کابینه کارآمد؛ آزمون مهم رئیسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47927
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۰۱ |
«رسالت» راه‌های موفقیت دولت سیزدهم را واکاوی کرد

کابینه کارآمد؛ آزمون مهم رئیسی

توجه به نخبگان و شایستگان کشور و به‌کارگیری توانمندی این قشر برای توسعه و پیشرفت کشور یکی از شعارهای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بود و حالا که او  ردای ریاست جمهوری را بر تَن کرده، همه نگاه‌ها به اوست که چگونه و با چه روشی نخبگان و شایستگان را به کابینه خود راه خواهد داد.
کابینه کارآمد؛ آزمون مهم رئیسی

گروه سیاسی
توجه به نخبگان و شایستگان کشور و به‌کارگیری توانمندی این قشر برای توسعه و پیشرفت کشور یکی از شعارهای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بود و حالا که او  ردای ریاست جمهوری را بر تَن کرده، همه نگاه‌ها به اوست که چگونه و با چه روشی نخبگان و شایستگان را به کابینه خود راه خواهد داد. شایسته‌سالاری و عدم دخالت دادن نزدیکان در امور دولت، از محورهای اصلی سخنان رئیس‌جمهور منتخب پیش و پس از انتخابات بوده است. درواقع تأکید رئیس‌جمهور منتخب در زمینه استفاده از نخبگان و شایستگان در مناصب دولتی منجر به ایجاد انگیزه و امید در این قشر و سرعت گرفتن قطار پیشرفت کشور خواهد شد. 
شایسته‌سالاری به‌دوراز نگاه سیاسی
پرواضح است که تشکیل دولت کارآمد و قوی بدون استفاده از نخبگان و شایستگان کشور امکان‌پذیر نیست. در همین زمینه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در اجتماع مردم مشهد بیان کرد: «محور انتخاب همکارانم شایسته‌سالاری است. در ادوار گذشته اگر کسی مسئول می‌شد کسانی که به او رأی ندادند یا به نحوی به او محبتی ندارندبرای آن‌ها در ادارات و سازمان‌ها مشکل ایجاد می‌کردند، اما ما محورمان در انتخاب همکاران ،شایسته‌سالاری است.» شایسته‌سالاری می‌بایست جزء اولویت‌های دولت سیزدهم قرار بگیرد و برای این منظور رئیس دولت سیزدهم و تیم مشاورانش باید فارغ از نگاه‌های سیاسی به انتخاب مدیرانی دست بزنند که بهترین‌ها در تخصصشان باشند.
 کابینه دولت روحانی؛ آینه عبرت
روحانی دولت خود را دولت فراجناحی نامیده بود و وعده تشکیل دولت کارآمد با استفاده از افراد نخبه را داده بود، اما در عمل اعضای کابینه دولت سازندگی که بازنشست شده بودند به دولت روحانی منتقل شدند. به عبارتی دولت روحانی را باید دولت سوم و چهارم مرحوم هاشمی رفسنجانی دانست که سیاست‌‎های اشتباه اقتصادی این دولت تورم ۵۰ درصدی را به کشور تحمیل کرد و دولت روحانی هم با پیمودن مسیر اشتباه و عدم به‌کارگیری نخبگان جوان، همان تورم و بلکه بیشتر را به کشور تحمیل کرد؛ بنابراین رئیس‌جمهور منتخب باید ریزبینانه و باظرافت و دقت خاصی مدیرانش را انتخاب کند تا کابینه دولت او به سرنوشت کابینه دولت یازدهم و دوازدهم دچار نشود؛ زیرا هر خطایی که دولت سیزدهم انجام دهد، زیانش به‌مراتب چندین برابر خواهد بود.کارنامه عملکرد هر مدیر در دوران خدمت و فعالیتش در جایگاهی که قرار داشته است، می‌تواند نشان دهد که این فرد توانایی و تخصص و به‌ویژه تعهد به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود را دارد یا نه. اگر دولت سیزدهم این رویه را در پیش بگیرد و با لحاظ کردن شایسته‌سالاری بدون حب‌وبغض‌های جناحی مبادرت به انتخاب مدیران خود کند می‌توان این ویژگی را نقطه‌عطف دولت آینده برشمرد .
علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در سخنانی گفته است که «در دولت جدید نباید اجازه دهیم سهم خواهان، میدان‌دار تشکیل کابینه شوند و شایستگان موردحمایت عموم مردم را باید بر مسند قدرت بنشانیم و با شایسته‌سالاری و فرصت دادن به مردم امکان همراهی مردم در تحولات بعدی فراهم می‌شود.»
تشکیل دولت کارآمد یک ضرورت است نه یک انتخاب
کارشناسان و تحلیلگران معتقدند؛ مشکلات فعلی کشور تشکیل دولت کارآمد و توانمند را گریزناپذیر کرده است. درواقع تشکیل دولت کارآمد انتخاب ما نیست، بلکه الزامی است که کشور باید به سمت آن حرکت کند؛ بنابراین همه قوا و نهادهای کشور باید کمک کنند تا رئیسی بتواند چنین دولتی را تشکیل دهد. متأسفانه سیستم مدیریتی و اداری کشور
دچار برخی جناح‌بازی‌ها و گروه‌بازی‌ها شده است که درنتیجه این امر شایستگان منزوی‌شده‌اند و سیستم مدیریتی کشور هم‌توان حل برخی معضلات و مشکلات را ندارد. درحالی‌که ما افراد توانمند برای حل آن مشکلات راداریم، اما از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. دولت سیزدهم برای  اینکه دولت کارآمد، توانمند و قوی باشد باید به‌دوراز نگاه‌های خطی و جناحی، افراد شایسته و توانمند را به‌کار گیرد و اجازه ندهد افراد تنها براساس روابط و رانت‌های خود مناصب را تصاحب کنند.
 ضرورت وجود همگرایی فکری و نظری در دولت سیزدهم
براساس این گزارش یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های دولت کارآمد و شایسته‌سالار همگرایی فکری و نظری است. درواقع دولت کارآمد باید در ابتدا دارای اعضا و نیروهایی باشد که از نظر هدف و گفتمان باهم اشتراک داشته باشند. نکته مهم دیگر در این زمینه حضور افراد توانمند در ارکان دولت است. کشور ما دارای مشکلات چندبعدی است که حل آن‌ها از عهده افراد ناتوان برنمی‌آید. همچنین حکومت‌داری اصولا کار سختی است که نیازمند افراد توانمند است. در بیشتر نقاط جهان سعی شده توانمندترین افراد را در مناصب قرار دهند؛ چراکه اقدامات و عملکرد این افراد بر زندگی همه مردم کشور اثرگذار است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.