کرونا وارد فاز تازه‌ای شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 42371
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۲۷ |
کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همزمان با خطر ورود گونه جهش‌یافته هندی

کرونا وارد فاز تازه‌ای شد

کرونا هر بلایی که خواسته بر سرمان آورده است و دوباره سروکله نوع تازه‌ای از این ویروس پیداشده که منشأ آن کشور هند اعلام شده و به نگرانی‌ها دامن زده است.
کرونا وارد فاز تازه‌ای شد

گروه اجتماعی 
کرونا هر بلایی که خواسته بر سرمان آورده است و دوباره سروکله نوع تازه‌ای از این ویروس پیداشده که منشأ آن کشور هند اعلام شده و به نگرانی‌ها دامن زده است. تاکنون گونه‌های جدید جهش‌یافته‌  به افزایش صعودی شمار تازه مبتلایان منجر شده و برخی از کارشناسان از مخاطرات و سرعت‌بالای انتقال گونه هندی می‌گویند و این در‌حالی است که پاسخ ما در برابر حملات ویروسی اصلا کوبنده نبوده و آن را وادار به عقب‌نشینی نکرده، حتی این ویروس به‌اندازه چند قدم هم به عقب بازنگشسته است تا دلمان خوش باشد در مواجهه با این هیولای کشنده، کاری از پیش برده‌ایم. میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور، در بازه زمانی ۱۸تا ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از سوی دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا معادل ۵۸ درصد اعلام‌شده و رئیس دولت از ۱۸ استانی گفته  که شرایط مساعدی ندارند و ۷ استان شرایط‌‌‌شان بدتر است. ازقضا با پایان یافتن محدودیت‌های ۱۰ روزه در شهرهای مختلف، شمار مبتلایان تازه همچنان رو به افزایش است و وضعیت رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور افزایش نیافته است. بنا براظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اکنون دو هفته است که محدودیت‌های قرمز و نارنجی، ایجادشده و تعطیلی مشاغل همه گروه‌ها به‌جز گروه یک در شهرهای قرمز و گروه یک و دو در شهرهای نارنجی را داشتیم اما میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۱ درصد در کشور رسیده که عدد مطلوبی نیست .
 لغو طرح ترافیک؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب
و اما بخوانید از ادامه‌دار شدن تعطیلی‌ها در این هفته که تاکنون بی‌ثمر و بی‌فایده بوده است، هرچند باید از این تعطیلی‌ها، تحت عنوان«محدودیت» یادکرد که بر اساس ارزیابی‌ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در طی دو هفته قبل چندان محدودیت‌ها رعایت نشده و این علی‌رغم مدیریت هوشمند است‌ و نکته دیگری که در سخنان علیرضا رئیسی به آن اشاره‌شده، لغو طرح ترافیک در تهران از امروز است و این لغو،حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را دارد. بعدازاین همه هشدار و اعلام‌خطر، تازه از زبان سخنگوی ستاد مطرح‌شده که «یکی از مشکلات ما مترو و حمل‌ونقل عمومی است که می‌تواند عامل انتقال بیماری شود. این موضوع شاید تاحدودی به ما کمک کند. برای ادامه لغو طرح ترافیک هم متعاقبا تصمیم‌گیری می‌شود.»
به هرشکل، دلواپسی‌ها ادامه دارد و دو هفته آینده به گفته رئیس دولت، حساس است. از ۱۰ روز پیش شمار جان‌باختگان کرونا از 
۳۰۰ نفر گذشت و در یک‌شنبه گذشته ۲۸ فروردین به ۴۰۹ نفر رسید و دوم اردیبهشت‌ماه آمار رسمی درگذشتگان به ۴۵۳ نفر رسید که بالاترین عدد ثبت‌شده در چند ماه گذشته از زمان پیک قبلی کرونا است و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۴ نفر پس از ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را ازدست‌داده‌اند و ۱۸ هزار و ۲۳۰ مبتلای جدید نیز شناسایی‌شده است. در کمال تأسف در تمامی شاخص‌ها از مراجعان سرپایی و مبتلایان علامت‌دار بگیرید تا میزان بستری در تخت‌های ویژه و فوتی‌ها با روندی صعودی روبه‌رو هستیم و ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵شهر نارنجی و ۴۵ شهر زردند و تا اینجا، فقط ۷ شهر آبی باقی‌مانده است. استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان، بیشترین روند  صعودی رادارند و البته تهران را هم نباید از قلم انداخت، تهرانی که مدیرعامل بهشت‌زهرای آن آمار مرگ‌ومیر در روز ۳۱ فروردین‌ماه را در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه خوانده که در ۵۰ سال گذشته «چنین آمار فوتی در یک روز نداشتیم، حتی در ۸ سال دفاع مقدس.»
