کشت قراردادی موجب آسودگی خیال کشاورزان خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88368
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۱۵ |
علی‌اکبر علیزاده برمی،عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی:

کشت قراردادی موجب آسودگی خیال کشاورزان خواهد شد

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه کشاورزان با آن روبه‌رو می‌باشند، ‌موضوع فروش محصول است. متأسفانه در شرایط حاضر نگرانی بسیاری پیرامون فروش و قیمت محصول وجود دارد؛ به طورمثال برای ‌قیمت گندم یک نرخ خرید تضمینی تصویب می‌گردد و  تکلیف‌ کشاورزان برای فروش محصول روشن می‌شود.
کشت قراردادی موجب آسودگی خیال کشاورزان خواهد شد

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه کشاورزان با آن روبه‌رو می‌باشند، ‌موضوع فروش محصول است. متأسفانه در شرایط حاضر نگرانی بسیاری پیرامون فروش و قیمت محصول وجود دارد؛ به طورمثال برای ‌قیمت گندم یک نرخ خرید تضمینی تصویب می‌گردد و  تکلیف‌ کشاورزان برای فروش محصول روشن می‌شود. در حوزه سایر محصولات همچون کلزا این روند شکل‌گرفته اما به صورت رسمی نیست. بنابراین قیمت‌گذاری دقیق برای فروش محصولات تولیدشده از سوی کشاورزان امری مهم است و در شرایطی که نگرانی بسیاری به سبب امکان عدم فروش محصولات خوددارند، کارگشا خواهد بود. 
وی افزود: یکی از روش‌های متداول در دنیا کشت قراردادی می‌‌باشد؛ برمبنای کشت قراردادی، کشاورز با سرمایه‌گذار قرارداد می‌نویسد و مطابق آنچه که از سوی سرمایه‌گذار تعیین‌شده، محصول کشت می‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: درکشت قراردادی، مبنا توافق دو طرف می‌باشد. این توافق گاه می‌تواند در قالب کشت پیاز باشد و گاه می‌تواند به صورت کشت انواع میوه می‌باشد.نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: به موجب کشت قراردادی، کشاورز خیالی آسوده نسبت به فروش محصولات خود خواهد داشت و دیگر نگران فروش و عدم فروش محصول تولیدشده خود نخواهد بود. 
او درخصوص معایب عدم فروش محصولات متذکر شد: عدم فروش محصول تبعات بسیاری دارد و بازار محصولات را نیز برهم می‌زند. پیش‌تر مشاهده شد که پیاز جیرفت و سیب‌زمینی دشت مغان به فروش نرسید و موجب آشفتگی بازار شد. وی یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی وظیفه دارد تا سرمایه‌گذار را با کشاورز و باغ‌دار آشنا کند. مادامی که کشاورز با سرمایه‌گذار همراه شود، هراسی نخواهد داشت و در کمال آرامش به کشت و برداشت محصول خود خواهد پرداخت. علیزاده برمی گفت: اینکه کشاورز به فروش محصول خود با قیمت مناسب اطمینان داشته باشد، امری اساسی است و می‌بایست دردستورکار قرار بگیرد. 
او بیان کرد: درشرایط فعلی اطمینان خاطر سرمایه‌گذار نیز امری ضروری است؛ فردی که سرمایه‌گذاری می‌کند، باید نسبت به زمان و میزان محصول آگاه باشد و با دشواری نبود محصول روبه‌رو نشود. وی با اشاره به ضرورت کشت قراردادی اظهارکرد: کشت قراردادی از سال ۱۴۰۰ مطرح و در سال ۱۴۰۱ گسترش پیدا کرد. خوشبختانه در شرایط حال نیز در برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی قرارگرفته تا در فصل کشت جدید، مطرح شود و اقدامات ابتدایی‌ آن انجام شود. او در پایان این گفت‌وگو اشاره داشت: توأم با کشت قراردادی، کشت فراسرزمینی نیز نتایج خوبی را رقم خواهد زد و می‌بایست نسبت به گسترش آن اهتمام ویژه داشت.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.