کرونای گران و کمرشکن! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26443
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
کووید 19 هزینه‌ زندگی خانوارها را افزایش داده است؛

کرونای گران و کمرشکن!

جایی خواندم که کرونا فقط یک ویروس بدقلق و سمج نیست و هراس از آن تنها محدود به شیوه درمان و اضطراب از ابتلای خانواده و حلقه نزدیکان نمی‌شود، بلکه این بیماری می‌تواند به‌سادگی آب خوردن بر اساس طبقه اجتماعی مبتلایان، جانشان را بگیرد.
کرونای گران و کمرشکن!

گروه اجتماعی
جایی خواندم که کرونا فقط یک ویروس بدقلق و سمج نیست و هراس از آن تنها محدود به شیوه درمان و اضطراب از ابتلای خانواده و حلقه نزدیکان نمی‌شود، بلکه این بیماری می‌تواند به‌سادگی آب خوردن بر اساس طبقه اجتماعی مبتلایان، جانشان را بگیرد. تحلیل این مسئله چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد، تصور کنید که هزينه تست کرونا ۵۰۰ تا یک‌میلیون تومان است و چنانچه بیمار به بستری نیاز داشته باشد، احتمالا باید بین ۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند و قیمت داروهای کمیاب آن گاهی تا ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد! مطابق اعلام دولت قرار بود هزینه درمان و تست کرونا رایگان باشد اما گزارش‌های مردمی از هزینه‌های چندمیلیونی درمان حکایت دارد و گویا بر اساس آخرین بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درمان بیماران مبتلابه کووید ۱۹ رایگان نبوده و بیماران فاقد بیمه باید هزینه درمان خود را پرداخت کنند و یا در حین درمان، خود را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهند.
اما بهتر است به این بحث، از منظر دیگری بپردازیم، چراکه شواهد نشان می‌دهد، آنان که متعلق به طبقات پایین یا میانی جامعه‌اند و از تأمین هزینه‌های روزانه  عاجزند، با حضور در محیط‌های خطرناک، بیش‌ازپیش در معرض ابتلا به این ویروس هستند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به‌رغم تأکید و تکیه دولت بر رایگان بودن درمان، بیمارستان‌های دولتی به‌گونه‌ای دیگر رفتار کرده و بعضا  عنوان می‌کنند که بیمه‌ها همه خدمات را به بیماران مبتلابه کرونا ارائه نمی‌دهند و فقط بخشی از هزینه‌های درمان را تحت پوشش‌دارند. از سوی دیگر در این شرایط حساس، حدود چهارتا۶‌میلیون نفر در کشور فاقد دفترچه بیمه هستند، حال‌آنکه چند روز پیش از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران قیمت داروهای حیاتی کرونا اعلام شد و قیمت داروی رمدسیویر هر ویال يك‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان و قیمت داروی فاویپیراویر به ازای هر ورق قرص حدود ۱۰۰‌هزار تومان تعیین‌شده است، بنابراین هزینه‌های درمان این بیماری آن‌قدر گزاف است که می‌توان یک‌بار برای همیشه، بر این فرضیه که ویروس کرونا، فقیر و غنی نمی‌شناسد، خط بطلان کشید.
با مدیر درمان یکی از شرکت‌های بیمه تماس می‌گیریم تا به پاسخ این پرسش دست‌یابیم که چرا بیمه‌ها برخی از داروها و موارد درمانی را تحت پوشش ندارند؟ گویا داروهای برخی از بیماران کاملا آزاد است و به همین دلیل هزینه‌ها بالا می‌رود. فردی سه واحد داروی
«آی وی آی جی» را خریداری و بابت آن ۲۵ میلیون تومان هزینه کرده و این رقم گاهی تا ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. درست است که این دارو برای بیماران دارای فشار ریه است و قبل از شیوع کووید ۱۹ تحت پوشش بیمه بوده اما برای بیماری کرونا، این دارو شامل بیمه نیست. از سوی دیگر گزارش‌های میدانی ما نشان از آن دارد که برخی بیمارستان‌های دولتی به بهانه پر بودن تخت‌ها، بیماران مشکوک به کرونا را به مراکز بخش خصوصی ارجاع می‌دهند که هزینه‌هایش بسیار بالاست و برخی بیماران کم‌بضاعت در این شرایط به منزل مراجعه کرده و بدون دریافت خدمات درمانی در سکوت
جان می‌سپارند اما دردسرهای مبتلایان به همین موارد ختم نمی‌شود. مشکل دیگری که در این میان مطرح است تحت پوشش نبودن هزینه‌های تست کرونا از سوی بیمه‌های تکمیلی است و کم نبوده‌اند افرادی که با تصور تحت پوشش بودن هزینه تست کرونای خود، این تست را انجام داده‌اند و بعد متوجه شده‌اند که‌ای دل غافل، این هزینه از لیست پرداختی‌ بیمه‌های تکمیلی خارج است! برخی از پزشکان و کارشناسان نظام سلامت بر اصلاح این روند تأکید دارند و معتقدند، هزینه درمان کرونا بسیار نجومی است. پزشکی در گفت‌وگو با «رسالت» مطرح کرده است، افرادی که نیاز به  ICU و یا خدمات ویژه نداشته باشند، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و بیشترین قیمت برای بیماران کرونایی که نیاز به ICU و خدمات ویژه داشته باشند، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است! گویا ارقام در این زمینه متفاوت است و نمی‌توان با قطعیت رقم مشخصی را اعلام کرد.  

