کره همچنان بدهکار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58027
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۵ |
ایران خواستار پرداخت بدهی‌های خود از کره جنوبی شد

کره همچنان بدهکار

مدت‌هاست منابع حاصل از صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی بلوکه شده است و بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعا به ارزش حدود هشت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا  پرداخت نشده است.
کره همچنان بدهکار

گروه سیاسی
مدت‌هاست منابع حاصل از صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی بلوکه شده است و بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعا به ارزش حدود هشت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا  پرداخت نشده است.
حال اما پس از این سال‌ها و فراز و نشیب مقامات ایران با دولت کره‌جنوبی، به نظر می‌رسد باز هم اخباری درمورد آزادسازی این منابع منتشر شده است.
اخباری که گویا یک سر آن به مذاکرات ربط دارد و سر دیگرش به تحریم‌های آمریکا.وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است كه معاون وزیر خارجه کره جنوبی در دیدار با معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرده دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به زودی آزاد شوند.
چوی جونگ کان روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و ایالات متحده عازم وین شد تا در یک دیدار پنج روزه در خصوص روند پیشرفت مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یک‌جانبه علیه آمریکا و روشن شدن وضعیت دارایی‌های مسدود شده ایران با نمایندگان آلمان، روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و ایران و معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کند.
 تهاتر کالا از کره‌جنوبی به ایران به جای منابع بلوکه شده؟ 
ازطرفی شنیده شده که قرار است کره‌جنوبی به جای منابع حاصل از درآمد نفت ایران که به واسطه تحریم‌های آمریکا در این کشور بلوکه شده، لوازم خانگی بدهد.
اکنون بعد از سرکار آمدن دولت جدید، ماه‌هاست که ایران با وجود تحریم‌ها تلاش می‌کند پول‌های بلوکه‌شده خود از برخی کشورها مانند کره جنوبی را آزاد کند. این پول، در ازای فروش نفت در این کشورها مانده است و طولانی شدن فرآیند بازپرداخت آن، باعث شده برخی از شایعات مانند فرستاده شدن لوازم خانگی به جای ارز در فضای مجازی مطرح شود.
به طورمثال برخی از شایعات هم خبر از تهاتر پول نفت ایران با برخی کالاهای سرمایه‌ای می‌داد، اما دبیر کل اتاق ایران و کره به اواسط شهریور ماه سال جاری در این باره گفته بود که خبر تهاتر کالا با پول‌های بلوکه شده ایران شایعه است.
دبیر کل اتاق ایران و کره تأکید کرده است که هنوز خبر جدیدی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره نیست و رایزنی‌های سیاسی برای آزادسازی پول ایران در جریان بوده و اتفاق خاص جدیدی رخ نداده است.
  آیا مذاکرات وین در آزادسازی این منابع بلوکه شده تأثیر دارد؟
حال پس از آنکه وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه خود به پیداکردن راه حل برای آزادسازی این منابع اشاره کرده، این گمانه زنی‌هاشدت گرفته است.اخباری که کسی آن را تأیید را تکذیب نمی‌کند و همین امر باعث‌ می‌شود به چند نکته اشاره کنیم.نخست؛ اکنون بیش از  سه سال است که کره‌جنوبی درراستای اجرای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، منابع حاصل از صادرات نفت به این کشور را بلوکه کرده است.
منابعی که در شرایط سخت و دشوار کنونی ایران می‌توانست گره‌گشای بسیاری از مسائل اقتصادی و سیاسی باشد حال به دستاویزی برای تعیین شرط و شروط تبدیل شده است. منابعی که حق قانونی ایران است حال به دلیل زورگویی‌های آمریکا مورد مذاکره قرار می‌گیرد.
نکته دوم؛ درآمدهای ایران نباید به هیچ‌وجه به محلی برای مسائل سیاسی و دعواهای  بین المللی تبدیل شود. هرچند دولت قبلی به دلیل سیاست انفعالی خود در حوزه سیاست خارجه مورد شماتت است، اما آنچه تاکنون مقامات جدید وزارت امورخارجه کشورمان نشان داده‌اند ناشی از افزایش قدرت چانه زنی در مذاکرات مختلف و بیشتر شدن قدرت تصمیم گیری و استقلال سیاسی است.
بنابراین پیش‌بینی می‌شود درخلل مذاکرات هسته‌ای در  وین، تصمیمی درمورد آزادسازی منابع بلوکه شده ايران اتخاذ شود. شاید این خبر به تأکید وزیر امورخارجه کشورمان بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران توسط آمریکا مرتبط باشد که در بازه زمانی فعلی مورد توجه قرار گرفته است. اما به هرحال تفاوتی ندارد و تنها راه و گزینه پیش‌روی مقامات کره‌جنوبی و حتی آمریکایی، آزادکردن منابع به صورت پول است به هرحال جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی خواسته است که هر چه سریع تر بدهی‌های خود به کشورمان را پرداخت کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.