کابل در خون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49598
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۱۲ |
آخرین تحولات افغانستان بررسی شد

کابل در خون

روز پنج‌شنبه هفته گذشته ناامنی جدی و شدیدی در کابل رخ داد که از زمان تصرف کابل توسط طالبان سابقه نداشته است. در انفجار فرودگاه کابل دستکم ۶۰ افغانستانی و ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند و همچنین طالبان مدعی است ۲۸ عضو او نیز  در این انفجار کشته‌شده‌اند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
کابل در خون
سعید امینی
روز پنج‌شنبه هفته گذشته ناامنی جدی و شدیدی در کابل رخ داد که از زمان تصرف کابل توسط طالبان سابقه نداشته است. در انفجار فرودگاه کابل دستکم ۶۰ افغانستانی و ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند و همچنین طالبان مدعی است ۲۸ عضو او نیز  در این انفجار کشته‌شده‌اند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
 سیاست‌های بایدن و آغاز دور جدیدی از بحران در افغانستان
سیاست‌های بایدن و تصمیم یک‌باره او برای خروج فوری سربازان آمریکایی از افغانستان و نیز قطع حمایت‌هایش از دولت اشرف غنی و ارتش افغانستان سبب شده تا این کشور به مرحله جدیدی از بحران ورود پیدا کند. انفجار کابل در حالی رخ‌داده که بایدن هیچ اشاره‌ای به کشته‌شدگان افغان نکرده و تنها در اظهاراتی تهدیدآمیز گفته است مسببان حمله تروریستی به سربازان آمریکایی را تحت تعقیب قرار خواهد داد و مجازات می‌‎کند. 
  تاریک‌ترین روز ریاست جمهوری بایدن
تحلیلگران و کارشناسان افغانستان معتقدند که انفجار فرودگاه کابل بدترین، تاریک‌ترین و تراژدیک‌ترین لحظات ریاست جمهوری برای جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکاست که رقم خورده است.
 ردپای آمریکا در انفجار فرودگاه کابل
  برخی رسانه‌های افغانستانی مدعی شده‌اند که انفجارهای پراکنده در کابل به‌خصوص فرودگاه این شهر، هدفمند و با هماهنگی آمریکا انجام‌شده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در تويیتی نوشت: «بعد از شام امروز در داخل میدان هوایی کابل صدای انفجارها شنیده‌شده است. این انفجارها از سوی نیروهای آمریکایی جهت از بین بردن تجهیزات خود صورت گرفته است.» خبرنگار نیویورک‌تایمز هم این ادعا را تأیید کرده و در گزارشی نوشته است: «انفجار سوم که دقایقی پیش در شهر کابل رخ‌داده یک انفجار کنترل‌شده از سوی نیروهایی که توسط آمریکا پشتیبانی می‌شوند برای نابود کردن
 تجهیزات برجا مانده از نیروهای در حال خروج از کابل بوده است.»
آمریکایی‌ها در حمایت از گروه‌‎های تروریستی در منطقه، ید طولایی دارند و از متهمان ردیف اول بحران افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان محسوب می‌شوند و اظهار تأسف بایدن و تهدیدات او را باید به‌حساب شوی سیاسی و عوام‌فریبانه تلقی کرد. 
 آمریکا به دنبال ناامن‌سازی چین، روسیه و ایران
در نوشته‌های روابط بین‌الملل آمده است که آمریکا به‌عنوان ابرقدرت جهان سه سناریوی بین‌المللی را همواره در دستورکار خود قرار داده است. یک: آمریکا تلاش می‎کند دست به تولید بحران بزند. دو: آمریکا به دنبال حل بحران است و سوم: یا آمریکا بحران را مدیریت کند که اکنون در مسئله افغانستان شواهد و قرائن نشان می‌دهد آمریکا در تلاش برای حل بحران نیست، بلکه درصدد مدیریت بحران است. از رفتارها و اقدامات مقامات آمریکایی این‌گونه برداشت می‌شود که آن‌ها برای ناامن کردن محیط پیرامونی چین، ایران و روسیه به تشدید و پیچیده شدن بحران در افغانستان امید بسته‌اند واحتمالا آمریکا در صورت تحقق خواست و اهدافش، می‌تواند بحران‎های تازه‌تری را در منطقه و محیط پیرامونی این سه کشور ایجاد کند.
