کشت دیم راهبرد خودکفایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91964
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳ |
در بررسی طرح جهش تولید در دیمزارها مطرح شد:

کشت دیم راهبرد خودکفایی

دیم‌کاری یا کشت دیم نوعی از کشاورزی مختص مناطق خشک است که در آن تنها بارش‌های آسمانی تأمین‌کننده آب موردنیاز کشتزار و زمین کشاورزی هستند. به‌عبارت‌دیگر در این کشت کشاورز محصول را آبیاری نمی‌کند.
کشت دیم راهبرد خودکفایی

دیم‌کاری یا کشت دیم نوعی از کشاورزی مختص مناطق خشک است که در آن تنها بارش‌های آسمانی تأمین‌کننده آب موردنیاز کشتزار و زمین کشاورزی هستند. به‌عبارت‌دیگر در این کشت کشاورز محصول را آبیاری نمی‌کند، بلکه به سبب بارانی بودن این ناحیه (معتدل و مرطوب خزری) محصولات با باران آبیاری می‌شوند.شایان‌ذکر است تا بگوییم که کشت دیم در مناطق کوهپایه‌ای یا استپ‌ها نیز صورت می‌پذیرد و تنها روش آن به سبب نوع آب‌وهوا متفاوت است.  کارشناسان بخش کشاورزی بر این باورند که به سبب محدودیت منابع آبی کشور و افزایش تبخیر سه برابر متوسط جهانی، کشت دیم راهبرد افزایش بهره‌وری خودکفایی محصولات اساسی خواهد بود.گفتنی است که از نیمه دوم سال ۹۹  وزارت جهادکشاورزی، طرح جهش تولید در دیمزارها   را مطرح و در دستورکار قرار داد.  براین اساس طرح جهش تولید در دیمزارها در سال نخست با ۶۷۰ هزار هکتار در ۶ استان شروع شد، در سال زراعی دوم طرح در ۲/۴ میلیون هکتار و سال زراعی سوم در ۴/۲ میلیون هکتار اجرا شد.اکنون نیز  وزیر جهاد کشاورزی  بر توسعه این روند تأکید کرده و طرح کشت در دیمزار‌ها یکی از راه‌های دستیابی به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی خوانده است. نیکبخت افزایش بهره‌وری را یکی از مباحث مهم حوزه کشاورزی دانسته و  دراین راستا همچنین عنوان داشته است: کشت در دیمزار‌ها از فرامین مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است و وظیفه همه ما عمل به این فرامین است، در این راستا وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود در ستاد وزارتخانه، استان‌ها، شهرستان‌ها و دورافتاده‌ترین دهستان‌ها طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور را اجرایی کند. به‌تازگی مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی از افزایش سطح زیرکشت اراضی دیم خبر داد و بیان داشت که سطح زیر کشت دیم از ۲/۴میلیون هکتار به ۵/۲ میلیون هکتار در سال آینده می‌رسد.

کارشناس بخش کشاورزی می‌گویند اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور، صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون دلاری در واردات محصولات کشاورزی را به همراه خواهد داشت و موجب افزایش تولید و بهره‌وری محصولات کشاورزی در واحد سطح خواهد شد. بنا به آخرین اطلاعات منتشرشده، مقرر گشته تا در سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح ۵ میلیون هکتار اجرا شود. آگاهان این عرصه می‌گویند؛ با توجه به شرایط اقلیمی کشور، طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از راهکارهای اساسی در راستای افزایش بهره‌وری در واحد سطح محسوب می‌شود و با توسعه طرح جهش تولید در دیمزارها به‌واسطه افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقای امنیت غذایی از واردات محصولات اساسی بی‌نیاز می‌شویم.
هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی نیز دراین‌باره بیان کرده است: اکنون طرح جهش تولید در دیمزارها در بحث گندم مدنظر است که تحقق این امر در کاهش واردات و خودکفایی نقش مهمی دارد. 
در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست و نماینده مردم ملایر مجلس شورای اسلامی و قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:
استفاده از اراضی دیم برای استانداردسازی زراعت ضروری است

