کشمکش روسیه و غرب بر مذاکرات وین تأثیر نداشته است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 61475
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ |
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا:

کشمکش روسیه و غرب بر مذاکرات وین تأثیر نداشته است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» درخصوص تأثیر تنش اوکراین و روسیه بر مذاکرات هسته‌ای در وین می‌گوید: تاکنون این دومقوله از یکدیگر جدا بوده‌اند و مذاکرات هسته‌ای وین از تنش‌های بین اوکراین و روسیه اثر نپذیرفته است
کشمکش روسیه و غرب بر مذاکرات وین تأثیر نداشته است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» درخصوص تأثیر تنش اوکراین و روسیه بر مذاکرات هسته‌ای در وین می‌گوید: تاکنون این دومقوله از یکدیگر جدا بوده‌اند و مذاکرات هسته‌ای وین از تنش‌های بین اوکراین و روسیه اثر نپذیرفته است.وی افزود: دلیلش نیز این است که هیئت روس، ایران و اروپایی در وین هستند و مباحث در همان وین دنبال می‌شود. طرفین دعوا در اوکراین نیز مواضعی را از خودشان بروز نداده‌اند که بتوان براساس آن قضاوت کرد که مذاکرات برجام می‌تواند اثر بپذیرد.ابوالفتح خاطرنشان کرد که اما این مقوله بدان معنا نیست که مطمئن باشیم تحت هرشرایطی برجام از تنش اوکراین مصون می‌ماند. اگر اختلافات بین واشنگتن و مسکو بالا بگیرد و جنگ در اوکراین با تلفات انسانی وسیع شدت بگیرد و تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه اعمال شود و اقدامات نظامی از سوی اوکراین یا ناتو انجام شود، ممکن است بر وین اثرگذار باشد، اما اکنون صرفا می‌تواند ابراز امیدواری کرد که اختلاف غرب و روسیه بر مذاکرات هسته‌ای بی‌اثر باشد
 فروپاشی جماهیر شوروی و آغاز دست‌درازی آمریکا بر روسیه
وی با توصیف نقش آمریکا در تنش اوکراین و روسیه گفت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آمریکایی‌ها انتظار داشتند ازجانب روسیه سیاست‌های آمریکا موردپذیرش قرار بگیرد. تصورشان این بود که قدرت شرق فروپاشیده و جدال‌های ایدئولوژیک کنار رفته، روسیه به‌عنوان میراث‌دار اتحاد جماهیر شوروی یک کشور ضعیف به‌لحاظ اقتصادی است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هرچند روسیه به لحاظ نظامی ابرقدرت است اما در حوزه اقتصاد یک کشور درجه دوم حساب می‌شود و حتی رتبه‌اش از دانمارک یا هلند نیز پایین‌تر است بنابراین باید از آمریکا و اروپا تبعیت کند.او گفت: تا سال‌ها نیز همین روند ادامه داشت زیرا روسیه ضعف‌هایی داشت اما به‌همان سرعتی که روس‌ها به دنبال احیای توان ملی خویش رفتند، تنش با آمریکا بالا گرفت. زیرا آمریکا انتظار تبعیت را از روسیه داشت و روس‌ها دیگر نمی‌خواستند زیربار این تبعیت بروند.ابوالفتح خاطرنشان کرد: درنتیجه آمریکایی‌ها به گسترش ناتو اصرار ورزیدند و علیرغم تمام درخواست‌ها، هشدارها و پیشنهاداتی که روس‌ها از سال‌ها پیش مطرح کرده بودند اما آمریکایی‌ها زیر بار نرفتند. زیرا معتقد هستند اگر روسیه بتواند سیاستی را درمورد اینکه چه کشوری عضو ناتو شود یا چه کشوری عضو ناتو نشود،اعمال کند، اقتدار ناتو زیر سؤال می‌رود و درحقیقت ناتو گوش به‌فرمان مسکو خواهد شد.
تحلیلگر مسائل آمریکا بیان کرد: لذا آمریکایی‌ها حاضر نشدند به سمت مصالحه بروند. از طرف دیگر نیز اوکراین را وارد ناتو نکردند زیرا اگر این کشور عضو ناتو بود احتمالا اکنون زیر بمباران روسیه نبود. چراکه روسیه به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهد با بیش از ۳۰ کشور درگیر شود!
وی گفت: این مسئله باعث شد که سال‌های زیادی استخوان‌لای‌زخم باقی‌ بماند. اما درنهایت پیش‌بینی این بود که درنهایت چنین تنشی رخ می‌داد و ما انتظار آن را داشتیم. به‌نظر من این جنگ ۱۴ سال دیرتر آغازشده است و می‌توانست همان سال ۲۰۰۷ که پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو مورد تایید قرارگرفت، شروع شود یا دست‌کم درسال ۲۰۱۴ می‌توانست آغاز شود.
حال اگر این جنگ در سال ۲۰۲۲ اتفاق نمی‌افتاد ممکن بود چندسال دیگر رخ دهد. 
ابوالفتح درانتها یادآورشد: بالاخره تضاد منافع روسیه و غرب باید جایی خودش را نشان می‌داد. زیرا نه روس‌ها حاضر بودند از آمریکا تبعیت کنند و نه غرب حاضر بود دغدغه‌های‌ روسیه را بپذیرد. این مسئله باعث شد تنش فعلی را شاهد باشیم. جریان غرب معتقد است این جاه‌طلبی روس‌ها بوده و روس‌ها می‌گویند مقصر اصلی آمریکاست.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.