کاهش وابستگی بودجه به نفت محقق شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 40515
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۱۲ |
احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس:

کاهش وابستگی بودجه به نفت محقق شد

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در بررسی لایحه بودجه 1400 بیان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ یک موضوعی بود که امسال فراز و نشیب بسیاری پیدا کرد.
کاهش وابستگی بودجه به نفت محقق شد
گروه سیاسی
احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ یک موضوعی بود که امسال فراز و نشیب بسیاری پیدا کرد. در ابتدا کلیات لایحه بودجه که دولت به مجلس ارسال کرده بود رد شد و به دولت برگشت داده شد. پس‌ازآن یک مدت دولت اعلام کرد که بودجه اصلاحی به مجلس نمی‌فرستد اما درنهایت بودجه اصلاحی را برای مجلس ارسال کرد.
وی یادآور شد که کمیسیون تلفیق نیز وقت گذاشت و در جزئیات اصلاحات را اعمال کرد. نهایتا نیز در صحن علنی رسیدگی شد و بخش هزینه‌ای و درآمدی به اتمام رسید اکنون به شورای نگهبان رفته است و اگر ایرادی دارد مجدد به مجلس برگشت بخورد توسط نمایندگان اصلاح و درنهایت به دولت ابلاغ شود.
ارکانی تأکید کرد که مسئله قابل‌لمس رویکرد این مجلس نسبت به بودجه است که کاملاً متفاوت با سایر مجالس قبلی است. اگر بخواهیم این بودجه و اقدامات مجلس را با بودجه سال ۹۹ که در مجلس دهم بررسی شد مقایسه کنیم تغییرات به نفع مردم کاملاً مشهود است.
مهم‌ترین مصوبات مجلس در لایحه بودجه به شرح زیر است:
از کاهش وابستگی بودجه به نفت تا نظارت بر اختصاص دلار دولتی به کالاهای اساسی
این عضو کمیسیون بودجه مجلس در ادامه به برخی از مهم‌ترین جزئیاتی که در لایحه بودجه در صحن علنی اصلاح و تصویب شد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات این است که ما در صحن علنی مجلس  وابستگی بودجه را به نفت کاهش دادیم به این شکل که سهم صندوق توسعه ملی که برای نسل‌های آینده و سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است را افزایش دادیم تاکنون از درآمدهای صادرات نفت خام تنها ۲۰ درصد به این صندوق واریز می‌شد اما ما این میزان را به ۳۸ درصد افزایش دادیم.
وی افزود: بنابراین پولی که به‌عنوان فروش نفت وارد هزینه‌های جاری و هزینه‌های دولت می‌شد کاهش یافت و ۱۸ درصد از این هزینه‌ها به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد و این تصمیم باعث کاهش وابستگی بودجه به نفت شد.
ارکانی تأکید کرد: در حوزه ارز با توجه به مذاکراتی که با دولت شد به این جمع‌بندی رسیدیم که دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای سال آینده حذف کنیم چراکه ممکن است برخی فشارها را بر مردم بیاورد اما نظارت‌ها بر دلار ۴۲۰۰ تومانی را افزایش دادیم تا کالاهای اساسی با همین نرخ به مردم برسد و این را در بودجه تصویب کردیم.
او خاطرنشان کرد: در ادامه در بحث مخارج دولت سازمان برنامه‌وبودجه را موظف کرده‌ایم که تا پایان تیر هزار و ۴۰۰ چارچوب مشخصی را برای کدگذاری و قابل رصد بودن مخارج دولتی و استاندارد کردن این هزینه‌ها انجام دهد همچنین در بندهای دیگر تبصره ۲۰ بودجه به دستگاه‌های اجرایی برای کاهش هزینه دستگاه‌ها و ارتقاء بهره‌برداری تکلیف کردیم.
نماینده مردم شاهرود و فیروزه در مجلس عنوان کرد که مجلس در بحث توسعه و سرمایه‌گذاری بانک‌ها در پروژه‌های غیر واسطه‌گری یا اصطلاحاً دلالی به بانک‌ها مجوز داد که در پروژه‌های زیربنایی مشارکت کنند. طبق این مصوبه نهایتاً بعد از ۵ سال از مشارکت در این پروژه‌ها بانک‌ها موظف هستند که آن‌ها را واگذار کنند و از این پروژه خارج شوند.
ارکانی تشریح می‌کند که در بحث پروژه‌های نیمه‌تمام نیز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های عمرانی با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۸۰ درصد تصویب کردیم. در ادامه نیز در بحث کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، مجوز سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی به وزارت نفت داده شد.
