«چین ستیزی» دستور کار تازه ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34957
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 17 آذر 1399 - 7:17 |
مانور نظامی آمریکا، ژاپن و فرانسه در نزدیکی خاک چین؛

«چین ستیزی» دستور کار تازه ترامپ

ژاپن، فرانسه و آمریکا قصد دارند برای اولین‌بار تمرین‌های نظامی مشترک در خشکی و دریا در ماه می ۲۰۲۱ برگزار کنند.
«چین ستیزی» دستور کار تازه ترامپ

ژاپن، فرانسه و آمریکا قصد دارند برای اولین‌بار تمرین‌های نظامی مشترک در خشکی و دریا در ماه می ۲۰۲۱ برگزار کنند.به گزارش «استریت تایمز»، به نقل از روزنامه ژاپنی «سانکی»، این تمرینات قرار است در یکی از جزایر دورافتاده و خالی از سکنه ژاپن برگزار شود و تمرکز آن بر امدادرسانی هنگام بروز بلایای طبیعی خواهد بود اما بخشی از آن به تمرین دفاع در مقابل حمله اختصاص خواهد یافت. در ادامه گزارش این روزنامه ژاپنی گفته شده تمرینات مشترک با هدف مقابله با چین انجام می‌شود که ادعای کنترل بر جزایر دریای چین شرقی را دارد (جزایری که ژاپن هم بر روی آن‌ها ادعای مالکیت دارد).
 ادعای غربی‌ها درخصوص برگزاری یک مانور خطرناک 
دریادار «پیر وندیر» رئیس ستاد نیروی دریایی فرانسه به این روزنامه در مصاحبه‌ای جداگانه گفت: می‌خواهیم حضورمان را در منطقه نشان دهیم و پیامی را درباره همکاری ژاپن و فرانسه ارسال کنیم. این پیامی است که هدف آن چین است. این پیام مشارکت چندجانبه و آزادی عبور و مرور است.ژاپن جزایر مورد اختلاف این کشور با چین در دریای چین شرقی را «سنکاکو» می‌خواند و چین نام این جزایر را «دیائویو» می‌خواند. این جزایر همواره یکی از موارد تنش‌زا در روابط دو کشور بوده است. ژاپن مدعی افزایش فعالیت‌های نظامی چین در این منطقه است و در طرف مقابل، چین می‌گوید اهدافش در منطقه صلح‌آمیز است.
 چین آماده مقابله می‌شود 
مقامات چینی بارها درخصوص تحرکات آمریکا و متحدان واشنگتن در اطراف خود هشدار داده‌اند. اخیرا سرهنگ ارشد جانگچونو خویی، در مصاحبه‌ای که داشت اعلام کرد: ارتش چین از آمریکا می‌خواهد دست از اظهارات و اقدامات منفی مرتبط با تنگه تایوان بردارد. فرماندهی این منطقه به دنبال این تحرکات آمریکا، واحدهای دریایی و نیروی هوایی را برای نظارت بر مراحل عبور کشتی آمریکایی به این تنگه اعزام کرد.این اظهارات در حالی بیان می‌شود که یک فروند ناوشکن با موشک‌های هدایت‌شونده «یو‌اس‌اس‌بری» از تنگه تایوان عبور کرد.
سخنگوی فرماندهی قرارگاه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنین در ادامه افزود: به‌تازگی، ایالات‌متحده  ارسال پیام‌هایی نادرست برای نیروهای تجزیه‌طلب تایوان را آغاز کرده و با این اقدام صلح و ثبات منطقه را به‌شدت به خطر انداخته است. در همین راستا رسما به آمریکا هشدار می‌دهیم که با سخنان و اقدامات خود از ایجاد مشکلات در تنگه تایوان دست بردارد. ضمن آنکه این قرارگاه ارتش چین کماکان در حالت آماده‌باش قرار دارد و قاطعانه از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و همچنین صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان محافظت می‌کند.گزارش‌ها از این حکایت دارد که آمریکا اصرار بر  معامله تسلیحاتی جدید با تایوان برای فروش موشک و قطعات جنگنده و شماری از تسلیحات پیشرفته است که مورد مخالفت چین قرار گرفته است.
