چرا کسی فرانسوی‌ها را بازخواست نمی‌کند؟! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44879
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۱۲ |

چرا کسی فرانسوی‌ها را بازخواست نمی‌کند؟!

فرانسه از برنامه خود برای تشکیل یک آژانس ویژه‌ جهت مقابله با فیک نیوز و اطلاع‌رسانی نادرستِ خارجی که به ادعای پاریس هدف آن تضعیف دولت و آسیب رساندن به کشور است خبر داده است
چرا کسی فرانسوی‌ها را بازخواست نمی‌کند؟!

گروه بین‌الملل 
فرانسه از برنامه خود برای تشکیل یک آژانس ویژه‌ جهت مقابله با فیک نیوز و اطلاع‌رسانی نادرستِ خارجی که به ادعای پاریس هدف آن تضعیف دولت و آسیب رساندن به کشور است خبر داده است. به گزارش یورونیوز، بنیان این سامانه ویژه در حالی به‌تازگی شکل‌گرفته که فرانسه از هم‌اکنون خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در این کشور آماده می‌کند.جلوگیری از مداخله خارجی و مبارزه باخبرهای جعلی یکی از مهم‌ترین راهکارهای دولت برای سالم‌سازی فضای سیاسی فرانسه پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی در سال آینده عنوان‌شده است.
کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون پیش‌تر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ که درنهایت به پیروزی وی منجر شد برخی کشورهای خارجی ازجمله روسیه را به دخالت در این انتخابات متهم کرده بود.این اتهام، از سوی مقامات روسی تکذیب شده بود. نهاد ویژه مبارزه با اطلاع‌رسانی نادرستِ عمدی و خبرهای جعلی که دولت فرانسه مدعی است برای جلوگیری از انحراف افکار عمومی و خنثی کردن اقدامات مداخله‌جویانه خارجی شکل می‌گیرد زیر نظر دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی این کشور فعالیت خواهد کرد.این نهاد برای نظارت و کنترل بر محتوای آنلاین و به تور انداختن عاملان اطلاع‌رسانی فریبنده و تولیدکنندگان خبرهای جعلی در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی شصت فرد متخصص در این زمینه را به استخدام درخواهد آورد.
استفان بوییون،‌ رئیس دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه که در نشست کمیسیون دفاع پارلمان این کشور سخن می‌‌گفت با اعلام مطلب یادشده تصریح کرد که این اقدام رویکرد اصلاحی ندارد و تلاش نخواهد کرد که در پی انتشار خبرهای جعلی احراز حقیقت کند.
وی یادآور شد که هدف از تشکیل نهاد ویژه مقابله با اطلاع‌رسانی فریبنده و خبرهای جعلی تنها شناسایی و خنثی کردن حملاتی است که از سوی یک سازمان و یا کشور بیگانه برای بر هم زدن ثبات کشور صورت می‌گیرد.به گفته این مقام دولتی نهاد یادشده به سیاستمداران، دیپلمات‌ها، دستگاه قضائی و مطبوعات و رسانه‌ها کمک خواهد کرد تا به‌عنوان‌مثال به‌خوبی متوجه شوند که از
 ۴۰۰ هزار توییتی که درباره این یا آن موضوع روز منتشرشده دست‌کم ۲۰۰ هزار توییت متعلق به یک مزرعه ربات در یک منطقه خارجی است.رئیس دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه همچنین گفت این نهاد کمک‌ خواهد کرد تا برای همه مشخص شود چه میزان از محتوای مرتبط با یک موضوع ویژه و خاص را اعضای یک مزرعه ترول تولید می‌کنند. بوییون درعین‌حال تأکید کرد که نهاد ویژه فرانسه برای مبارزه باخبرهای جعلی در ماه سپتامبر راه‌اندازی خواهد شد و قرار نیست به‌عنوان یک سرویس اطلاعاتی عمل کند! اما آیا چنین موضوعی در عمل ممکن است؟!
 وقتی کسی فرانسوی‌ها را بازخواست نمی‌کند! 
رئیس دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه مدعی است  فعالیت این نهاد توسط کمیته‌ای ویژه و آگاه به اخلاق حرفه‌ای، متشکل از نمایندگان قوه قضائیه، دستگاه دیپلماسی، رسانه‌ها و جامعه تحقیقاتی بررسی و کنترل خواهد شد.اما سؤال اصلی اینجاست که چرا کشورهای غربی که داعیه‌دار و طرفدار «گردش آزادانه اطلاعات» در فضای مجازی هستند، فرانسوی‌ها را در خصوص «فیلتر و دست‌چین کردن اخبار شبکه‌های اجتماعی» مورد عتاب قرار نمی‌دهند؟! نکته جالب‌توجه اینکه اگر چنین اقدامی در کشوری دیگر صورت می‌گرفت، فرانسوی‌ها خود اولین کشوری بودند که در نقد این رویکرد، اقدام به صدور بیانیه می‌کردند! درهرحال، این مواجهه دوگانه غربی‌ها، در نوع خود وقیحانه و نشان‌دهنده استانداردهای دروغین و دوگانه آن‌ها در قبال خود و دیگران است. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.