   هزینه‌های سرسام‌آور درمان به روایت مردم
یکی از شهروندان که مبتلا به کروناست، در گفت‌وگو با «رسالت» به هزینه‌های درمان این بیماری اشاره دارد و از لحظه‌ای می‌گوید که پس از بروز نفس‌تنگی و سردرد شدید به مرکزی درمانی در غرب تهران مراجعه کرده که پزشک برای او، سی‌تی‌اسکن و آزمایش خون نوشته و بعد هم به دلیل ازدحام در مراکز دولتی به بخش خصوصی مراجعه کرده و آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان هزینه در برداشته و به دلیل این‌که قادر به پرداخت نبوده، از آشنایانش قرض گرفته است. اما پس از مثبت شدن تست، به تشخیص دکتر باید در بیمارستان بستری می‌شد که قادر به پرداخت هزینه‌ها نبوده و ترجیح داده است، ضمن تحمل درد در منزل بماند. به او گفته‌اند، نگران هزینه‌ها نباش؛ تنها ۱۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنی و اگر قادر به پرداخت همین ۱۰ درصد هم نباشی با مراجعه به بخش مددکاری، کل هزینه  رایگان می‌شود و با این اطمینان خاطر به بیمارستان دولتی مراجعه کرده و بعد از دو هفته بستری و مراقبت، به هنگام ترخیص با رقم عجیب ۳۰ میلیون تومانی روبه‌رو شده و چون توان پرداخت این مبلغ را نداشته، نسبت به رهن و اجاره منزلش اقدام کرده تا بتواند از بیمارستان ترخیص شود و در مورد گرانی هزینه درمانش با این پاسخ مواجه شده که بستری بیماران بدون بیمه،  هفت تا ۲۰ میلیون تومان است و این فقط شامل هزینه بستری است. دارو و موارد موردنیاز دیگر هم به این مبلغ اضافه شده و درواقع نوع دارو‌های مصرفی هم بر هزینه نهایی درمان تأثیر گذاشته است.
یکی دیگر از شهروندان، از تجربه درمانی خود و هزینه‌های آن به «رسالت» چنین می‌گوید: به دوستان و آشنایان خود توصیه می‌کنم که تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و ماسک بزنند، زیرا به‌محض مبتلا شدن به ویروس باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند که از عهده خانواده‌ای با سطح درآمد متوسط هم خارج است. در حال حاضر هزينه  تست کرونا در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و گاهی تا یک‌میلیون تومان هم باید بابت این مسئله پرداخت کرد و اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد احتمالا باید بین پنج تا ۱۰ میلیون و یا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند و قیمت داروهای کمیاب تا ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. بستری در بیمارستان دولتی تنها در صورتی امکان دارد که تخت خالی برای بستری بیماران وجود داشته باشد. در برخی از بیمارستان‌ها تنها ۱۰۰ یا ۲۰۰ تخت دارای امکانات برای درمان کرونا پیش‌بینی‌شده و با توجه به این‌که حداقل تست ۶۰ تا ۷۰ نفر مثبت می‌شود و از این تعداد، عده‌ای نیازمند بستری در بیمارستان‌اند، تخت خالی در کار نیست، پس بیمار به‌ناچار یا هزینه‌های چند ده‌میلیونی بیمارستان خصوصی را می‌دهد و به آنجا می‌رود  ، یا ندارد و باید در انتظار تخت خالی بماند. یکی از دوستانم چند هفته قبل مجبور شد، برای بستری در بیمارستان خصوصی مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان   بپردازد.»
اما این موارد، محدود به شرایطی است که فرد به ویروس مبتلا شده باشد، درحالی‌که همه ما به‌صورت عادی باید ماهانه، مبالغی را برای خرید ملزومات بهداشتی هزینه کنیم. حالا نزدیک به ۵-۶ ماه است که ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده هم در سبد هزینه خانوارها جای گرفته و البته هزینه مصرف آب که رقم بالایی را به خود اختصاص داده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت بر این مسئله تأکید کرده که اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشند، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳/۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴/۹ به ۱۲/۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲/۳ درصد
 افزایش می‌یابد.