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست و نماینده مردم ملایر مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به طرح جهش تولید در دیمزارها پرداخت و با اشاره به نتایج کشت دیم در افزایش بهره‌وری و خودکفایی محصولات اساسی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که پرداختن به آن می‌تواند نتایج خوبی را در حوزه کشاورزی رقم بزند، کشت دیم می‌باشد. به سبب آنکه کشور ایران، کشوری خشک با بارش کم است و معدل بارندگی همواره در حال کاهش می‌باشد، می‌بایست مؤلفه استانداردسازی زراعت را به‌خوبی دنبال کنیم. 
وی با اشاره به استانداردسازی زراعت افزود: یکی از موضوعات مهم در بخش استانداردسازی زراعت، استفاده از اراضی دیم است. استفاده از اراضی دیم موضوعی مطرح در دنیا می‌باشد و معدل بالایی را در بخش کشاورزی از آن خودکرده است. تبدیل و تغییر اصلاح الگوی کشت و استفاده از اراضی دیم می‌تواند راهبردی برای افزایش بهره‌وری در بخش محصولات کشاورزی باشد. براین اساس ضرورت دارد تا اراضی دیم کشور را به‌خوبی احیا کنیم و از بذر مقاوم و متناسب با اقلیم کشور بهره بگیریم. 
حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با اشاره به لزوم حداکثر استفاده از آب‌های سطحی تصریح کرد: به‌منظور بهره‌گیری از دیمزارها می‌بایست از سموم متناسب بهره بگیریم و مهندسی خاک را در دستورکار قرار دهیم. منظور از‌ مهندسی خاک دنبال کردن مباحثی همچون شیوه درست شخم زدن زمین است تا حداکثر استفاده از آب‌های سطحی رقم بخورد. 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست با تأکید بر تقویت منابع زیرزمینی کشور همچنین خاطرنشان کرد: به طورحتم هراندازه که توسعه دیمزارها را در دستورکار قراردهیم و زراعتمان را متناسب با بارش‌ها و آب‌های سطحی سازیم، منابع زیرزمینی‌مان را تقویت خواهیم کرد.
او بابیان اینکه حفظ منابع زیرزمینی برای ذخایر‌ محصولات کشاورزی مثمرثمر خواهد بود، متذکر شد: به طورحتم جهش تولید در دیمزارها موجب خودکفایی محصولات اساسی کشاورزی خواهد شد. اگر به‌درستی از اراضی دیم بهره‌بگیریم و کشت را اولویت‌بندی کنیم، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود. 
وی با تبیین الگوی کشت محصولات استراتژیک یادآور شد: ضرورت دارد تا درکشت محصولات کشاورزی و استفاده از اراضی دیم، اولویت را کشت محصولات استراتژیک همچون جو قرار دهیم. امروز‌ جو دیم می‌تواند یک الگوی موفق برای خودکفایی در حوزه نهاده‌های دامی باشد. 
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش بهره‌وری و تولید گندم بیان کرد: برای تولید گندم می‌توانیم از کشت دیم بهره‌بگیریم و ظرفیت خودکفایی را رقم بزنیم. بی‌شک با توسعه دیمزارها می‌توانیم در حوزه نهاده‌های دامی، خوراک دام و کالاهای اساسی به موفقیت دست پیدا کنیم و بخش قابل‌توجهی از تولید را ذخیره‌سازیم. 

 قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی:
توسعه دیمزارها راهی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» طرح توسعه دیمزارها راهی برای افزایش تولید دانست و دراین‌باره عنوان داشت: براساس برنامه هفتم در ۵ محصول اساسی باید به خودکفایی ۱۰۰ درصد و دیگر محصولات خوداتکایی ۹۰ درصد برسیم که این امر مهم با توسعه طرح جهش دیمزارها محقق می‌شود.
وی افزود: توسعه کشت دیم مستلزم فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی همچون بیمه محصولات کشاورزی، تأمین و توزیع کشت، ساماندهی کشاورزان و تعیین کشت براساس توان منطقه امکان می‌باشد. پیشه‌ور‌ با اشاره به‌ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های‌ موردنیاز ‌برای کشت دیم تصریح کرد: کشت دیم در ارتباط با شرایط اقلیمی، جوی و میزان بارندگی است. بنابراین مادامی‌که شرایط اقلیمی مناسب است و میزان بارندگی نیز برای کشت دیم مطلوب می‌باشد، می‌بایست زیرساخت‌های موردنظر را فراهم کنیم تا‌ توسعه دیمزارها و بهره‌وری از‌ اراضی دیم محقق شود. 
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با تأکید بر لزوم استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون و  نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: درکشت دیم مکانیزاسیون اهمیت فراوانی دارد. شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که پس از شروع بارندگی، کشاورز قادر به آغاز کشت باشد و به سبب نبود زیرساخت‌ها و مکانیزاسیون از کشت در موعد مناسب عقب نماند. استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون در نوسازی کمباین، تخصیص منابع به بخش کشاورزی با سود کم و بازپرداخت بالا موجب می‌شود تا در کنار طرح توسعه دیمزارها خودکفایی و کاهش واردات محقق شود. او با تأکید بر لزوم حمایت‌های دولت در تحویل کود، سم و بذر‌ موردنیاز کشاورزان همچنین متذکر شد: فراهم‌سازی کود، سم و بذر‌مناسب یکی از راه‌های توسعه اراضی دیم می‌باشد. دراین راستا ضرورت دارد تا حمایت‌های دولت نیز به‌ویژه متناسب با اقلیم منطقه عملیاتی شود.  وی در تشریح عوامل مؤثر در افزایش سطح زیرکشت اراضی دیم یادآور شد: اگر زیرساخت‌ها‌ و عوامل موردنیاز توسعه دیمزارها فراهم شود، می‌توانیم سطح  زیرکشت‌ را اکنون به بیش از دو میلیون هکتار می‌رسد، افزایش دهیم.  پیشه‌ور در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر‌لزوم پرداخت مطالبات کشاورزان اظهارکرد: توسعه طرح جهش دیمزارها می‌تواند گامی روبه‌جلو باشد و زمینه خودکفایی محصولات اساسی به‌ویژه در بخش گندم را رقم بزند. شایان‌ذکر است تا بگوییم حمایت از کشاورزان اهمیت فراوانی دارد و ضرورت دارد تا پس از برداشت، پول کشاورز در موعد مناسب پر‌داخت شود. عدم تأخیر می‌تواند موجب ترغیب و تشویق کشاورزان شود و توسعه دیمزارها و رونق تولید محصولات کشاورزی را محقق سازد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.