به گفته سعید خال، شهر تهران در روز سه‌شنبه «۱۵۰ متوفی کرونایی و ۲۰۰ متوفی غیر کرونایی داشته و سخت‌ترین روز کاری برای همکاران او»‌ بوده است.
پیش‌تر رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، هشدار داده بود که در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی، «ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند.»
کرمی محمدی گزارش داده که تقریبا یک‌سوم از آمار مرگ‌ومیر که روزانه اعلام می‌شود، «متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست» و به‌صراحت گفته ‌ «در شرایطی که تعداد متوفیان زیاد شود، ممکن است کارکنان آرامستان‌ها نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و به‌روز بعد منتقل شود.»
 شرایط بحرانی کرونا و خرید سردخانه و قبرهای جدید
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اعلام این‌که شمار فوتی‌های روزانه کرونا در پایتخت به ۱۵۰ نفر در روز رسیده، تأیید کرده که خرید سردخانه‌های جدید و ساخت قبرهای جدید براساس مصوبه شورای شهر به دلیل شرایط بحرانی کرونا انجام‌شده است.
زهرا صدراعظم نوری گفته: «با توجه به این‌که منحنی و پیک مبتلاها و فوتی‌ها در تهران بالا رفته است، آمادگی لازم در سازمان بهشت‌زهرا وجود دارد چون درگذشته تجهیزاتی خریداری شد اما اخیرا هم تعدادی سردخانه خریداری‌شده است.»
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با اعلام این‌که در موج چهارم کرونا میزان ابتلا شدیدتر شده و تعداد جان‌باختگان افزایش‌یافته، افزوده است «در تهران بنابر همین آماری که در چند روز گذشته دارم در بهشت‌زهرا در یک روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ متوفای کرونا داشته‌ایم و فشار زیادی روی نیروهای سازمان بهشت‌زهرا ست و این افراد در معرض آسیب‌های شدید روحی و همچنین جسمی ازجمله خطر ابتلا به کرونا هستند.»
در چند روز گذشته گزارش‌هایی از ساخت شمار قابل‌توجهی قبر در بهشت‌زهرای تهران برای قربانیان کرونا منتشرشده و رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن تأیید این گزارش‌ها تأکید کرده که این اقدامات براساس مصوباتی است که شورای شهر تهران داشته است و به‌موجب آن  «بهشت‌زهرا باید برای شرایط بحرانی آماده باشد و همچنین تعدادی قبر هم برای این منظور رزرو کنند.»
نوری افزوده که بخشی از این قبرها آماده است و این علاوه بر اقداماتی است که بهشت‌زهرا از اسفند سال ۹۸ همزمان با آغاز شیوع کرونا تاکنون انجام داده و مرتبا متوفیان کرونا را پذیرش و دفن کرده است. بنابراین پایتخت بیشترین سهم را در تعداد جان‌باختگان و میزان شیوع و بستری‌ها دارد و به اذعان فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران، پایتخت در وضعیت فوق قرمز به سر می‌برد و هر هفته شرایطش بحرانی‌تر از هفته قبل گزارش می‌شود اما این فقط تهران نیست که وضعیت بدی دارد. حسن روحانی، رئیس‌دولت وضعیت کرونا در سراسر کشور را نگران‌کننده خوانده و خواهان تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌ها شده و هشدار داده در غیر این صورت نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم.او خواستار مراعات مردم شده است و با استناد به آمارها گفته، مردم آن‌طور که بایدوشاید مراقبت نمی‌کنند و مراقبت‌ها به‌طور متوسط زیر ۶۰ درصد است درحالی‌که باید مراقبت‌ها را به بالای هشتاد و نود درصد برسانیم تا بتوانیم از این موج خلاص شویم. ایلام و سیستان و بلوچستان دو استانی هستند که در پایین‌ترین حد ممکن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت داده‌اند و طبق اعلام دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در دوره زمانی  ۱۸ الی ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دو استان بین ۲۸ تا ۳۲ درصد بوده است و آذربایجان‌غربی،  البرز،اردبیل،  چهارمحال و بختیاری،  قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، گلستان، مرکزی، مازندران و همدان، گروه استان‌هایی هستند که در همین بازه زمانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح آن‌ها بین ۳۳ تا ۵۵ درصد بوده است. در این مدت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان شرقی،  اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، قم،  فارس،  کرمان،لرستان،کرمانشاه، کردستان و هرمزگان بین ۵۶ تا ۶۵ درصد بوده و استان‌هایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح آن‌ها از ۱۸ تا ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، بین ۶۶ تا ۷۶ درصد  بوده شامل زنجان، تهران ،  سمنان و یزد است.
