای دیدار برادر، راه طولانی مدینه تا خراسان را پیمود و در میانه راه، ناخوانده نقش مقصود، غریبانه جان سپرد. حاکمان جور زمان، پدر او را در بغداد به شهادت رسانده و برادرش را به خراسان تبعید کرده بودند و این دختر جوان برای حمایت و زیارت برادر، رنج سفر را به جان خرید و همچون دیگر قهرمانان سلسلهزنان ولیشناس، شهید شد و یا با مرگی شهادتگونه رحلت کرد.
اما همچون تمام تلخیها و ابتلائات دنیا، آن روی سکه رنج را هم باید دید؛ چراکه خداوند ظلم ظالمین را با دست حکمت و قدرتش برای اهل ایمان جبران میکند. در ورای این محنت و رنج فراوان، خیروبرکت عظیمی شامل تمام جریان تشیع شد که وعده آن قبل از تولد پدر حضرت معصومه علیهماالسلام داده شده بود. امام صادق علیهالسلام فرمودند: «خداوند حرمی دارد در مکه، رسول خدا را حرمی است در مدینه و حرم امیرالمؤمنین در کوفه است و حرم ما اهلبیت در قم است که بهزودی فرزندم فاطمه در آن سرزمین دفن میشود و بهشت واجب میشود بر کسی که او را زیارت کند.» این شهر، تبدیل شد به پایتخت آباد و پایگاه قدرتمند شیعه تا در سیر تاریخ این مکتب، اتفاقات مهمی رقم بزند.
هر کس که یکبار به زیارت حرم بانوی قم آمده باشد و زیارتنامه حضرت معصومه را با توجه قرائت کرده باشد، به این حقیقت حیرتانگیز پی میبرد که آن مکان مطهر، محل حضور و حرم چهارده معصوم است؛ چراکه با خطاب مستقیم به آن بزرگواران، سلام داده و عرض ارادت میشود، درحالیکه معمولا یاد انبیای بزرگ الهی با ضمیر غایب، گرامی داشته میشود. این نشانی است روشن از بیان امام صادق که قم را حرم تمام اهلبیت خواندند. بهراستی زیارتنامه دیگری را نمیشناسیم که این ویژگی خاص را داشته باشد. همچنین زیارتنامه ایشان، غیر از زیارتنامه حضرت عباس علیهالسلام، تنها زیارتنامهای است که از زبان امام معصوم جاری شده است. زیارتنامه ازجمله امتیازات خاص ائمه است و صدور آن برای تنها دو امامزاده، خبر از حقایق متعددی میدهد که گرد ایشان طواف میکنند.
علاوه بر حضرت صادق، فضیلت و عظمت حضرت معصومه در کلام امام رضا و امام جواد علیهماالسلام نیز آمده است که پاداش بهشت را برای زائران آن حضرت وعده دادهاند. باآنکه نام آن بزرگوار «فاطمه» است اما در میان مردم به «معصومه» شهرت دارند و این به دلیل خطاب امام رضا است که از وجود مرتبهای از عصمت در آن بزرگوار حکایت میکند. البته روشن است که این عصمت مساوی با عصمت موجود در چهارده معصوم نیست بلکه به تعبیر مرحوم آیتالله بهجت مقام ایشان از مقام معصومین پایینتر و از دیگران بالاتر است. منزلت و جایگاه بلند حضرت معصومه علیهماالسلام در محضر خداوند با مطالعه زیارتنامه آن بزرگوار قابل درک است؛ آنجا که میفرماید: «یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَک عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشأْنِ.» یعنی ای فاطمه! برای من در بهشت شفاعت کن؛ چراکه تو در پیشگاه خداوند، منزلت بزرگی داری. این فراز از زیارتنامه بر این اساس است که طبق روایات، تمام شیعیان بهوسیله ایشان شفاعت و وارد بهشت میشوند.
بهمانند کوثر حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله که خیر فراوان را به امتداد عالم گسترش داد، کوثر شهر قم نیز از روز حضور و تدفین در این شهر یعنی سال دویست و یک هجری قمری تا به امروز، منشأ برکات بسیار زیادی شد و قم را به پایگاه و مرکز اصلی نشر علوم و معارف ناب اسلامی و تربیت افراد خالص و الهی تبدیل نمود.
با رجوع به تاریخ، متوجه میشویم که اولین کتابهای معرفتی اسلامی از قم به دیگر نقاط دنیا ارسال شد و اولین فرهیختگان علوم دینی از قم به دیگر مکانها هجرت کردند. قم به مرکز بینظیری در دنیا تبدیل شد که دهها هزار نفر از گوشه و کنار ایران و جهان برای آموختن علوم دینی و مجهزشدن به ابزار دانش به مجاهدت و تلمذ میپردازند تا بتوانند آموختههای خود را به کام تشنه جهانیان سرازیر نمایند. در این میان، تنها یک نمونه از افراد فرهیخته و اثرگذاری که در محضر فاطمه معصومه علیهماالسلام کسب فیض کرد، امام راحل عظیمالشأن بود که با انقلاب خود دنیا را به لرزه درآورد و بساط ننگین پادشاهی را از این مملکت برچید. شاگردان حضرت امام به یاد دارند که آن بزرگوار هرروز مقید به زیارت حضرت بودند و آن را ترک نمیکردند و همین نیروی مضاعف معنوی از دلایلی بود که سبب شد تا آن بزرگوار به بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی تبدیل شود و دنیای معاصر را تحت تأثیر خود قرار دهد. البته از زمان ملاصدرا، حضرت معصومه در ایران سفرهدار علم است.
وجود پربرکت کوثر قم، فاطمه معصومه قرنها است که یک منبع عظیم و تمامنشدنی از احساس و انرژی مثبت، نهتنها اهل قم، بلکه توجه تشنگان معارف توحیدی در اطراف دنیا را به خود جلب کرده است. اجلال نزول آن بانوی پاک و مطهر در سال دویست و یک هجری در سرزمین قم که با رحلت آن بزرگوار همزمان شد را باید سرآغاز یک تاریخ جدید و یک جریان مبارک در دنیای اسلام و جهان بشریت دانست که خطوربط آن تا به امروز ادامه یافته و بر اساس متون متقن اسلامی تا روز قیامت نیز امتداد خواهد داشت.
برچسب ها
حضرت معصومه(س) , رضا رستمی , قم
به اشتراک بگذارید
https://resalat-news.com/?p=54231
تعداد دیدگاه : دیدگاهها برای کوثر قم بسته هستند
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.