تصویب تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای فرزند سوم و بیشتر تا صندوق حمایت از درمان ناباروری
عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت که همچنین در بحث حمایت از سیاست فرزندآوری چند مصوبه مهم در قانون بودجه داشتیم به‌طور مثال یکی از آن‌ها تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی به خانواده‌هایی بود که از سال ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شوند و این وام ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله توسط بانک مرکزی به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
او می‌گوید: در مقابل نیز برای حمایت از زوج‌های نابارور مصوبات خوبی در قالب بودجه داشتیم. دولت مکلف شد حسابی تحت عنوان حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری ایجاد کند و در قالب این حساب ۹۰ درصد کل هزینه‌های روش‌های کمک باروری را پوشش دهد حتی هزینه‌های دارویی را نیز باید پوشش دهد همچنین سهم بیمه‌های پایه را نیز برای آن تعیین کردیم.
تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیاردتومانی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ اقدامی که به رویا تبدیل شده بود، رنگ و روی واقعیت به خود گرفت
ارکانی تصریح کرد: در بحث  همسان‌سازی،  حقوق بازنشستگان را با تأمین اعتبار ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تصویب کردیم و با این مصوبه دولت باید بدهی‌های خودش را به صندوق‌های بازنشستگی و لشکری و کشوری و همچنین تأمین اجتماعی  پرداخت کند تا همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان تمام صندوق‌ها انجام شود
این نماینده مجلس ضمن اشاره به مصوبات مجلس برای حمایت از کشاورزان در سال آتی بیان داشت: در حوزه حمایت از کشاورزان بحث تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی را مطرح کردیم و در همین راستا برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی سه هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم.
 نگاه مجلس به محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار کشور
عضو کمیسیون بودجه گفت: در ادامه نیز برای حمایت از منابع آبی روستایی و کشاورزی دولت مکلف به ارائه کمک بلاعوض برای نوسازی قنات‌ها و احداث سدهای معیشتی شد همچنین ۱۰۰ درصد مبالغ مازاد دریافتی از مشترکان پرمصرف آب را برای توسعه زیرساخت منابع آب شرب روستایی و عشایری مصوب کردیم.
ارکانی ادامه می‌دهد که همچنین برای غربال کردن چاه‌های کشاورزی دو هزار میلیارد تومان بانک مرکزی مکلف شد که تسهیلات پرداخت کند همچنین طرح‌های هادی روستایی دولت مکلف شد دو هزار میلیارد تومان اوراق خزانه برای اجرای طرح‌های هادی روستایی بر اساس شاخص برخورداری منتشر کند یکی از مهم‌ترین مشکلات روستاها که باعث مهاجرت شده  طرح‌های هادی روستایی است که بنیاد مسکن به دلیل عدم وجود اعتبار نمی‌تواند آن‌ها را به اتمام برساند.
وی اظهار کرد: در بحث حوادث طبیعی ازجمله خشکسالی یا سیل که به کشاورزان و عشایر لطمه زده دولت مکلف شده است سود و کارمزد و جریمه تسهیلات و وام دریافتی کشاورزان و دامداران، کارگاه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را که از حوادث غیرمترقبه لطمه دیدند سود و کارمزد و جریمه این تسهیلات را از سال ۹۴ تاکنون ببخشد و اصل تسهیلات را به مدت سه سال امهال کند.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه عنوان می‌کند: همچنین اعتبار بودجه ۱۰۰ هزار کلاس درس برای مدارس مناطق محروم را تصویب کردیم همچنین تصویب کردیم که بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بعد از طی کردن مراحل گزینش تمام خانواده‌های شهدا و ایثارگران که مشمول قانون جامع خدمات‌رسانی هستند به استخدام رسمی دربیایند. همچنین آموزش‌وپرورش را مکلف به استخدام معلمان طرح مهرآفرین و قرآن کریم کردیم.
عضو کمیسیون بودجه مجلس افزود: در ادامه نیز برای اینترنت روستایی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است. همچنین برای افزایش درآمد دولت و گسترش عدالت در مالیات ستانی مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی را تصویب کردیم همچنین پزشکان داروسازان، مشاوران و وکلا را به نصب دستگاه کارتخوان برای محاسبه کامل درآمدها به‌منظور اخذ مالیات ملزم شدند.
ارکانی گفت: همچنین در بحث حمایت از کارگران و تولید در شرایط کرونایی بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی کارفرماها در یک سال اخیر را تصویب کردیم. کارفرمایانی که توانسته باشند در این شرایط نیروهای انسانی خود را حفظ کنند.او اظهار می‌کند که این‌ها مهم‌ترین مصوبات مجلس یازدهم با رویکرد حمایت از مردم، تقویت عدالت، حمایت از ایثارگران و کارگران و تعریف منابع درآمدی جدید برای دولت از طریق مالیات‌های دریافت نشده بود.
این عضو کمیسیون بودجه مجلس در انتها یادآور شد: در ادامه لازم است تصریح کنم که بحثی را برای پرداخت یارانه کمک معیشتی به جانبازان و رزمندگان فاقد شغل داشتیم که مصوب کردیم برای جانبازان و آزادگانی که دارای شغل و درآمد هستند ماهانه کمک معیشتی پرداخت شود.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.