ژست برجامی کاخ الیزه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54552
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 01 آذر 1400 - 6:16 |
فرانسوی‌ها در مذاکرات چه چیزی را دنبال می‌کنند؟

ژست برجامی کاخ الیزه

 این روزها مقامات فرانسوی تلاش می‌کنند تا خود را یک « بازیگر تعیین‌کننده»در پروسه بازتعریف توافق هسته‌ای نشان دهند. این در حالی است که در جریان خروج واشنگتن از برجام یا حتی تعریف سازوکار مالیINSTEX  ، پاریس به بازیگری ناتوان و منفعل تبدیل شد. در آستانه برگزاری مذاکرات وین، محرز بود که مقامات کاخ سفید و کاخ الیزه، همپوشانی خود را در مذاکرات تقویت کرده و سیگنال‌های بازدارنده و تهدیدآمیز مشترکی از سوی آن‌ها در قبال احیای برجام مخابره خواهد شد. اکنون این اتفاق رخ داده است! 
ژست برجامی کاخ الیزه

گروه  بین‌الملل 
 این روزها مقامات فرانسوی تلاش می‌کنند تا خود را یک « بازیگر تعیین‌کننده»در پروسه بازتعریف توافق هسته‌ای نشان دهند. این در حالی است که در جریان خروج واشنگتن از برجام یا حتی تعریف سازوکار مالیINSTEX  ، پاریس به بازیگری ناتوان و منفعل تبدیل شد. در آستانه برگزاری مذاکرات وین، محرز بود که مقامات کاخ سفید و کاخ الیزه، همپوشانی خود را در مذاکرات تقویت کرده و سیگنال‌های بازدارنده و تهدیدآمیز مشترکی از سوی آن‌ها در قبال احیای برجام مخابره خواهد شد. اکنون این اتفاق رخ داده است! 
وزیر امور خارجه فرانسه، ژان-ایو لودریان در اظهاراتی وقیحانه  هشدار داده است  که اگر شرکت ایران در گفت‌وگوهای بیست و نهم نوامبر در وین صرفا«فریب و نیرنگ» باشد، برجام یک پوسته میان‌تهی و بی‌محتوا اعلام خواهد شد. به گفته وزیر امور خارجه فرانسه اولین راستی آزمایی که باید در بیست و نهم نوامبر در وین صورت بپذیرد این است که آیا گفت‌وگوها با ایران از همان‌جایی که در ژوئن گذشته متوقف شد، ازسر گرفته می‌شود یا نه.
وقتی لودریان از واژه فریب استفاده می‌کند! 
ژان   ایو لودریان سپس گفته است که اگر این گفت‌وگو از جانب ایران صرفا جنبه فریب داشته باشد، بی‌محتوا بودن برجام را اعلام خواهیم کرد. وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه افزوده است که به گمان او آمریکا آماده است که مذاکرات را از همان‌جایی که در ژوئن گذشته متوقف شد از سربگیرد تا بتوان هر چه سریع‌تر به نتیجه رسید. لودریان سپس افزوده است : از همان بیست و نهم نوامبر و روزهای پس‌ازآن خواهیم دید که آیا ایران هم‌چنین قصدی دارد یا نه.
 رویترز در گزارشی جداگانه نوشت که هدف اعلام‌شده آمریکا در مذاکرات وین تشخیص این مهم است که آیا بازگشت ایران و آمریکا به برجام امکان‌پذیر است یا نه. ولی هدف پنهان واشنگتن، به نوشته رویترز، جلب حمایت مسکو و پکن برای اعمال فشار بر تهران است، درصورتی‌که مذاکرات وین به شکست بینجامد.
همچنین اخیرا   وزارت امور خارجه فرانسه با استناد به آخرین گزارش نگران‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از شورای حکام آژانس خواست که در نشست آتی خود در بیست و چهارم نوامبر پیام محکمی به ایران  بدهد. چنانچه رادیو فرانسه گزارش داده است، همزمان ایالات متحد آمریکا و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام به کشورهای همسایه ایران اطمینان دادند که دغدغه‌های  آنان در مذاکرات پیش رو با ایران در وین موردتوجه قرار خواهند گرفت. 
 چه کسی فریبکار است؟