چندی پیش در این خصوص پنتاگون اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا فروش بالقوه ۱۰۰ سیستم دفاع ساحلی ساخت بوئینگ به تایوان را در تفاهمی که دارای ارزش بالقوه ۲/۳۷ میلیارد دلار است، تأیید کرده است. این امر چند روز پس‌ازآن انجام می‌شود که وزارت خارجه فروش بالقوه
سه سیستم تسلیحاتی دیگر به تایوان، ازجمله سنسورها، موشک‌ها و توپخانه‌ای که ارزش آن‌ها درمجموع می‌تواند به ۱/۸ میلیارد دلار برسد را تأیید کرده بود؛ اقدامی که موجب تهدید به تحریم، از سمت چین شد.
 منازعه‌ای که محدود نخواهد بود 
تأثیر ساختاری منازعه اقتصادی آمریکا و چین بر حوزه تجارت آزاد، محدود به دوران حضور ترامپ در کاخ سفید نخواهد شد. حتی اگر دولت بعدی ایالات‌متحده آمریکا تصمیم به لغو محدودیت‌های تجاری و وارداتی  اعمال‌شده از سوی دولت ترامپ بگیرد، تا زمان لغو کامل این موارد و عادی‌سازی روابط تجاری واشنگتن و پکن زمان زیادی باید صرف شود. از سوی دیگر، تأثیرات این تقابل اقتصادی (که حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت)، سبب چالش‌هایی در ساختار تجارت آزاد در عرصه بین‌المللی خواهد شد. در چنین شرایطی بازتعریف دوباره اقتصاد بین‌الملل برمبنای «تجارت آزاد» سخت به‌نظر می‌رسد. نباید فراموش کرد که چینی‌ها هنوز از ابزارهای ویژه خود در تقابل اقتصادی با دولت ترامپ استفاده نکرده‌اند. چین نزدیک به یک تریلیارد دلار از بدهی‌های خارجی ایالات‌متحده آمریکا را در تملک خود دارد. از سوی دیگر، چینی‌ها همواره بزرگ‌ترین برندگان و خریداران مزایده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا تا سال ۲۰۱۶ میلادی بوده‌اند. همین مسئله سبب شده است تا برخی اقتصاددانان آمریکایی نسبت به عواقب تقابل اقتصادی با پکن هشدار دهند. آن‌ها معتقدند که منازعه اقتصادی واشنگتن و پکن محدود به حوزه«صادرات و واردات» نخواهد ماند و به دیگر حوزه‌ها نیز کشیده خواهد شد. با توجه به تملک بخش زیادی از بدهی‌های خارجی آمریکا توسط چین، پکن می‌تواند از این ابزار در منازعه اقتصادی با دولت بعدی آمریکا نیز استفاده کند.
  آخرین ضربه‌های ترامپ به پکن
ترامپ به‌شدت از چین عصبانی است و پکن را عامل اصلی شکست خود در انتخابات می‌داند! رئیس‌جمهور آمریکا پس از شکست در انتخابات،  بیش از هر زمان دیگری سیاست «چین‌ستیزی» را در دستور کار قرار داده است.  این چین‌ستیزی، صرفا مربوط به مسائل اقتصادی و نظامی نبوده و  مسائلی مانند تولید و توزیع واکسن کرونا را نیز دربرمی‌گیرد. این‌چنین سناریوهایی توسط کشورهای غربی تعجب‌برانگیز نیست ولی درواقع نشان می‌دهد که این کشورها، خصوصا آمریکا تا چه اندازه‌ای در منازعه با پکن بازنده بوده‌اند. برخلاف آنچه آمریکا و کشورهای اروپایی سعی دارند القا کنند، چین اولین کشوری بود که پاندمی کووید ۱۹ را به کنترل درآورد .فراتر از آن، چین برخلاف آمریکا، راغب است که تمامی کشورهای دنیا به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند. همین مسئله منجر به تمایل بسیاری از کشورها، حتی هم‌پیمانان آمریکا مبنی بر همکاری با چین داشته است.در آن‌سوی معادله، کاملا مشخص است که آمریکا قصد دارد تجهیزات پزشکی سایر کشورها را سرقت کرده و دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی آن‌ها را در مسیر «تولید و توزیع انحصاری واکسن کرونا» توسط خود هدایت کند! این به معنای یک جنایت تمام‌عیار بشری است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای «چین ستیزی» دستور کار تازه ترامپ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.