کرونا در مرز بحران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24446
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
هر 10دقیقه یک نفر فوت می‌کند

کرونا در مرز بحران

همزمان با افزایش شمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به یک نفر در هر ۱۰ دقیقه، مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده‌اند که عادی پنداریویروس و تغییر رفتار مردم باعث شده تا آمار ابتلا نسبت به گذشته افزایش یابد و تداوم این روند می‌تواند خطرناک باشد.
کرونا در مرز بحران

|  گروه اجتماعی| 
همزمان با افزایش شمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به یک نفر در هر ۱۰ دقیقه، مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده‌اند که عادی پنداریویروس و تغییر رفتار مردم باعث شده تا آمار ابتلا نسبت به گذشته افزایش یابد و تداوم این روند می‌تواند خطرناک باشد. ازاین‌رو، ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک در مراکز سرپوشیده را از امروز (۱۵ تیر)، اجباری اعلام کرده و رئیس‌جمهور از ادارات دولتی خواسته به افراد بدون ماسک خدمات ارائه ندهند. «حس روحانی» روز شنبه تأکید کرده که وزیر کشور، شهرداری‌ها و نهادهای دولتی باید تمام تلاش خود را به‌کارگیرند و در مترو و اتوبوس هم اگر مواردی لازم بود، از نیروی انتظامی و بسیج کمک گرفته شود.او دستور داده، کارمندان بدون ماسک از سر کار برگردانده شوند و برای آنان غیبت ثبت شود.تمامی این تصمیمات از پیچیدگی رفتار کرونا حکایت دارد، آن‌هم در شرایط فعلی که بسیاری از آحاد جامعه بدون داشتن علامت به کرونا مبتلا یا ناقل هستند و عادی شدن روابط اجتماعی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. از‌ نقطه‌نظر متخصصان برای مقابله با ویروس کرونا و به‌نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز با این بیماری خطرناک قرن که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها و شاید چندین سال مهمان ما باشد، باید پروتکل‌های بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها و عدم حضور در اماکن شلوغ را در دستور کار خود قرار دهیم و بدون رعایت این دستورالعمل‌ها حتی از منزل هم خارج نشویم اما بروز رفتارهای اشتباه، زنگ خطر کرونا را به صدا درآورده و به نظر می‌رسد این بیماری در مرحله اوج‌گیری قرار دارد، حال‌آنکه پیش‌تر وضعیت ما نسبت به سایر کشورهای جهان به‌مراتب بهتر بود و شمار مبتلایان و قربانیانمان در شیب کندی حرکت می‌کرد، اما بعد از چند هفته سیر نزولی، نمودارها سیر صعودی یافته و نگرانی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. خلیل علی محمدزاده، پزشک و نویسنده، علت اصلی را در انتخاب نوع استراتژی مقابله با بیماری و تغییر مکرر آن و عدم مداومت بر استراتژی واحد، تا نیل به نقطه‌ای مطمئن، می‌داند. او در صفحه اینستاگرام خود نوشته:  «ما متأسفانه پس از گذراندن «روز طبیعت» کم‌کم، مراقبت‌ها و محدودیت‌ها را بدون محاسبه کم کردیم و کار را به‌جایی رساندیم که در استان تهران اکنون مراقبت‌ها به ۱۱ درصد و دیگر استان‌ها، مراقبت‌ها به کمتر از ۳٠ درصد کاهش یافته است. ازیک‌طرف دولت با کم‌طاقتی و برخوردهای عجله‌ای و کم اثر رسانه‌ای و حرف‌های بالا و پایین، نظر مردم را نسبت به موازین پیشگیری سست کرد. از طرفی نه‌تنها در رعایت مقررات پیشگیری تسهیلات خاصی به عموم مردم نداد، بلکه عملا نتوانست در این ماه‌ها، جلوی گرانی افسارگسیخته کالاها و دشواری تأمین هزینه‌های زندگی مردم را بگیرد و حاصل این شد که مردم به  دنبال معیشت روزانه رفتند و اکنون می‌بینیم پس از چند ماه مبارزه با کرونا، وضع ما نسبت به قبل تغییر محسوسی نداشته و بااین‌همه ایثار و ازخودگذشتگی نیروهای بهداشت و درمان و سایر اقشار و گروه‌های جهادی، خستگی بر تن این عزیزان مانده و جای نگرانی‌های بیشتری نیز باقی است.»
درحالی‌که بخشی از کادر درمان، فرسوده و یا بیمار شده‌اند و مابقی نیز نیازمند تجدیدقوا هستند، طی ۲۴ ساعت گذشته، براثر سهل‌انگاری و عدم استفاده از ماسک، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۱۴۸ مورد بستری شدند و ۱۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسیده است. هم‌اکنون استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
افزایش تعداد مبتلایان در کنار خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمان
محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان،‌ اعلام کرده: غالب شهرستان‌های این استان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند و مرگ‌ومیر نیز  نسبت به اوایل افزایش یافته است. معاون استاندار خراسان رضوی هم‌ گفته از  ۲۹ شهرستان این استان دو شهرستان قرمز،‌ هشت شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. این مقام دولتی وضعیت هشدار در خراسان رضوی را «نزدیک به قرمز» خوانده است در آذربایجان شرقی مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی از پیشی گرفتن دوباره شمار بستری‌ها از ترخیص‌ها خبر داده‌اند. معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با بحرانی خواندن وضعیت بیمارستان آق‌قلا گفته: وضعیت بیمارستان‌ها اصلا خوب نیست. پیش‌تر در گلستان تعداد ترخیصی‌ها و تعداد افراد بستری شده در یک روز تقریبا مساوی بود اما طی دو هفته گذشته تعداد افراد مرخص شده در یک روز بیش از تعداد بستری‌های روزانه است. استان هرمزگان هم که در وضعیت قرمز است، یک هفته تعطیل شده است. به گفته مقامات بهداشتی، هرمزگان در روزهای اوج بیماری کرونا قرار دارد و ۷۰۰ تخت معمولی و ۸۰ تخت ICU در حال حاضر توسط بیماران مبتلا به کرونا پر شده است.حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرده، عمده بیماران در بندرعباس هستند.معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا طی دو هفته اخیر و به‌ویژه سه روز اخیر گفته، افزایش تعداد مبتلایان در کنار خستگی مفرط و فرسودگی کادر درمان، منجر به افزایش بسیار شدید مرگ‌ومیر بیماران کرونا در سطح کشور خواهد شد.دکتر علی ماهر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در تهران، عنوان کرده، در کنار ظرفیت محدود تخت‌های بستری و به‌خصوص تخت‌های ویژه که در حال حاضر درصد بالایی از آن‌ها اشغال شده، فرسودگی و خستگی مفرط پرسنل درمان نیز مطرح است. او گفته: این پرسنل از اسفندماه در حال کار بوده و فرصتی برای بازتوانی و ریکاوری خود نداشته‌اند. دو دانشگاه علوم پزشکی و یک شبکه بهداشت در استان کرمان ، درباره روند
رو به افزایش مبتلایان به کرونا و تکمیل تخت‌های بیمارستانی کرونا هشدار داده‌اند. 
پزشکان هم به توصیه‌های بهداشتی عمل نمی‌کنند
شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با« رسالت»، از بی‌تفاوتی مردم انتقاد کرده و تأکید می‌کند: مردم ما باید به‌درستی متوجه مخاطرات این ویروس باشند چراکه در حال حاضر متوجه این مسئله نیستند و باور ندارند که ویروس خطرناک‌تر شده و افراد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند، البته مسئولان هم باید پیش‌تر، به‌اجبار متوسل می‌شدند، چون مردم رعایت نمی‌کنند، به اخبار هم گوش نمی‌دهند و خودشان را به بی‌خیالی زده‌اند. حتی وقتی می‌گوییم ماسک بزنید، ناراحت می‌شوند و در پاسخ می‌گویند، بگذارید کرونا بگیریم تا بمیریم یا از مراعات زیادی خسته شده‌ایم. آیا مردم ما وجدانشان قبول می‌کند که دیگران از طریق آن‌ها مبتلا شوند؟ او در ادامه گفته‌هایش تأکید می‌کند که حتی پزشکان هم عامل به توصیه‌های بهداشتی نیستند و به‌رغم ابتلا به کرونا، عمل جراحی انجام می‌دهند و رزیدنت‌ها را هم مبتلا می‌کنند. این‌ها پزشکان ما هستند، چه رسد به مردم عادی. حتی بسیاری از افراد به‌رغم ابتلا، بیماری را پنهان کرده و بدون ماسک به محل کار خویش مراجعه می‌کنند که همه این مسائل زنجیره انتقال را گسترش می‌دهد. آن‌هم در شرایطی که هیچ تخت خالی در بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی وجود ندارد و با این روند بیمارستان‌ها و ICU کلپس می‌کند. در حال حاضر کادر درمان هم بسیار خسته و فرسوده است و دیگر توان خدمت‌رسانی ندارد، بنابراین تنها راه چاره، مراعات مردم است. مردمی که در عید نوروز فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد مراعات لازم را داشتند که آن‌هم به دلیل اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی رستوران‌ها و پارک‌ها بود. باید این محدودیت‌ها دوباره اعمال شود، چون کسی رعایت نمی‌کند. ۱۰ روز پیش به لقمان رفتم و مشاهده کردم که ۷۰ درصد مردم ماسک ندارند، درحالی‌که اگر همه مردم ماسک بزنند، ۴۰ تا ۵۰ درصد از میزان انتقال‌ها کاهش می‌یابد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.