    هزینه ۶۰۰هزارتومانی یک خانواده چهار نفره
برای مقابله با ویروس مطابق بررسی‌های ما، یک بسته ماسک ۵۰ تایی  در پایتخت، نزدیک به ۱۷۰ یا ۱۷۵ هزار تومان عرضه می‌شود، یعنی هر عدد در حدود  سه هزارتا ۳۵۰۰ تومان و با نرخ مصوب دولت تفاوت دو برابر و نیم دارد. ماسک سه لایه، هر بسته ۲۰ تایی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. حال‌آنکه ماسک فیلتر دار  یک‌بارمصرف در بدو ورود ویروس، بین چهارتا پنج هزار تومان فروخته می‌شد، در حال حاضر ۲۰ هزار تومان است و عجیب‌تر آنکه دبیر ستاد لجستیک مقابله با کرونای  وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ۲۵ خردادماه درست یک ماه پیش قیمت مصوب ماسک تولید کارگاهی را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد. در اردیبهشت‌ماه نیز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت هر عدد ماسک سه لایه پزشکی تولید ایران را ۸۱۰ تومان اعلام کرده بود.
در ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۹۹ نیز عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت مصوب هر عدد ماسک وارداتی و قیمت تمام‌شده آن کالا به‌اضافه ۱۰ درصد سود آن را این‌طور اعلام کرد: «قیمت مصوب هر عدد ماسک سه لایه پزشکی تولید داخل، برای مصرف‌کننده ۸۱۰ تومان، قیمت مصوب هر عدد ماسک تولید نیمه‌صنعتی (کارگاهی) نیز ۱۶۰۰ تومان و قیمت مصوب عرضه انواع ماسک N95 در داروخانه‌ها بر اساس نوع، مدل و کیفیت بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان است.»
و قیمت سایر اقلام بهداشتی هم به همین میزان است. به‌عنوان‌مثال با تهیه دو بسته ماده ضدعفونی كننده  در ماه، یک خانواده  سه تا چهار نفره باید هر بسته آن را ۷۰ هزارتومانی خریداری کرده و ماهانه ۱۵۰ تا  ۲۰۰ هزار تومان برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده سرویس‌های بهداشتی هزینه کند، در ماه ۱۵۰ هزار تومان  برای خرید ژل و الکل برای دست‌ها هزینه می‌شود و  در کل یک خانواده سه تاچهار نفره به‌طور میانگین در ماه ۶۰۰هزار تومان هزینه مقابله و محافظت از ویروس کرونا را می‌پردازد و علاوه بر هزینه مصرف چند برابری آب که برای شست‌وشوی روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. در مورد سایر اقلام هم، وضعیت نرخ‌ها به همین میزان نگران‌کننده است. دستکش‌های یک‌بارمصرف، بسته صدتایی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و دستکش‌های یک‌بارمصرف جراحی ۱۸۰ هزار تومان است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.