کاندیدای غیر اصلاح‌طلب جزو سناریوهای اصلاح‌طلبان نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31266
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۳۶ |
صوفی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان:

کاندیدای غیر اصلاح‌طلب جزو سناریوهای اصلاح‌طلبان نیست

علی صوفی، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره آخرین وضعیت تحرکات انتخاباتی گروه‌های سیاسی در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: هنوز تصمیم‌گیری قطعی توسط اصلاح‌طلبان در رابطه با انتخابات 1400 رخ نداده و دلایل مختلفی دارد که بلاتکلیفی ایجادشده از انتخابات 98 یکی از آن دلایل است. همچنین شرایط کرونایی هم مجال چندانی برای تشکیل جلسات و گردهمایی احزاب نمی‌دهد.
کاندیدای غیر اصلاح‌طلب جزو سناریوهای اصلاح‌طلبان نیست

گروه سیاسی
علی صوفی، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره آخرین وضعیت تحرکات انتخاباتی گروه‌های سیاسی در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: هنوز تصمیم‌گیری قطعی توسط اصلاح‌طلبان در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ رخ نداده و دلایل مختلفی دارد که بلاتکلیفی ایجادشده از انتخابات ۹۸ یکی از آن دلایل است. همچنین شرایط کرونایی هم مجال چندانی برای تشکیل جلسات و گردهمایی احزاب نمی‌دهد.
وی درباره گفتمان‌های احتمالی هر یک از جناح سیاسی افزود: هر دوره انتخابات برای خودش گفتمانی خاص دارد. بعد از احمدی‌نژاد بیشتر نگاه‌ها این بود که کشور ازنظر بین‌المللی دچار چالش جدی است و باید کشور را از این وضعیت نجات داد، به همین دلیل اصلاح‌طلبان سعی کردند مشارکت بدون قید و شرط را در انتخابات مطرح کنند که مردم هم از آن استقبال کردند. بعد از آن‌هم مذاکرات هسته‌ای و امیدهای وعده شده برای برجام بود اما الان همه‌چیز تمام شده و چالشی که پیش‌رو داریم نسبت به معیشت مردم و ناامیدی و بی‌اعتمادی آنان است. عملکردی که روحانی از خودش برجای گذاشته و باقی بودن چالش‌های بین‌المللی و تحریم‌ها، باعث شده در این شرایط نیاز به یک گفتمان جدیدی باشد که آن گفتمان عدالت است.
دبیر کل فعلی حزب پیشروی اصلاحات ادامه داد: به‌هرحال با فسادی که حاکم است و برخی بی‌عدالتی‌ها و مشکلات اقتصادی امروز، نیاز به تغییرات در این عرصه‌ها وجود دارد و باید فاصله اجتماعی و طبقاتی کم شود، این نگاه هست که می‌تواند برای مردم جذابیت و کاربرد داشته باشد. طبعا تمامی جریانات سیاسی هم باید به این گفتمان روی بیاورند و سابقه عملکردی خودشان و تعامل با دیگر قوا می‌تواند چنین فضایی را فراهم کند. 
در غیر این‌صورت چه گفتمان قبلی اصولگرایی چه اصلاح‌طلبی، هیچ‌کدام برای مردم جذابیتی نخواهد داشت و مردم تنها به دنبال رویکرد جدیدی هستند.
صوفی تصریح کرد: البته رویکرد عدالت‌خواهی جزو ویژگی‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شد اما همین رویکرد در دوره‌های مختلف شدت و ضعف پیدا کرد. به‌طور مثال مرحوم هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه همیشه بخشی از خطبه را به عدالت اجتماعی اختصاص می‌داد اما وقتی خودش روی کار آمد دیگر نه در خطبه‌های نماز جمعه و نه در دولت و تیم اقتصادی‌اش این امر را پیگیری نکرد. بلکه دقیقا برعکس عمل کرد یعنی سیاست تعدیل اقتصادی و نگاه سرمایه‌داری را در کشور رایج کرد. حتی اطرافیان و وزرای ایشان به مردم بی‌اعتنا بودند و برای اولین بار نارضایتی خودشان را در اراک، مشهد یا جاهای دیگر نشان دادند که اساسا در دوران جنگ و در زمان رهبری امام خمینی چنین موضوعی سابقه نداشت و از آن دوره فاصله طبقاتی بین دولت و ملت به وجود آمد. همه این‌ها اقتضا می‌کند جریانات سیاسی گفتمانشان را بر خواسته‌های مردم مبتنی کنند تا بتوانند آن‌ها را به مشارکت سیاسی ترغیب کنند.
 وی اظهار داشت: درحال حاضر متغیر اصلی انتخابات که مردم هستند، همانند گذشته متغیر قابل‌کنترلی برای اصلاح‌طلبان نیست. وقتی متغیرهای ما غیرقابل کنترل شد، تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان صورت خواهد گرفت و به ریسک نزدیک خواهد بود، بنابراین ما باید بی‌اعتمادی که نسبت به جریان اصلاحات حاصل‌شده را جبران کنیم. مردم در انتخابات قبلی به کاندیداهای معرفی‌شده از اصلاح‌طلبان با اینکه اصلاح‌طلب نبود رأی دادند درحالی‌که انتظاراتشان برآورده نشده و آنان علت وخامت اوضاع را همان انتخاب خود می‌دانند. مردم دیگر به ما اعتماد ندارند و ما تنها می‌توانیم بگوییم از آنان عذرخواهی می‌کنیم که از اصول اصلاح‌طلبی عدول کردیم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: ما نیاز داریم رابطه خودمان با مردم را اصلاح کنیم چون مثل گذشته نیست که مردم به ما چک سفید داده باشند. مردم دیگر چک سفید به اصلاح‌طلبان نمی‌‎دهند. دیگر کاندیدای غیر اصلاح‌طلب از حوزه گزینش احتمالی اصلاح‌طلبان خارج است و هرگز جزو سناریوهای اصلاح‌طلبان نمی‌تواند باشد. همچنین اصلاح‌طلبان با انتخابات نمی‌توانند قهر کنند حتی اگر پیش‌بینی‌شان بر رد صلاحیت کاندیدای مدنظرشان باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.