بر همگان مسجل است که فرانسوی‌ها در حال ایفای نقش خاص و همیشگی خود در مذاکرات هستند! در  این معادله، فرانسوی‌ها سعی دارند به نمایندگی از رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی و امارات وارد صحنه مذاکرات شوند تا پیوند پشت پرده و آشکار خود را با این بازیگران تقویت کنند. از سوی دیگر، پاریس ارسال سیگنال‌های سلبی علیه ایران را با هماهنگی کامل آمریکا صورت می‌دهد. اما درصحنه ظاهری و در این معادله، مقامات کاخ الیزه تلاش می‌کنند تا در عرصه سیاست خارجی خود را بازیگری مقتدر و تعیین‌کننده نشان دهند!
 لودریان به گذشته نگاه کند 
در سال ۲۰۱۸ میلادی و متعاقب خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا از برجام، مذاکرات مایک پمپئو وزیر خارجه سابق  آمریکا با وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی بر سر برجام ادامه پیدا کرد.یکی از مهم‌ترین این افراد، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه بود.  این مواضع سلبی از سوی کاخ الیزه در حالی بیان می‌شود که متعاقب حضور سیاستمدارانی ناشی و ضد ایرانی در کاخ الیزه( خصوصا پس از پایان دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک )، نفرت ایرانیان از فرانسه رو به افزایش بوده است. این روند در دوران ریاست جمهوری ماکرون و به سبب وابستگی وی و وزیر امور خارجه‌اش به واشنگتن و تل‌آویو  تشدید شده است. از سوی دیگر،  تعلل در راه‌اندازی سازوکار مالی موسوم بهINSTEX یا به عبارتی بهتر تأخیر در عملیاتی ساختن این سازوکار ویژه مالی اروپا محصول رایزنی‌های مشترکی بود که میان کاخ سفید و کاخ الیزه در قبال ایران صورت گرفت.در چنین شرایطی، مقامات فرانسوی ازجمله ژان ایو لودریان بار دیگر در کسوت یک هشداردهنده وارد عمل شده‌اند تا بتوانند تعلق‌خاطر خود را به شرکای بین‌المللی کاخ الیزه به اثبات برسانند! 
  فرانسوی‌ها نقش عوض می‌کنند
کاخ الیزه در مذاکرات هسته‌ای یک بار در کسوت «بازیگر واسطه‌گر »، یک‌بار در کسوت « بازگشت هشداردهنده یا همان پلیس بد» و یک‌بار در کسوت« بازیگر منفعل» ایفای نقش می‌کنند.این در حالی است که فرانسوی‌ها جایگاه اصلی خود به‌عنوان یک «بازیگر متعهد» در برجام را فراموش کرده‌اند. پاریس باید به خاطر بسپارد که امانوئل ماکرون اولین سیاستمدار اروپایی بود که موضوع بسط برجام به موضوعات موشکی و منطقه‌ای را مطرح کرد! میانجی‌گری و واسطه‌گری واژگانی هستند که در علم روابط بین‌الملل تعاریف خاص خودشان را دارند؛ اما فرانسه در اینجا یک میانجی‌گر نبوده است، بلکه جزئی از بازی ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران بوده است و اگر در آینده نزدیک فضایی پیش بیاید بسیار تمایل دارد که کماکان جزئی از بازی علیه نظام و ملت ایران باشد و این رویکردی است که بار‌ها در انجام مذاکرات هسته‌ای در سال‌های قبل و همچنین در دوران پسابرجام شاهد آن بوده‌ایم.
سوابق تاریک و غیرقابل‌دفاع فرانسوی‌ها در قبال برجام و ایران، کمترین جای ابهامی در خصوص هدف واقعی آن‌ها در مواجهه با کشورمان باقی نمی‌گذارد. کاخ الیزه به دنبال تحقق استراتژی مهار حداکثری ایران می‌باشد.مقامات فرانسوی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی در همان دوران ریاست جمهوری ترامپ ، به ایالات‌متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص «مهار موشکی ایران»تعهد داده‌اند. طرح مکرر موضوع«تحدید توان موشکی ایران» و «مغایرت فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» در همین راستا قابل‌تحلیل و ارزیابی است.این تعهد را فرانسوی‌ها به دولت بایدن نیز داده‌اند. درهرحال، استمرار این بازی خطرناک از سوی کاخ الیزه، قطعا هزینه‌های شکست پاریس را در  آوردگاه کنونی  افزایش خواهد داد.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ژست برجامی کاخ الیزه بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.