  و بازهم گونه جهش‌یافته، این بار از هند
کاهش مراعات موازین بهداشتی در بزنگاهی خطیر که گونه‌های جهش‌یافته بر وخامت شرایط افزوده، می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. روز گذشته رئیس‌جمهور از خطر ویروس هندی گفت که پیش روی ماست. ویروسی که به گفته برخی از صاحب‌نظران به لحاظ خطرناک بودن، نسخه به‌روز شده ویروس انگلیسی، برزیلی و آفریقای جنوبی است و دست آن‌ها را از پشت بسته است. به اذعان حس روحانی، اگر این ویروس وارد کشور شود، ما مشکل بزرگی پیدا می‌کنیم. رئیس دولت از استاندارهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های جنوبی مانند کرمان و هرمزگان خواسته مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی بر عهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود. حالا دوباره برگشته‌ایم به چندماه پیش که گونه جهش‌یافته انگلیسی سر برداشته بود و به اقصی نقاط جهان سفر می‌کرد. ماهم ازاین‌گونه بی‌نصیب نماندیم و این ویروس با سهل‌انگاری، همه شهر‌های کشور را فتح کرد. درحالی‌که همزمان با افزایش نگرانی‌ها در پی شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در جنوب انگلیس، برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در اقدامی فوری، کلیه پرواز‌های ورودی از بریتانیا را لغو و ممنوع اعلام کردند، از گوشه و کنار کشور ما خبر می‌رسید که باوجودآنکه تمامی پروازها به مقصد انگلیس به مدت ۲ هفته لغو شده اما فروش بلیت‌های پرواز انگلیس به مقصد تهران و برعکس همچنان ادامه دارد. اکنون هم سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا خواستار«توقف نقل‌وانتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم» از هند شده است. 
نمکی در این نامه شیوع موج جدید کووید ۱۹ در هند را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و نوشته«ضروری است به نحو مقتضی نقل‌وانتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از کشور مذکور متوقف شود.»
همزمان، رئیس سازمان هواپیمایی می‌گوید هیچ پروازی به هند نداریم و برخی پروازها تنها برای بازگرداندن ایرانیان و دانشجویان با اخذ مجوز انجام می‌شود.تورج دهقان زنگنه به ایسنا گفته درصورتی‌که پروازی به‌صورت موردی بخواهیم انجام دهیم، مجوز آن را از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کرده و همه پروتکل‌های ابلاغی درباره آن را به‌دقت اجرا می‌کنیم. این اظهارات، ما را بیشتر نگران می‌کند و یادآور تمام‌روزهایی است که قرار بود پروازها به مقصدی خاص لغو شود اما این اتفاق رخ نداد و آن‌قدر دست روی دست گذاشتند که ویروس از زمین و آسمان حمله‌ور شد. از مصادیق این مسئله می‌توان به گونه جهش‌یافته انگلیسی اشاره کرد. علیرضا رئیسی،سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز هم بر اهمیت جدی گرفتن ویروس جهش‌یافته انگلیسی تأکید دارد اما درعین‌حال نسبت به جهش هندی ویروس کرونا هم هشدار می‌دهد. او ویروس جهش‌یافته هندی  را به‌شدت مسری می‌داند که میزان تلفات بالایی دارد و گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش‌یافته دیگر شدیدتر است. رئیسی تأکید کرده، استان‌هایی که در مرز شرقی کشور در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید مراعات کنند و توصیه شده استانداران تمهیدات لازم را بیندیشند. درهرحال، توصیه اکید متخصصان لغو کلیه پروازهای رفت‌وبرگشت به هند است، ناظر بر آنکه مطابق تازه‌ترین آمارها، این کشور در ابتلای روزانه به کرونا رکورد تازه‌ای به ثبت رسانده و به بیش از ۳۴۶ هزار مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته رسیده و همچنین ۲۶۲۴ قربانی جدید کرونا را ثبت کرده که بیشترین میزان از زمان آغاز همه‌گیری در این کشور است.در همین حال محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی، از توقف تمام پروازها میان ایران با هند و پاکستان خبر داده و به ایرنا گفته، توقف این پروازها بر اساس تصمیم وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش‌یافته در هند و پاکستان صورت می‌گیرد و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وعده داد که تمامی پروازهای کانکشنی و موردی ایران به هند و پاکستان از ساعت ۲۴ دیشب لغو شود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.