کاهش سوداگری، افزایش تولید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21846
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1399 - 5:31 |
راهکارهای کنترل قیمت مسکن بررسی شد ؛

کاهش سوداگری، افزایش تولید

چند وقتی است که بازارمسکن ایران شرایط مساعدی ندارد و حالا نیز با شیوع ویروس کرونا ، اوضاع نا‌به‌سامان آن تشدید شده است.
کاهش سوداگری، افزایش تولید

‌| فاطمه فلاح زاده‌| 
چند وقتی است که بازارمسکن ایران شرایط مساعدی ندارد و حالا نیز با شیوع ویروس کرونا ، اوضاع نا‌به‌سامان آن تشدید شده است. مطابق آخرین آمار‌های دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ،  معاملات صورت گرفته در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته   ۸۷ درصد کاهش داشته است. از طرفی دیگر ، اندک معاملات صورت گرفته خبر از سیر صعودی قیمت بازار مسکن داشته است. بدین ترتیب درحالی که متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در فروردین سال جاری  ۱۵ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان معامله شده که این آمار نسبت به فروردین ۹۸، بیش از ۳۶  درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در این راستا ، عضو سابق شورای عالی سیاست گذاری مسکن بیش از ۶۰ درصد قیمت کنونی بازار مسکن را حباب دانست و افزود : « ابزارهای مالیات تنظیمی، بهترین ابزار دولت به منظور خروج سوداگران از بازار مسکن و فراهم شدن شرایط کاهش قیمت تلقی می‌شوند. قیمت حقیقی هر  مترمربع واحدهای مسکونی تا یک سوم قیمت فعلی قابل کاهش است.»
«رسالت» در بررسی راهکار‌های فرار از شکست بازار مسکن به گفت‌وگو با ایرج رهبر، کارشناس اقتصاد مسکن پرداخت. 
 افزایش تولید ، حضور سوداگران و قیمت بازار مسکن را  کاهش می‌دهد 
ایرج رهبر ، کارشناس اقتصاد مسکن در تشریح راهکار‌های بهبود وضعیت مسکن به «رسالت» گفت : « اخذ مالیات‌ بر خانه‌های خالی ، اتفاقی است که در کشور‌های دیگر در حال انجام و کمک‌کننده است چراکه موجب می‌شود خانه‌های بیشتری برای اجاره در بازار مسکن قرار بگیرد. هنگامی که خانه بیشتری برای اجاره در بازار مسکن وجود داشته باشد به طور‌حتم با کاهش نرخ اجاره‌بها مواجه می‌شویم. »
وی دلایل افزایش قیمت در بازار مسکن را اینگونه ارزیابی کرد :
 «افزایش کنونی قیمت مسکن نخست به دلیل سوداگری و سرمایه‌ای بودن بازار مسکن است بنابراین یکی از راهکار‌های کاهش قیمت مسکن ، خروج بازار از حالت سوداگری و سرمایه‌ای و تبدیل شدن آن به بازار مصرفی است. چنین اتفاقی اگر تنها به‌صورت دستوری بیان شود هیچ‌گاه مثمرثمر نخواهد بود اما اگر به‌صورت زیرساخت‌های مناسب در بازار مسکن ، ارائه شود بی شک آثار خوبی در بازار مسکن را رقم خواهد زد.»
این کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که واکاوی مشکلات تولید در بازار مسکن موجب حل و بررسی موانع و مشکلات قیمتی می‌شود.
وی افزود : « برای ورود به بازار عرضه ، سالانه  به یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که اکنون از این میزان تنها حدود ۳۰ درصد تولید می‌شود بنابراین ۷۰ درصد انباشت تقاضا وجود دارد. به موجب انباشت تقاضا سوداگر رغبت کافی برای حضور در بازار سرمایه‌ای مسکن را پیدا می‌کند چراکه نیاز برای عموم و کسب سود برای او وجود دارد.»
 اخذ مالیات ، کمک به بازار مسکن 
رهبر در تشریح راهکارهای فرار از شکست بازارمسکن تصریح کرد: «مهم ترین راهکار، برنامه ریزی درست برای تولید مسکن است. به موجب افزایش تولید ، حضور سوداگر و قیمت بازار مسکن کاهش می یابد. کاهش حضور سوداگر و خروج بازار از حالت سرمایه‌ای موجب بهبود بازار مسکن می‌شود. همواره هدف گذاری باید بر اقشار ضعیف و متوسطی باشد که توان کمتری برای خرید مسکن دارند. بهبود بازار مسکن می‌تواند شرایط اثربخشی را برای  قشر ضعیف و متوسط رقم بزند.»

نویسنده : فاطمه فلاح زاده‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای کاهش سوداگری، افزایش تولید بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.