  سید رضاصدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه:  آمریکا در انفجار فرودگاه کابل دست داشت
سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره انفجار فرودگاه کابل اظهار داشت: حقیقت موجود در مسائل مرتبط با افغانستان بسیار پیچیده و دارای لایه‌های مختلف است. اما مهم‌ترینِ بازیگران در به آشوب کشیدن سیاسی و اجتماعی افغانستان؛ آمریکایی‌ها و داعش هستند. براین اساس باید این نکته را مدنظر داشت که آمریکایی‌ها با عنایت بر اینکه فرصت بسیار کوتاهی برای خروج از افغانستان دارند، سعی می‌کنند با ایجاد ناامنی اعلام کنند که اگر آمریکا در افغانستان حضور نداشته باشد، این کشور دچار هرج‌ومرج و آشوب خواهد شد.وی افزود: بنابراین می‌توان این‌چنین استدلال کرد که انفجار فرودگاه کابل کاملا به نفع آمریکا بوده، البته هرچند انگشت اتهام به سمت طالبان نشانه رفته، اما با توجه به اینکه طالبان مدت کوتاهی است جغرافیای سیاسی و حکومتی افغانستان را به‌طور کامل تحت اختیار گرفته، بعید است که دست به چنین اقداماتی بزند؛ زیرا طالبان به‌صورت جدی تلاش می‌کند در این شرایط حداکثر امنیت را برای مردم ایجاد کند تا نارضایتی عمومی باوجود طالبان به وجود نیاید و از سوی دیگر تلاش می‌کند پیام‌های مثبتی را به دیگر کشورها مخابره کند که با حضور طالبان مردم افغانستان در صلح و امنیت زندگی می‌کنند. کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد گزارش‌هایی که در خصوص دخیل بودن آمریکا در انفجار فرودگاه کابل در رسانه‌ها منتشر شده از صحت برخوردار هستند.
همچنین در بررسی دقیق‌تر اقدامات آمریکا در منطقه به این نتیجه دست خواهیم یافت، هرگاه سخن از خروج نیروهای آمریکایی از کشورهایی منطقه مانند عراق هم مطرح‌شده، آمریکا سلسله ناامنی‌هایی را از جنس اقدامات تروریستی ایجاد کرده تا بتواند توسط عوامل داخلی و ایجاد موج رسانه‌ای اعلام کند که خروج آمریکا از هر منطقه مساوی با ناامنی است.
صدرالحسینی با اشاره به پذیرش انفجار فرودگاه کابل از سوی گروه تروریستی داعش متذکر شد: نباید داعش را یک جریان مستقل از آمریکا دانست. در حقیقت ممکن است این انفجارها ذیل پرچم داعش انجام شده باشد، اما واقعیت امر این است که نفع این انفجار برای آمریکا بیش از داعش است.
او بیان کرد: ۲۰ سال از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و انتقال داعش از سوریه و عراق به این کشور می‌گذرد و این احتمال وجود دارد با تشدید ناامنی‌ها در افغانستان، داعش حضور خود را در عرصه اقدامات تروریستی در افغانستان پررنگ‌تر کند. 
به گفته این کارشناس مسائل منطقه؛ لیبی، هرج‌ومرج و ناامنی و بی‌دولتی یکی از سناریوهای آمریکا برای افغانستان است که در نظر گرفته و برای تحقق این هدف خود از گروه‌های تروریستی استفاده کند.
نویسنده : سعید امینی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.